Hej

Jag vet att det säkert skiljer mellan olika mäklare men är det någon som vet hur många procent en mäklare tar på ett ungefär? Jag är intresserad av både villa och bostadsrätt. Är det högre procentsats om man vänder sig till en större byrå?
 
Allt är förhandlingsbart, prata med flera mäklare, bestäm vilka/vilken du har förtroende för o förhandla sedan om arvodet. Vi tog hit 4 st mäklare i samband med försäljningen av vårt hus inför nybyggnaden, vi ville ha svensk fastighetsförmedling men de ville ha 3,75%, efter en kort diskussion sänkte han sitt arvode till 3% vilket var det bud vi fått från vårt andraalternativ....som sagt, förhandla...
 
Glömde en sak...gå på visningar först o se hur mäklarna jobbar, du får en god uppfattning av dem som köpare då...titta oxå på annonser hur många objekt de olika byråerna verkar ha, lokalkännedom är viktigt och...precis som du antydde en större byrå är förmodligen pålitligare menen mindre byrå kan vara beredd att anstränga sig mer för varje kund eftersom de inte har så många och du blir då viktig...
 
Hej

Procenten beror också på vilken nivå försäljningspriset kan tänkas hamna på. Ju högre försäljningspris desto lägre mäklarprocent.

Dessutom är det inte fel att gå på några visningar och se vilka mäklare som ger dig förtroende. Det ger förmodligen mer tillbaka än en lägre mäklaravgift med någon procentenhet. Billigast är sällan bäst.

/Fredrik
 
Det som jag upplever som lite märkligt ibland är när man tittar på utgångspriset som vissa mäklare sätter. I ett speciellt område så kan man se att vissa mäklare har ett avsevärt lägre utgångspris än de övriga. Jag kan bara svara för mig själv men jag tycker det känns som att ens egna begränsning för vad ett hus är värt ofta många gånger är utgångspriset+en viss procent, runt 30% kanske.

Jag ska inte nämna några mäklare vid namn men jag vet en mäklare som ligger åtminstone 30 % lägre i utgångspriset på sina objekt än dom övriga som brukar ha objekt till salu i samma område. Jag har själv gjort affär med denna mäklare i egenskap av köpare, och jag fick betala 25 % över utgångspriset. Men med tanke på att utgångspriset var satt så lågt så fick jag ändå betala 30% lägre pris än vad övriga objekt i samma område har gått för. Men när jag gjorde min budgivning så kändes det som att jag inte skulle gått längre i min budgivning än vad jag gjorde, iaf. med tanke på utgångspriset.

Det kanske är lite rörigt men om man ska dra det i sifferform så kan det se ut så här.
Medelpriset för objekten i området som mäklarna annonserar ut säger vi ligger på 1.000.000. Att betala 30% över i en budgivning skulle kännas okej, alltså 1,3. Denna speciella mäklaren erbjöd objektet för 750.000, men jag känner ändå att 30% över detta pris är rimligt. Vet inte varför men det kanske är psykologiskt. Nu gick objektet för 1.000.000, alltså i nivå med vad dom övriga mäklarna brukar annonsera för med tillägget "alt. höstbj.".

Vad jag vill få fram är att om man ska sälja så är det väl bättre om mäklaren sätter ut ett lite högre pris, än att han som i mitt fall då jag visserligen köpte, sätter ut ett lägre pris. Psykologiskt sett så ser jag inte den övre smärtgränsen i form av pengar (även om jag vet att det borde vara det mest riktiga) utan jag ser det procentuella påslaget som en begränsning. Jag vet att det är fel men hur tänker ni andra?
 
En av de mäklare jag hade kontakt med(sthlm) avslöjade förmodligen av misstag att han behövde 30.000 för att gå runt, resten är ren vinst...nåt att tänka på vid förhandling om arvodet...
 
Don't get me started...
Har dels varit på många visningar, köpt/sålt bostadsrätt/tomt/affär genom mäklare, varit tillsammans med en mäklare som berättat en hel del om hur intag/försäljning etc sköts så jag tycker personligen att jag har en del erfarenhet av hur dessa arbetar. Det viktigaste som mäklaren sitter på ur säljarens synvinkel är distributionskanalerna, dvs bra annonsplatser i dagstidningen DN och Hemnet på Internet. Det är i princip det man betalar för. Att de ska ta 3-4,5% av köpeskillingen för detta är horribelt. Jag skulle personligen prissätta detta till max 20-30.000 SEK. Det är inte precis raketvetenskap.
Den viktigaste försäljningsprocessen för en mäklare är gentemot säljaren. Ett vanligt knep är att uppskatta objektet till ett högre pris än vad säljaren skulle få vid en försäljning. Detta underminerar andra mäklares uppskattningar och får säljaren att tro att han skulle få ut mer om denna väljer just den mäklaren. När buden inte når den nivå som mäklaren lovat kommer han ändå vilja få till en försäljning genom ursäkter såsom att marknaden förändrats etc.
Mäklare är säljare och det bästa är att utgå från att mäklaren kommer att lura dig och agera därefter.
Ta in initialt minst 4 mäklare och låt dem veta att du gjort detta. När du fått ett bud som är lägst låt de andra mäklarna få bjuda under det.
Fråga hur de kommer att annonsera objektet. Titta i DN hur de tidigare annonserat sina objekt.
Sätt ensamrätten för objektet till max några veckor.
Sätt ett lågt arvode upp till den prisnivå som du tror att ditt objekt är värt. Om buden når över detta så kan en progressiv stege vara ett bra incitament för en bättre insats.
Be mäklaren skicka ett utkast på annonsunderlaget för godkännande av dig.
Skicka spioner till visningen av ditt objekt och berätta för mäklaren att du kommer att göra detta. Ger förhoppningsvis en mer alert och påläst mäklare.
Se till att objektet visas av den mäklare som du valt. Ofta skickar de en assistent som inte har en aning om objektet så får de ledigt själva eller kan ägna sig åt ett mer lönsamt objekt än ditt.
Få allt överenskommet på skrift. Finns det inte där är det inte vatten värt.
Helt enkelt, var en vårta i rumpan på dem. De ska se till att du får så mycket som möjligt för din livs viktigaste affär.

