Mikael_L
Hej.
Jag funderar lite på Mälarpanel (m.fl. namn), se bilderna:

Jag antar att den är tänkt att sättas liggande. Men nu såg jag den spikad stående, och det var rätt snyggt.

Vad tror ni, är det lika eller nästan lika OK att sätta den stående också?

Ps. Det var en friggebod jag såg den stående på, så det kanske inte betyder att det är OK med stående, men att på en enklare byggnad kanske man kan strunta i det...
 
  • malarpanel_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • malarpanel_2.gif
Det måste rimligtvis vara helt okej att spika den stående också. :)
 
Hej Mikael_L,

jag har denna panel stående på mitt hus (den kallas väl ochså Z-panel?).
Det är inget unikt, här i bostadsområdet i västra Göteborg finns över hundra
hus med samma fasad.

Visst är det snyggt, det blir inte lika klumpigt/robust som traditionell lockläktpanel.

Men den är nog inte vidare regntät; se till att du har en ordentlig luftspalt bakom.

//KoW
 
Jag kommer från Dalarna och där sitter denna panel oftast stående - jag jobbade på bygghandel för några år sedan och har faktiskt aldrig sålt till någon som skulle ha den liggande..

För övrigt kommer även jag att ha den här panelen på mitt blivande hus.
 
Mikael_L
Nu är ett parti mälarpanel inköpt !

Tack för alla svar.

Då känner jag mig trygg i förvissningen att jag kan ha den båda vägarna. Men jag ska vara noga med luftspalten dock.

Sen kan man ju lägga den lite olika, liggande under fönsterbleckshöjd och stående ovan t.ex.
 
Du målar väl innan du sätter upp ?
Zå det inte blir Zebrapanel :)

//KoW
 
Vad är vanligast bredd på mälarpanel,120 eller 145?

Vi ska bygga enplansvilla med mälarpanel och vet inte vilket av dom vi sa välja,arkitekten hade tänkt 120 medans snickaren tror att 145 blir snyggare,de som skiljer är att urfasen är bredare på 145.

Om ni förstår vad jag menar.

Mvh Kimppa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.