Hade en mäklare här för värdering av mitt hus. Det är nu ute till försäljning och vi har haft fem spekulanter. Men de bud som trillar in ligger nästan 25 % under mäklarens värdering. Jag är är medveten om att det kanske ligger i sin egen marknadföring att trissa upp priserna lite för säljaren, men hur kan det slå så fel?
Mäklaren är välkänd och har varit verksam på orten under många år...
 
Det är ju stiltje på husmarknaden nu. December sägs ju vara den sämsta månaden av dem alla. Avvakta till efter trettonhelgen, då börjar det säkert hända saker! Oftast sätter ju mäklarna ett utgångspris som ligger under det de tror att huset kommer att säljas för.
 
AX skrev:
Har ni haft visning i helgen?
Huset har varit till salu ca 1 månad. Det har varit en annonserad visning och två bokade. Mycket stor brist på hus under året. Fn finns tre villor inom tätorten till salu (Mitt inkl)
 
Men det handlar inte om storstadsområde? Då har ni legat ute under årets sämsta säljperiod! Ha is i magen och avvakta januari månad - mot slutet av månaden brukar det vara full fart igen. Lycka till!
 
Nog är det vettigt att homestaga huset, men jag tror att det lika gärna kan göras med start efter nyårshelgen och ta ett par helger i anspråk än att skippa hela julfirandet PLUS att ta all julledighet i anspråk till detta arbete.

Förvisso kan det finnas skäl till att ni behöver bli av med huset fort och då kan det vara det enda raka.

...men förklara det för ett barn :'(
 
AX skrev:
Åkt till byggmarknaden o köpt färg och parkettgolv
Åkt till Ikea o köpt lite schysst inredning
Satsat på en snabbrenovering under 2 veckor av ytskikten
Kan det va nödvändigt? Jag som har renoverat hela huset under tre år och bytt allt, samt redan fyllt det med exklusiva ekmöbler...
:-[ :-[ :-[
 
johansjostrand skrev:
[quote author=AX link=1135004032/0#5 date=1135074043]Åkt till byggmarknaden o köpt färg och parkettgolv
Åkt till Ikea o köpt lite schysst inredning
Satsat på en snabbrenovering under 2 veckor av ytskikten
Kan det va nödvändigt? Jag som har renoverat hela huset under tre år och bytt allt, samt redan fyllt det med exklusiva ekmöbler...
:-[ :-[ :-[[/quote]


Ja - det är alltid nödvändigt.

Tänk på att du säljer en image - en dröm om hur det är att bo där. Vi röjde bort 50% av allt vi ägde (Thank You, Sureguard), handlade trendiga inredningsdetaljer på IKEA (kuddar, vaser, lampor, filtar, tavlor), avpersonifierade allt (inga personliga föremål) och såg till att inga skavanker fanns. 10000 kr investerade gav 300000
mera än mäklaren trodde och kö på gatan vid visningen :) . Se till att alla tänkbara
sovrum visar att en säng får plats - och att det/de tänkbara dubbelsovet visar en
LUFTIG dubbelsäng.

50% var inklusive alla skåp - folk öppnar för att se hur mycket utrymme det är!
Töm vind, garage, källare.
FLYTTSTÄDA före visning - rent och fräscht överallt, köpare kryper ÖVERALLT!
Fixa dom där sista grejerna du aldrig fixat - listen, droppande kranen och knarrande dörren...

Planera i god tid och ta LÄCKRA bilder på hur huset ser ut på olika årstider, erbjud mäklaren dessa i rätt storlek, digitalt. Inga hafsiga familjebilder. Vi hade en hel hög med läckra trädgårdsbilder (Hängmattan under blommande äppelträd etc).

... och ek är _ute_ ::)
 
johansjostrand skrev:
[quote author=AX link=1135004032/0#5 date=1135074043]Åkt till byggmarknaden o köpt färg och parkettgolv
Åkt till Ikea o köpt lite schysst inredning
Satsat på en snabbrenovering under 2 veckor av ytskikten
Kan det va nödvändigt? Jag som har renoverat hela huset under tre år och bytt allt, samt redan fyllt det med exklusiva ekmöbler...
:-[ :-[ :-[[/quote]

Nej, det är inte nödvändigt att slänga ut exklusiva ekmöbler och ersätta det med skit från Ikea. Själv hade jag hellre förlorat lite pengar än sålt till någon som föredrar Ikeamöbler....