mvh
David
 
Håller med David. Tänk på att en mäklare alltid är en säljare. Vi använde en lite mindre mäklarfirma och fick väldigt bra service. Lägenheten såldes väldigt snabbt. Vi fick betala 4.25 %.
 
Bob_the_builder
Där jag bor (mindre stad i Mälardalen) tar ALLA mäklare 7% för bostadsrätter. Det finns ett undantag dock, de tar 6,75%. De var dock direkt otrevliga när jag ringde så de gick fetbort i alla fall. Något för Konkurrensverket att titta närmare på kanske...
 
Bob: Otroligt! Vad förbannad man blir när man hör sånt.
Har du kollat in Adirekta. Bra för att komma in på Hemnet som bara publicerar mäklarannonser. Dock tycker jag 1,5 % för den servicen fortfarande är för mycket för lite dyrare objekt. För 5 miljoner blir det 75.000 SEK i arvode.

mvh
David
 
Det tror jag inte. Däremot kan du inte annonsera i Hemnet som privatperson. Vad jag menade vara att ADirekta tar 1,5%.

mvh
David
 
Vi sålde nyligen vårt hus i norra Stockholm. Efter att ha träffat 6 olika mäklare och jämfört deras upplägg och arvoden, valde vi den som stack ut mest. En mäklare valde att inte likt alla andra försöka köra locka-hit-så-mycket-folk-som-möjligt strategin. Utan sa rakt ut: detta är ett speciellt objekt, vi skall gå ut betydligt högre för att slippa få hit alla som bara vill titta men som inte har råd och som ni heller inte vill ha springandes i ert hem.

Mäklaren förklarade fördelen med att få in ett fåtal "rätta" spekulanter istället för 30 som igentligen inte har råd. Resultatet blev att nämnda mäklare gick ut med ett pris som var högre än alla andras sk målpris.
Kan nämna att vi fick betydligt mycket mer ändå med denna strategi. Så vi var väldigt nöjda.
Enligt mäklaren håller inte strategin idag som fungerade för 2-3 år sedan då man kunde utgå ifrån kanske 1 miljon i budgivning på var och vartannat objekt. Idag blir det kanske 10-15% upp inte mer. Det visade sig att hon hade rätt. Vi fick vårt högre utpris pluss 14%

Vi betalade 3% till utpris (som täckte alla våra omkostnader) därutöver 15% på överskjutande belopp. Mycket pengar blev det till mäklaren, men det blev också mycket till oss :)
 
Hmmm, många som verkar se snett på mäklare... säkert har ni era skäl!

En viktig aspekt tycker jag är rykte eller rekommendationer från köpare och säljare. I Västerås har t.ex. Civilekonomgruppen inget bra rykte, jag har själv köpt genom dem och var nära att anmäla mälaren på kuppen!
Men det finns också ett antal riktigt bra mäklare, t.ex. Aroseken som är seriösa och förstår att detta är en stor affär för köpare och säljare och som månar om att de ska känna sig trygga.

Det är naturligt att vara misstänksam när man gör affärer i denna storleksordning, men jag vågar nog påstå att de flesta mäklare är seriösa! Tyvärr finns det ett antal som försöker göra snabba pengar som förstör ryktet...

Är mäklaren ansluten till Mäklarsamfundet? (titta på http://www.maklarsamfundet.se/)
De som är anslutna ska vara auktoriserade mäklare (Civilekonomgruppen i Västerås är inte ansluten...).
 
Det som främst irriterar är inte seriositetsgraden utan att de är så extremt lata i säljprocessen gentemot köparen. De bryr sig inte om att ta reda på fakta om fastigheten etc, de orkar inte göra omvisningar, de orkar inte ens visa objektet utan skickar sin okunniga assistent i stället. Jag har tom stött på mäklare som inte orkat faxa kartor etc. utan hänvisat till kommunen. När de lurat säljaren att skriva på ett 3-månaders kontrakt så är de ganska nöjda med vilket pris som helst, provisionen blir ganska bra ändå. Då kan de ägna energin åt att andra säljprocesser gentemot säljare i stället.
Är den arbetsinsatsen värd 30-150.000 SEK? Skulle vi acceptera att elektrikern, rörisen eller snickaren tog en sån ofantlig timpeng som detta egentligen innebär och bara såsar sig genom uppdraget?
Som köpare däremot är det bara att tacka och ta emot, för med såna mäklare går det att göra ett bra klipp på objektet.

mvh
David
 
Men David, inte kan du väl dra alla mäklare över en kam?

Jag känner och känner till flera mäklare (dock inga på ovan nämnda firmor) och ingen av dem har det slött på jobbet eller lever i lyx. Snarare mängder med obekväm arbetstid, oförskämda och trassliga köpare/säljare. Ingen dans på rosar inte!

Jag tror denna "missmatch" mellan köpare/säljare och mäklare många gånger grundar sig på ovetskap, förutfattade meningar och missförstånd (på båda sidor).

(Tar de bra mäklarnas ringhörna!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.