E
Skrivet av: Daniel

Ett enkelt samtal till kommunen hade alltså löst frågan innan köp. Varför denna snyfhistoria på Byggahus.se?
 
E
Skrivet av: Villa vista

@Daniel, din kommentar är bland det dummaste jag har hört på BH. så extremt korkad.
 
E
Skrivet av: namor

Bra att det uppmärksammas och att informationen sprids.
 
Har aldrig hört talas om någon som ringer kommunen innan man köper huset. Den här mäklaren tror och hoppas jag blir av med jobbet inom kort. Köpet måste ju bara gå tillbaka.
 
E
Skrivet av: b8q

Nja, det är väl ändå ganska vanligt att man ringer kommunen, för att t.ex. kolla att huset har alla nödvändiga bygglov, eller hur detaljplanen ser ut?
Men icke desto mindre borde ju mäklaren i det här fallet anmälas.
 
E
Skrivet av: Beneke_i_Fbro

med facit i hand blir även Daniel "expert" ...
Hoppas inte mäklaren och hennes man klarar sig undan
 
E
Skrivet av: Pelpet

Rent bedrägeri. Mäklaren borde bli av med licensen och både hon, mannen/byggnadsingenjören och säljaren borde få "fri bostad" några månader så de lär sig veta hut!
 
E
Skrivet av: odjuret

Hmmm dolt fel blir nog ändå svårt att få det till... då man nästan säkert kunnat hitta nånting... ett samtal till kommunen för att kolla bygglov ingår i undersökningen. ... mäklaren har absolut betett sig på ett sätt som borde bli en varning. Visste mäklaren om problemen så är det ännu värre
 
E
Skrivet av: Jakob

Det är nog inte många procent av de svenska köparna som ringer kommunen. Ända sammanhanget där jag hört om det är här inne men då bara som ett tips. Tror inte jag läst om någon här inne heller som gjort det i någon tråd...

Kanske vore en ide att införa något obligatoriskt vid köp gällande kommunen. Exempelvis att det står med i objektbeskrivningen vid visningen klart och tydligt om kommunen inte är kontaktade gällande bygglov och så vidare.
 
E
Skrivet av: Thomasx

Ja, stadsbyggnadskontoret händer det ju att köpare kontaktar för att kontrollera bygglov. Men nej, en köpare som kontaktar kommunens miljöförvaltning för att kontrollera om huset är hälsosamt att bo, det har då jag aldrig hört talas om. Kanske något för byggahus att lägga till på att-göra-listan för husköpare ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.