Men i övrigt så kan det vara en god idé att ta till sig lite hemstyling-tips. Att ta in en hemstylist för konsultation kan vara väl värt för att få en utomståendes ögon på saker och ting.

 
Värdet på något är aldrig större än vad någon är villig att betala.......

Att sälja hus vintertid är alltid svårare, speciellt direkt i juletider.
Dessutom vet alla på marknaden att räntan är på väg upp i år. Hur mycket är osäkert.
Det är ju valår också vilket kan ställa till det rent ekonomiskt.

Jag tror "guldåren" på husmarknaden är över för denna gång. Marknaden börjar verka mättad. Antagligen har din mäklare inte insett detta utan vill gärna förlänga storvinstperioden.
 
johan77 skrev:
Nej, det är inte nödvändigt att slänga ut exklusiva ekmöbler och ersätta det med skit från Ikea. Själv hade jag hellre förlorat lite pengar än sålt till någon som föredrar Ikeamöbler....

Men i övrigt så kan det vara en god idé att ta till sig lite hemstyling-tips. Att ta in en hemstylist för konsultation kan vara väl värt för att få en utomståendes ögon på saker och ting.
Själv var jag nu mest intresserad i att tjäna pengar :cool:
 
Nej, homestyling passar främst i storstadsområden där pengar = investering. Hus på landet eller i småstäder med väldigt rimliga priser säljer troligen inte mycket bättre. Men 'egenstyling' som nämnts här i tråden är aldrig fel.

Jag har nyligen sett ett synnerligen svårsålt - men skulle, för 'rätt' köpare, ändå kunna vara ett intressant, objekt. Tyvärr var där så mycket rot omkring som skrämmer bort alla spekulanter och det är verkligen synd. Källare och tomt måste vara städade, skjul och bråte måste vara bortplockade och huset får inte vara så packat av 'personliga objekt' att man i princip inte kan få någon helhetsbild. I detta fall tycker jag att mäklaren inte bidragit ett dyft med att hjälpa säljaren.

Om Johans hus ännu inte är sålt är det ingen fara - det blir lättare framåt våren! Ett sätt är faktiskt att du ber mäklaren plocka bort objektet under ett par månader så att det blir 'friskt och nytt' när våren kommer! Se då till att de exteriöra bilderna visar våren och inte hösten! Min mycket duktiga mäklare bytte ut huvudfotot på mitt hus på Hemnet från lummig augusti till höstlik oktober för att locka till sig nya spekulanter!
 
Tänk på att du säljer en image - en dröm om hur det är att bo där. Vi röjde bort 50% av allt vi ägde (Thank You, Sureguard), handlade trendiga inredningsdetaljer på IKEA (kuddar, vaser, lampor, filtar, tavlor), avpersonifierade allt (inga personliga föremål) och såg till att inga skavanker fanns.

FLYTTSTÄDA före visning - rent och fräscht överallt, köpare kryper ÖVERALLT!
Fixa dom där sista grejerna du aldrig fixat - listen, droppande kranen och knarrande dörren...

Planera i god tid och ta LÄCKRA bilder på hur huset ser ut på olika årstider, erbjud mäklaren dessa i rätt storlek, digitalt. Inga hafsiga familjebilder. Vi hade en hel hög med läckra trädgårdsbilder (Hängmattan under blommande äppelträd etc).

... och ek är _ute_
Ja, det är väl aldrig fel att "homestaga" lite grand, men man behöver väl inte överdriva. ;D ;D ;D

Vi bytte inte ut några möbler, däremot reducerade vi antalet möber så att huset blev mer luftigt. Stora högtalare, avlastningsbord och annat som egentligen inte "behövs" togs bort. Sedan tog vi bort merparten av personliga grejor, foton, prydnadssaker och annat "lull-lull". Städade gjorde vi oerhöert noga, framför allt i badrum och kök. Allt glänste! Vi målade tvättstugan i källaren och fixade till sådana saker som vi låtit bli att göra tidigare (lite pysselrenovering!).

Och jag tror att det gav utdelning, vi fick rejäl budgivning och 300' mer än vad två olika mäklare värderat huset till på förhand...

Men själv skulle jag absolut inte slänga ut ekmöblerna för att de är otrendiga. :cool: Bättre att försöka fixa ett stilrent hem med det man har, rensa så att intrycket blir rent och tilltalande.

Lycka till med försäljningen!!

/Lena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.