Hej
Har en stuggranne som fyllde ut på vår tomt och gjorde parkering. Han ska nu ta bort detta men vi funderar på att ta dit lantmäteriet för att märka ut tomtgränsen, då tomtpinne saknas. Den ryckte han bort då han byggde sin stuga.
Frågan är vad det brukar kosta att mäta ut för nya pinnar?
 
Räkna med ett par tusen, men det är ju brottsligt att ta bort gränsmarkeringar (enligt Brottsbalken 14kap. 9§). Så är han snäll och betalar kan du ju låta bli polisanmäla...
 
Ett par tusen tror jag är i underkant, möjligen om du menar per rör. Lantmäteriet är kända för att vara dyra. Det är ju inte bara att banka ner nya rör på rätt plats, det ska också föras in ett nytt ärende i fastighetsregistret med all administration det medför.
 
Självklart skall ni se till att få en ny gränsmarkering. Och självklart skall grannen stå för kostnaden om han tagit bort den gamla markeringen, vilket som sagt är en brottslig handling.
 
Redigerat:
Men har det funnits en rör satt av lantmäteriet, de sätter inga pinnar.
Om granen tagit bort ett rör så ska det återställas och av Lantmäteriet, på bekostnad av grannen.
Så finns det registrerat blir det inte så dyrt då inget nytt ska registreras utan endast återställa en markering.
 
"Återutsättning" tror jag inte existerar längre hos lantmäteriet, nu heter det "särskild gränsutmärkning" och ska registreras så att man vet vilken typ av markering som gjorts när på en fastighet. Och ett gränsrör sitter dessutom ofta mellan flera fastigheter, så det är är inte bara en registrering som ska göras utan flera. Så har iaf jag fått det förklarat för mig av lantmätaren.
 
Vi hade lantmäteriet ute för att sätta ut våran tomt.
Vi hade problemet att vi hittade bara en tomtpinne, så jag ville ha resten utsatt.
Men dom sätter inte ut gränspinnar, dom sätter ut en ca gränspinne. Och tycker inte grannen att gränsen är riktigt måste det tas upp i tingsrätt där dom fastställer exakt plats. Det ända dom gjorde hos mig vara att leta efter pinnar, inte satte ut nya. 750:- i timmen tog dom. Så efter tre tim. Tröttnade jag och bad dom åka hem. 😕
 
Ja, det är helt sant att Lantmäteriet inte alltid tycker att det behövs järnrör (det är mycket jobb, folk förstör dem ändå när de anlägger murar, häckar, staket, drar ledningar etc, och det är ett helsike att bevisa vem som förstört dem och ska stå för kostnaden att sätta tillbaka nya), så ofta nöjer man sig bara med att räkna ut koordinaten för gränsen, på sin höjd visa var den hamnar genom att sätta ut en träkäpp.
Och när någon fastighetsägare undrar var gränsen går, åker man ut och visar med en ny träkäpp var koordinaten är någonstans.
Så ja, vad pratar vi om i det här fallet egentligen - tillfälliga träkäppar eller juridiskt bindande metallrör?
 
Jag får ringa och kolla, vill gärna ha ner ett järnrör.
Grannen i övrigt är jättebra granne, vet inte riktigt som flög i honom, han vet tomtgräns m.m. Men han försökte väl en rövare helt enkelt.
Får vi ner en tomtpinne får vi ju en ny parkering...:what:

Det tråkigaste är ju hur vår skogstomt kommer se ut på det stället när massorna flyttats...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.