Hej

Jag är medveten om att detta inte handlar om att bygga hus utan om att köpa, men hoppas ni kan ha överseende och hjälpa mig. Behöver det verkligen.

Jag och min sambo beslutade oss för att köpa istället för att bygga tills vidare och köpte nyligen en villa. Flyttade in för några veckor sedan. Vi har nu stött på ett antal problem.

1. Mäklaren övertalade oss att energideklaration inte behövdes, och då vi ville köpa huset hade vi inget annat val än att acceptera detta, och vi litade på mäklaren då denne sa att en energideklaration inte behövs. Detta står därför med i kontraktet. Inte förrän efteråt insåg vi hur lagen ser ut och att vi sedan kommer få bekosta en sådan samt att den hade behövts. Är vi nu rättslösa? Får mäklaren övertala en att förhandla bort något det är lag på?

2. När vi skrev på de sista kontraktet och betalade för huset så fick vi inte nycklarna eftersom de som bodde där "inte vara klara". Vi var helt oförberedda på detta och mäklaren som var med hjälpte oss inte alls. Vi fick helt enkelt nöja oss med att vi skulle få dem två dagar senare. Dagen efter ringer dock mäklaren och säger att "det är bäst vi kontaktar säljaren för han tänker resa bort dagen efter och kan inte ge oss nycklarna då". Vi fick ringa upp och avtala att han lämnade dem i en brevlåda och dessutom tjata att han skulle lämna alla då han ville ha kvar en så han kunde fortsätta förvara saker i garaget ett tag (?!). Mäklaren hjälpte oss inte alls.

3. När vi flyttade in upptäckte vi att det inte alls var flyttstädat. Har omfattande bildbevis på hur det såg ut och att vi fick städa överallt vilket tog lång tid. Då vi ville ha ersättning för detta sa mäklaren att han höll med om att det inte var städat och han frågade säljarna om de ville betala vilket de sa nej till och sedan sa mäklaren att han inget mer kunde göra.

4. Efter att ha bott i huset i nu tre veckor så har pelletsbrännaren gått sönder. När vi då ställer om till eldrift går nästan alla huvudsäkringar hela tiden och det tycks som om elen kopplats lite hur som helst. Vi har med andra ord varken värme, el eller något stor del av tiden. Kontaktade mäklaren och han sa bara att det är vårt hus nu så det får vi ta hand om själva. Skall saker som pelletsbrännare (som är 4 år gammal) bara få gå sönder direkt efter köp?

Vi behöver vekligen hjälp. Vilka regler gäller? Vilka rättigheter har vi? Vart skall vi vända oss?
Mäklaren är tydligen chef på sitt mäklarkontor så någon chef till honom kan vi inte tala med. Känns som om han hela tiden enbart hjälpt säljarna och när vi klagar säger han bara "men de är ju gamla". Jag är höggravid och helt förstörd för våra pengar bara rinner iväg nu och ingen hjälp får vi.

Tacksam för alla svar.

Mvh,
Emma
 
Först allt skall du kontakta en advokat som kan fastighetsrätt. Denne kan ge er korrekta råd baserat på vad som står i kontraktet om hur ni skall agera gentemot säljare och mäklare.

Jag avstår från att kommentera det om energideklaration då jag är för dåligt påläst om det.

Har säljaren inte gett er möjlighet att tillträda huset på tillträdesdatum så är det frågan om kontraktsbrott och sådant är inget att rekommendera, risken för skadestånd är rätt stor och om ni inte kunnat tillträtt huset på tillträdesdatum så är det kontraktsbrott.

Tramset om nycklar är enbart trams, säljaren har sålt huset och har inget där att göra. Tyvärr kan ni inte bara slänga sakerna men debitera hyra kan ni, det är ju på er fastighet som de förvarar sina saker.

Rörande städningen så är det ju väldigt trist att de inte vill betala, men står det i kontraktet att det skall vara städat så skall de betala men kruxet är att ni får stämma dem då. Inte lönt om det enbart handlar om städpengar.

Att pelletsbrännaren etc har gått sönder är trist men det är tyvärr ert problem, rörande elen så kontakta en elfirma och be dem göra ett EIO-eltest så får ni mer svart på vitt om vad som behöver göras. Tyvärr så tittar inte besiktningsmän normalt på elen men det kan du få mer info om i el-forumet här. Troligen är det ett relativt enkelt fel på pelletsbrännaren så slappna av lite.

Att säljarna är fossiler har överhuvudtaget inget med juridiken kring detta att göra, hade de varit omyndigförklarade är det dock en annan sak *S*
Dock inte ovanligt att äldre som bott i ett hus en stor del av sitt liv anser sig ha någon sorts speciell rätt att överträda lagar *suck*

Mäklarförbundet borde få reda på detta, den mäklaren lär varnas om saker gått till såsom jag uppfattar det på din beskrivning.

/Kent som formligen kokar över mäklarens agerande
 
Redigerat:
Det problem som just nu verkar vara ert mest akuta gäller givetvis Pellets anläggningen och elen.

