Hej
Har rivit trossbotten och golvbjälklag i mitt fritidshus. Huset står på plintar. Då jag flyttat på en del stenar och jord märker jag att det går en vattenled genom huset. Har konstaterat att det är regnvatten som kommer in. Har grävt runt en gjuten plint för bärlinan och den står i vatten.
I mäklarens frågor och svar säger säljaren att dränering finns. Kan nu konstatera att ingen dränering finns.
Vänder jag mig till mäklare eller säljare? Det här kommer bli dyrt att åtgärda.
//U.D.
 
Dränering av plintgrund kanske finns? Däremot kanske du måste se till att leda bort dagvatten från stuprör? Hur ser det ut ? Förmodligen inga större problem eller kostnader att lösa detta
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det har ju regnat rätt mycket på många håll så kanske är en stenkista som är full? Att det står att det finns dränering säger ju egentligen inte mycket om det inte är en fullständigt nybyggd kåk. Dvs utan följdfrågor om utförande, när gjordes den, skick mm. går det ju inte att förvänta sig så mycket. Även ett dike bredvid huset är en form av dränering, kanske bara inte den du tänkte på. Det jag vill komma till är att det är svårt att hänvisa till säljaren med en så liten utfästelse. Men du kan ju alltid ställa frågor till dem för att få vägledning till hur du bör lösa problemet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dränering av plintgrund kanske finns? Däremot kanske du måste se till att leda bort dagvatten från stuprör? Hur ser det ut ? Förmodligen inga större problem eller kostnader att lösa detta
Tack för svar.
Dagvatten leds bort till lägre punkt än där vatten kommer in. Fritidshuset är 50 år. Jag har nu grävt så pass att jag kan konstatera, ingen dränering finns.
 
  • Gilla
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
Är du säker på att det är grundvatten och inte regnvatten som letar sig ner i marken under huset? Finns vatten på fler ställen i mark under huset eller runt huset?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är du säker på att det är grundvatten och inte regnvatten som letar sig ner i marken under huset? Finns vatten på fler ställen i mark under huset eller runt huset?
Just nu inte säker på någonting. Mycket växtlighet i form av blåbärsris och liknade på den sida där det rinner in. Och ja, bara där.
Får hit en grävare imorgon så svaren kanske kommer då.
 
  • En rörig byggarbetsplats med grus, stenar, hinkar och rivna byggnadsdelar. Avloppsrör syns i en öppen grävning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U ulfdah skrev:
Vänder jag mig till mäklare eller säljare? Det här kommer bli dyrt att åtgärda.
Det är i främsta hand säljaren du skall vända dig till. Men räkna inte med att få ngn. ersättning.

Om frågan var "finns dränering", så kan den tolkas på rätt många sätt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är i främsta hand säljaren du skall vända dig till. Men räkna inte med att få ngn. ersättning.

Om frågan var "finns dränering", så kan den tolkas på rätt många sätt.
DET är märkligt både med dolda fel försäkring frågor och svar.
SÄLJAREN har inte svarat vet ej, kanske, nej, jamen bristfällig, nja de har svara JA dränering finns. Jag kan bara tolka det så att, dränering ska finnas.
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
U ulfdah skrev:
DET är märkligt både med dolda fel försäkring frågor och svar.
SÄLJAREN har inte svarat vet ej, kanske, nej, jamen bristfällig, nja de har svara JA dränering finns. Jag kan bara tolka det så att, dränering ska finnas.
Ja det är en utfästelse och då blir frågan vad det kostar att dränera det som borde vara dränerat samt hur gammal dräneringen påstås vara. Den kanske är avskriven och saknar värde, då har du inget case tyvärr.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Din relation är till säljaren, mäklarens uppdrag är normalt avslutat vid försäljning, så det är säljaren som ni kontaktar. TS skriver om försäkring dold fel, är det så att en sådan försäkring finns? Detta är nog främst en trygghet för säljaren då försäkringsbolaget tar över ansvaret om krav på ersättning ställs från köparen. Dessa försäkringar förenas oftast med en säljarbesiktning, finns en sådan? Gjorde ni som köpare en egen besiktning?
Svaret ja på fråga angående dränering är vagt och säger inget om omfattning eller kvalitet. Om ni vill ställa krav bör problemet dokumenteras noga och troligen är det lämpligt med en kontakt med en fastighetsjurist.
 
U ulfdah skrev:
DET är märkligt både med dolda fel försäkring frågor och svar.
SÄLJAREN har inte svarat vet ej, kanske, nej, jamen bristfällig, nja de har svara JA dränering finns. Jag kan bara tolka det så att, dränering ska finnas.
Jo men "dränering finns". Vad betyder det? Vissa skulle mena att dte betyder att det finns stuprör på huset. Andra skulle bråka om att det inte finns dränering till grindstolpen vid vägen. Den dränering som du tolkar in i utfästelsen finns inte. Men hur tolkade säljaren (eller påstår han tolkade) frågan?

Det är troligen inte en tillräckligt entydig och specifik utfästelse för att vara giltig.
 
H hempularen skrev:
Jo men "dränering finns". Vad betyder det? Vissa skulle mena att dte betyder att det finns stuprör på huset. Andra skulle bråka om att det inte finns dränering till grindstolpen vid vägen. Den dränering som du tolkar in i utfästelsen finns inte. Men hur tolkade säljaren (eller påstår han tolkade) frågan?

Det är troligen inte en tillräckligt entydig och specifik utfästelse för att vara giltig.
Jag tror de flesta mig inräknat att dränering handlar om markförändringar runt huset. Hängrännor och stuprör är något annat enligt mig.
Stuprören ledde ingen vart, de släppte vattnet vid två hörn. Jag har nu provisoriskt lett bort vattnet.
Ska tilläggas att jag köpte huset för ett år sedan.
 
U ulfdah skrev:
Jag tror de flesta mig inräknat att dränering handlar om markförändringar runt huset. Hängrännor och stuprör är något annat enligt mig.
Stuprören ledde ingen vart, de släppte vattnet vid två hörn. Jag har nu provisoriskt lett bort vattnet.
Ska tilläggas att jag köpte huset för ett år sedan.
Vi kan ju hoppas att det räcker att leda bort dagvatten och lägga en enklare dränering runt grunden. Du verkar ha berg i dagen och nära så jag skulle inte plöja ner en massa pengar i marken där.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi kan ju hoppas att det räcker att leda bort dagvatten och lägga en enklare dränering runt grunden. Du verkar ha berg i dagen och nära så jag skulle inte plöja ner en massa pengar i marken där.
Du har helt rätt med berget. Trots det måsta jag hitta en lösning.
 
U ulfdah skrev:
Hej
Har rivit trossbotten och golvbjälklag i mitt fritidshus. Huset står på plintar. Då jag flyttat på en del stenar och jord märker jag att det går en vattenled genom huset. Har konstaterat att det är regnvatten som kommer in. Har grävt runt en gjuten plint för bärlinan och den står i vatten.
I mäklarens frågor och svar säger säljaren att dränering finns. Kan nu konstatera att ingen dränering finns.
Vänder jag mig till mäklare eller säljare? Det här kommer bli dyrt att åtgärda.
//U.D.
Har du rivit hela bjälklaget i huset? Varför har du rivit bjälklaget?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.