Hej,
Jag har råkat ut för följande: vi har lagt ett bud på 2.3 MSEK på ett en bostadsrätt som har ett utgångspris på 2.595 MSEK. Lägenheten är en dödsbo och är rätt så sliten och renovering och uppfräschning behövs (kök, golv, väggar).

Två 2 dagar senare återkom mäklaren och sa att köparna vill inte sälja till det här priset. I slutet på samtalet nämner han snabbt och kort att det redan ett bud på 1.9MSek. Han nämnde aldrig om det under visningen. Det står inget heller på deras hemsida att ”budgivning pågår”, vilket jag har sett på andra lägenheter på Hemnet och Booli.

Ytterligare några dagar senare återkommer han och undrar om vi kan öka vårt bud till 2.4MSEK för att se hur säljarna ställer sig till det. Jag svarade att vi får tänka på det. Jag frågade också varför står det inget om mitt bud på deras hemsida. Han svarade ”Ägarna bestämmer om dem vill visa bud eller inte”. Han har ställt frågan till säljarna men inte fått något svar.

Vad hade ni gjort i min situation? Är det ok att inte nämna för spekulanter att det redan finns bud lagda? Stämmer det att säljarna bestämmer om bud får visas på mäklarens hemsida?

Tack för era kommentarer!
 
Är det värt 2,4 i dina ögon så lägg det, annars avstå. Låter ju som en svårsåld lägenhet och är det dessutom dödsbo så lär de som säljer inte nödvändigtvis "behöva" pengarna (jämfört om man köpt något nytt boende..)

Jag tror mäklaren har rätt i att det helt är upp till honom/säljaren att bestämma vilka bud som offentliggörs.
 
  • Gilla
Tim3 och 8 till
  • Laddar…
R
Så här skriver en mäklarsida:

https://www.svenskfast.se/guider/budgivning/

Det är väldigt lite regler om hur en budgivning ska gå till det är säljaren som sitter på bollen,
Men mäklaren är bunden att ha en budgivningslista men den behöver inte vara synlig på tex. Hemsidan utan räcker att den blir överlämnad vid tillträdet till säljaren och köparen..
 
  • Gilla
Lastbärarn och 2 till
  • Laddar…
C
R RGöte skrev:
Är det ok att inte nämna för spekulanter att det redan finns bud lagda? Stämmer det att säljarna bestämmer om bud får visas på mäklarens hemsida?
Om jag förstått det rätt (från avgöranden i fastighetsmäklarinspektionens disciplinnämnd) är det OK att endast visa ett urval av inkomna bud om det tydligt framgår av budlistan. Är det öppen budgivning och inget annat framgår skall samtliga bud redovisas öppet (om inte budgivaren särskilt begärt att det skall vara "dolt").
 
Redigerat:
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
G
R RGöte skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för följande: vi har lagt ett bud på 2.3 MSEK på ett en bostadsrätt som har ett utgångspris på 2.595 MSEK. Lägenheten är en dödsbo och är rätt så sliten och renovering och uppfräschning behövs (kök, golv, väggar).

Två 2 dagar senare återkom mäklaren och sa att köparna vill inte sälja till det här priset. I slutet på samtalet nämner han snabbt och kort att det redan ett bud på 1.9MSek. Han nämnde aldrig om det under visningen. Det står inget heller på deras hemsida att ”budgivning pågår”, vilket jag har sett på andra lägenheter på Hemnet och Booli.

Ytterligare några dagar senare återkommer han och undrar om vi kan öka vårt bud till 2.4MSEK för att se hur säljarna ställer sig till det. Jag svarade att vi får tänka på det. Jag frågade också varför står det inget om mitt bud på deras hemsida. Han svarade ”Ägarna bestämmer om dem vill visa bud eller inte”. Han har ställt frågan till säljarna men inte fått något svar.

Vad hade ni gjort i min situation? Är det ok att inte nämna för spekulanter att det redan finns bud lagda? Stämmer det att säljarna bestämmer om bud får visas på mäklarens hemsida?

Tack för era kommentarer!
Detta är ännu en tråd om moral och etik kopplat till mäklare och budgivning.

Jag kan upplysa att sådant inte finns inom den yrkeskåren, lika bra att acceptera detta och skapa dina egna ramar och riktlinjer för vad du vill betala och sluta resonera med mäklaren eller om vad som är rätt/fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Haksav och 2 till
  • Laddar…
Då ditt bud är lägre än utgångspriset, så är det väl absolut upp till säljaren att avgöra. Ett "skambud"/lågt bud kan ju göra andra spekulanter misstänksamma. De kan tro att ni hittat något som sänker värdet.
Men även annars så tror jag att en säljare har rätt låta bli att visa bud. I slutändan så är det ju säljaren som bestämmer vems bud han/hon ska acceptera. Man måste inte sälja till högstbjudande.
 
