Hej!

Hrm, något konfunderad spanade jag på hemnet och hittade plötsligt ett hus som legat ute ett tag som det verkade som att jag dock missat - vilket skulle vara otroligt.....

Nåväl. Det visade sig dock att jag tidigare tittat på det men då var huset mindre. Nu var det angivet 140 kvm och tidigare vill jag minnas att det var typiska ca 110 kvm för ett 60-tals enplans med källare.

Det mäklaren har gjort är alltså att ändra annonsen från 110 kvm till 140 kvm. Klickar man sig vidare till mäklarens hemsida (en av de stora) är det angivet:

"Boarea: ca 140 kvm. Observera att den exakta storleken inte är uppmätt. Gillestugan inräknad i boytan."

Jag reagerar lite på detta då jag aldrig sett att detta förekommit tidigare - att man inkluderar gillestugan i boaarean. Det nedan marknivån är ju(?) normalt biarea. Speciellt inte hos en mäklare som varit i branschen ett bra tag.

Detta måste väl vara helt galet???????? Har ni sett det någon annan gång?
 
O
Det har jag sett alldeles nyligen... De uppger ytan till 120kvm
Men när man läser mer noggrant så ser man att ytan är 80+80kvm... Tydligen så har mäklare helt andra sätt att räkna ytor på....
Det gäller alltså att granska annonserna...
Själv undrar jag snarare när mäklare ska sluta skriva acceptpris utan utgångspris...
 
Hemmakatten
Jag har också sett en variant där mäklaren angett totalarean istället för boarean.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.