Vi är intresserade av en fastighet. En mindre gård.
Nu är det så att gården har legat ute ett tag och enligt oss väldigt öververderad i utgångspriset. Vi har varit i kontakt med banker och de har värderat fastigheten till 500 000 under utgångspriset. och vi har lagt ett bud några hundra under vad bankerna värderat det till.
Nu är min fråga. Får verkligen mäklaren nek oss att framföra budet till säljaren?
Jag tycker ju inte att det är hans ensak alls att göra det. De har inte nått in nått annat bud.

Mvh calle
 
D
Mäklaren måste vidarebefordra ditt bud till säljaren.

http://www.fmi.se/faktablad-for-fastighetsmaklare---budgivning

[h=2]Mäklarens skyldighet att vidarebefordra bud och meddelanden[/h]En mäklare ska redovisa alla spekulanter som visat intresse för att köpa objektet till uppdragsgivaren. Informationen ska omfatta alla bud och andra meddelanden från spekulanterna. Detta gäller även om buden inte lämnats på det sätt som bestämts.
Mäklarens skyldighet att vidarebefordra bud och meddelanden gäller till dess att ett köpekontrakt är undertecknat av både säljaren och köparen. Det är enbart säljaren som kan bedöma om ett bud är intressant eller inte. Mäklaren får dock ge säljaren sakliga råd i valet mellan olika spekulanter.
 
Tack för svaret. Ska påpeka detta för mäklaren.

Utgångspriset är 3,5 bankerna värderar det till max 3,0 och vi la budet på 2,7.

Så tycker inte att vårt bud är så lågt som han tycker att det är. Men det ska ju inte spela nån roll iof.
 
Vad banken värderar den till har sällan någonting med verklighen att göra. De använders sig av ett system som bygger på säljstatistik (typ samma som värderingstjänsten som SBAB har) av liknade fastigheter i området.

Det kan vara så att säljaren har sagt åt Mäklaren att de inte är intresserade av (skam)bud under en viss nivå.
 
Om mäklaren fortfarande vägrar så kan ni ju skicka ett brev till säljaren där ni förklarar situationen och framför ert bud på det viset. Är det så som noone70 är inne på att säljaren inte är intresserad av bud under en viss nivå så har ni ju knappast förlorat något utan kan släppa objektet och gå vidare.
 
  • Gilla
silverztar
  • Laddar…
noone70 skrev:
Det kan vara så att säljaren har sagt åt Mäklaren att de inte är intresserade av (skam)bud under en viss nivå.
I så fall borde mäklaren säga att säljaren redan meddelat att han inte accepterar så låga bud.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Kan vara väldigt enkelt så att säljaren sitter belånad och har inte för avsikt att sälja huset till lägre pris än sitt reservationspris. Jag har varit med i budgivning på den typen av fastigheter.
 
Ja jag tycker ju också att han borde meddela att säljaren inte godtar bud under ett visst belopp.
Tror vi tar kontakt med säljaren så får vi se.
 
har du frågat mäklaren varför han inte gör det? Kan ju vara som sagt ovan av personliga skäl och att mäklaren inte vill outa det till spekulanter. Har som sagt jag varit med om. Det är ju bättre att utvärdera det än att ringa hem till någon förbi mäklaren, tycker jag personligen.

Skulle jag sälja ett hus genom en mäklare och det ringer hem folk med pris som väsentligt skiljer sig från utgång så hade den personen inte stärkt sitt kort precis ...
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
calle336 skrev:
Ja jag tycker ju också att han borde meddela att säljaren inte godtar bud under ett visst belopp.
Tror vi tar kontakt med säljaren så får vi se.
Men vad har mäklaren svarat egentligen, det framgår inte?
Han kan ju ha blivit instruerad av säljaren att inte vidarebefordra bud under ett visst belopp.
Då blir nog säljaren positivy inställd till er om ni hör av er, I synnerhet när ni lagt er 10% under bankens värdering, som ofta är rätt så konservativ.
 
Nja han sa bara att han tyckte att budet va för lågt och att han inte tänkte vidarbefodra det till säljaren.
Ingen förklaring och vi fråpgade ju inte heller. E ju inte alls vana med budgivning då vi aldrig gjort det förut.
Ja visst vårt bud är ju lite lågt men nu vet vi ju vad den nuvarande ägeren köpte stället för för några år sen och att suget på sådana här fastigheter är i princip noll. Så jag ser inte vårt bud som oskäligt lågt.
Och man måste ju börja nånstanns. Men de får återkomma till oss ihöst när de inte fått gården såld för det vet jag att de inte kommer att få med nuvarande prissättning.

Och visst vet inte heller om ajg skulle bli så glad om de skulle ringa en massa folk med låga bud. Men när vi inte fick nån förklaring av mäklaren så börjar man ju spekulera.
 
Varför ringa? Skicka ett brev! Ni vet ett sånt därnt riktigt brev av papper. Med frimärke på och en adress som inte innehåller @! :D
Jag hade också blivit störd om det ringde en massa folk med bud jag inte vill acceptera men om jag fick ett brev på posten så kan jag ju själv välja när jag vill öppna det och vad jag vill göra med det. Som jag ser det har ni noll att förlora på det. Det värsta som kan hända (om nu inte säljaren är en komplett galning och tar ert bud som en personlig förolämpning och svär på att aldrig någonsin sälja till er även om ni dubblar budet... :rolleyes:) är väl att ni inte får något svar? I bästa fall så sår ni ett frö hos säljaren som kanske så småningom kommer fram till att det är bättre att sälja med förlust än att förbli sittande med en fastighet han inte vill ha/har råd med och då kommer han ihåg ett brev han fick från någon fan som lade ett skambud som nu ter sig mer acceptabelt. :p
 
Redigerat:
Varför lägga ner energi? Ni har budat 700k kr under utg pris inte konstigt att han inte vill förmedla det budet. Även om ni tvingar han att förmedla det kommer han troligtvis avråda säljaren från budet.
Vill ni ha gårde så ge 100-200k under utg pris.
 
Tror vissa har lite för mkt pengar för att se vad gården egentligen är värd och hur marknaden ser ut.

Nja vi ska ligga lågt ett tag så får vi se vad som händer.
 
Jag skulle tro att mäklaren har uttryckt sig dåligt, och att det är så att säljaren inte har för avsikt att sälja till ett så lågt bud. Om mäklaren inte är kapitalt inkompetent så vet denne att mäklare är skyldiga att vidarebefodra alla bud till säljaren. Jag hade ringt och frågat mäklaren om hur det ligger till med saken.

Om mäklaren säger att säljaren inte tänkte acceptera ett så lågt bud, så kan ni propsa på att mäklaren ändå skall framföra budet och sedan återkomma till er. Fördelen med det är det som skrivs ovan - att säljaren får tid att mentalt ställa sig in på ett lägre pris. Förbered er isåfall på att vänta en längre tid på att säljaren ska misslyckas med att sälja till sitt nuvarande pris, för att sedan närma sig er med ett förhandlingsbud.

Om mäklaren vägrar framföra budet så vänd er direkt till säljaren och förklara att ert bud finns, och att mäklaren bryter mot reglerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.