  • Gilla
Lastbärarn
  • Laddar…
Fairlane
G Grannens Häck skrev:
Detta är ännu en tråd om moral och etik kopplat till mäklare och budgivning.
Inte direkt. Om säljaren säger att de inte vill visa bud under utropspris på nätet så har det inte med mäklarens moral eller etik att göra om bud syns där.
Såvida inte mäklaren lägger ut budet mot säljarens vilja, då saknar mäklaren moral och etik, men det verkar inte vara fallet här.
 
  • Gilla
Filip_A och 4 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Om säljaren säger att de inte vill visa bud under utropspris på nätet så har det inte med mäklarens moral eller etik att göra om bud syns där.
Mja, vad beträffar budgivningen finns det ett tydligt krav på mäklaren att den sköts på ett objektivt sätt, oavsett vad säljaren vill. Att det vid öppen budgivning inbegriper att inte undanhålla bud utan att upplysa om det är helt klart.

Bevakar själv ett sådant objekt just nu. Står ingenting om budgivning på mäklarens hemsida just nu, trots att jag vet att de fått skambud. Skall bli spännande att se hur det utvecklar sig.

Men som spekulant är det meningslöst att bli upprörd av denna sorts fulspel. Det är så det funkar helt enkelt.
 
Fairlane
C cpalm skrev:
Mja, vad beträffar budgivningen finns det ett tydligt krav på mäklaren att den sköts på ett objektivt sätt, oavsett vad säljaren vill. Att det vid öppen budgivning inbegriper att inte undanhålbud utan att upplysa om det är helt klart.

Bevakar själv ett sådant objekt just nu. Står ingenting om budgivning på mäklarens hemsida just nu, trots att jag vet att de fått skambud. Skall bli spännande att se hur det utvecklar sig.

Men som spekulant är det meningslöst att bli upprörd av denna sorts fulspel. Det är så det funkar helt enkelt.
Så tolkar inte jag information på fmi.

"Säljaren bestämmer – i samråd med mäklaren – hur budgivningen ska gå till. Säljaren kan när som helst ändra upplägget eller avbryta försäljningen, även mitt under pågående budgivning."
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
C
Fairlane
C cpalm skrev:
Nu citerade du bara första meningen i en ganska omfattande text.
Du får läsa resten också.

Du kan också fördjupa dig här:
[länk]
Jag hade givetvis läst resten av sidan också och såg och ser inget som ändrar det jag skrev.

Beslutet däremot hade jag inte sett så det ändrar lite. Dock, är ett lite märkligt att säljaren bestämmer, men samtidigt måste mäklaren publicera bud fast säljaren säger nej.

Tillägg, beslutet säger ju att om några bud visas så ska alla bud visas. Här tolkar jag det som att inget bud visas på hemsidan.
 
C
Fairlane Fairlane skrev:
Dock, är ett lite märkligt att säljaren bestämmer, men samtidigt måste mäklaren publicera bud fast säljaren säger nej.
Nja, det är inte det att mäklaren måste publicera buden. Men han får inte ge sken av att budlistan är komplett om den inte är det. Dvs. undanhåller man bud så måste det framgå att budlistan inte är komplett.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det är väl helt enkelt så att budgivningen inte börjat än om det inte står att "budgivning pågår". Det har inte kommit in några bud som möter minimipris/reservationspris, och det är inte förrän någon lägger utgångsbudet (eller ett annat bud som säljaren kan tänka sig att acceptera) som budgivningen faktiskt kommer att börja.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nanny Fine
R RGöte skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för följande: vi har lagt ett bud på 2.3 MSEK på ett en bostadsrätt som har ett utgångspris på 2.595 MSEK. Lägenheten är en dödsbo och är rätt så sliten och renovering och uppfräschning behövs (kök, golv, väggar).

Två 2 dagar senare återkom mäklaren och sa att köparna vill inte sälja till det här priset. I slutet på samtalet nämner han snabbt och kort att det redan ett bud på 1.9MSek. Han nämnde aldrig om det under visningen. Det står inget heller på deras hemsida att ”budgivning pågår”, vilket jag har sett på andra lägenheter på Hemnet och Booli.

Ytterligare några dagar senare återkommer han och undrar om vi kan öka vårt bud till 2.4MSEK för att se hur säljarna ställer sig till det. Jag svarade att vi får tänka på det. Jag frågade också varför står det inget om mitt bud på deras hemsida. Han svarade ”Ägarna bestämmer om dem vill visa bud eller inte”. Han har ställt frågan till säljarna men inte fått något svar.

Vad hade ni gjort i min situation? Är det ok att inte nämna för spekulanter att det redan finns bud lagda? Stämmer det att säljarna bestämmer om bud får visas på mäklarens hemsida?

Tack för era kommentarer!
Som budgivare/spekulant har man inga lagstadgade rättigheter att få del av nån information alls egentligen. Så inget av det du skriver är särskilt konstigt..
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.