Att brännaren går sönder efter tillträde är tyvärr ert problem. Att det är problem med elen skulle kanske eventuellt möjligen gå att få till ett dolt fel. Men troligen inte.

Energideklarationen tror jag kan vara säljarens ansvar oavsett vad som står i avtalet, men jag kan inte ämnet.

Att mäklaren medverkar till att ni slutbetalar men inte får tillgång till huset är väldigt allvarligt. I princip så skulle ni ha ringt dit polisen och anmält säljarna för hemfridsbrott, fått dem avhysta. Att säljare inte är färdiga på tillträdesdagen är inte helt ovanligt, men normalt sett så löser man det genom att kontakter tas, och tillträdesdagen flyttas fram, och ekonomisk kompensation ingår.

Fattar jag det rätt att ni inte visste att ni inte skulle få nycklar förrän efter att ni slutbetalat? Anmäl mäkklaren till fastighetsmäklarnämnden. Förehoppningsvis blir han avregistrerad.
 
Kanske kan få lite mer fart på mäklaren genom att meddela att man funderar på kontakta mäklarförbundet eller liknande?
 
Tack för era svar.
Har kontaktat en del jurister som ger kostnadsfri rådgivning och hoppas få svar från dem snart.

Situationen hemma har nu utvecklats lite också. Som jag nämnde gick nästan alla säkringar när vi ställde om från pelletsbrännare till elpanna. Detta fortsatte att hända och plötsligt "small det" i pannan och det sprutade ut lågor (och alla säkringar gick igen såklart). Nu har vi kunnat få igång ljuset och det mesta i huset, men pannan vågar vi inte sätta igång då alla extrasäkringar är slut och av någon anledning startar inte kylskåpet igen trots att frys och spis och allt annat i köket fungerar. Något är mycket fel med elen i detta huset.
 
Det finns mig veterligen inga rättsfall rörande fel i elanläggningen såsom dolda fel men om den är uppenbart felaktig och livsfarlig så kan kanske en polisanmälan mot förre ägaren fungera på något sätt.

Men det tar inte ifrån er ansvaret som fastighetsägare att se till att den är säker nu så det är ett mycket tveeggat svärd och som ni bör diskutera med både advokat och behörig elektriker.

Dessutom så _måste_ ni för er egen skull se till att omedelbart låta en behörig elektriker ta en titt på elen.

Det kan vara mindre fel men om det t ex är en mindre kunnig person som gjort lite egna kopplingar här och där så kan det tyvärr bli väldigt farligt.

Ni har alltså i första hand er personliga säkerhet att ta hand om och sen får ni ta det juridiska när det löst sig.

Har ni jordfelsbrytare och fungerar den? Den skyddar för en del men inte allt och är skulle jag säga ett måste för alla och speciellt med barn i huset.

Har du frågor om elen så prova i elforumet men inte mycket man kan svara på så här på distans om du inte kan lämna mycket mer uppgifter, samt att det antagligen är bäst att ni rör elen så lite som möjligt tills någon elektriker tittat på det.

/Kent
 
Sambon är elektriker med grundbehörighet och han fattar för närvarande ingenting eftersom de kopplat ihop saker på ett mycket underligt sätt, så han kommer vara tvungen att felsöka hela huset för att ta reda på hur det är kopplat.
 
Villaägarnas riksförbund ger, såvitt jag har förstått saken rätt, viss juridisk rådgivning till medlemmar. Medlemskapet ger också vissa andra förmåner i form av rabatter etc. så det kanske kan vara värt att kolla upp.

Mäklaren verkar inte ha följt sina åtaganden precis ... De frågorna kan ni kanske ta upp med Fastighetsmäklarnämnden http://www.fastighetsmaklarnamnden.se/default.aspx?id=1895 och/eller mäklarsamfundet http://www.maklarsamfundet.se/maklartemplates/Page.aspx?id=1486
 
O
JAg tror tvärr att det ända stället ni har något att hämta på är hos mäklaren. För han/hon har klart brustit i sitt ansvar. Pelletspannan är tyvärr Erat ansvar och när det gäller elen så är det Erat ansvar att kolla att den är korrekt utförd. (vilket inte borde vara några problem i erat fall) Så lägg er energi på att anmäla mäklaren, och fixa elen. Tror inte ni har något att hämta gällande dolda fel.
 
Angående utebliven flyttstäd så skickar ni marknadsmässig räkning till säljaren, brukar ju vara åtskilliga tusenlappar det rör sig om...

Att pannan ej fungerar som alternativ värmekälla är tyvärr något som ni borde ha upptäckt, dvs inte dolt fel eftersom ni ju enkelt kunde ha provkört den.

Mäklarens agerande borde absolut anmälas, det är givetvis inte ok att tillträdet försenas och att mäklaren dessutom, om det nu är fallet, gett felaktig information rörande deklarationen. Saknas deklaration skall säljaren normalt bekosta den om ni begär det. Hur löd formuleringen rörande deklarationen i ert kontrakt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.