T
Det var ett tag sedan som jag sålde hus. Men då hade mäklaren ett fast pris samt provision på summan över ett visst belopp.

Nu ska vi sälja igen och mäklaren vi träffat vill ha 0.9% av slutpriset. Då vi förväntar oss runt 10 miljoner så blir det ca 90.000kr i arvode.
Detta gäller Stockholm.

Är det vanligt nu för tiden att de tar en procenthalt? Tänker att dom gör ju samma jobb om de säljer en villa för 6 miljoner som en för 10 miljoner. Men arvodet skiljer en hel del.
 
Totte_S
Grundavgift plus provision är nog vanligt. Något incitament måste finnas för att de skall försöka få upp priset. Fasta arvoden har jag inte hört talas om.
 
Vi sålde en villa i Bromma för några månader sen och fick två val från mäklaren. Fast + rörligt över en viss summa eller en fast % på hela beloppet vilken runt 0.9%.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
En rak provision är nog "original" modellen. Det har under en del varit vanligt med olika former av incitamentsavtal, där mäklaren får en låg summa upp till utgångspriset, och en hög procentsats över utgångspriset.

Personligen tycker jag att de modellerna med stegvis ökning av procentsatsen är förkastliga. I praktiken leder det till lockpriser, där mäklaren är garanterad att få en hög provison. De flesta säljare har ingen möjlighet att avgöra om brytpunkten är rimligt satt.
 
  • Gilla
Jokke_91 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Den mäklare jag använde mig av var förra sommaren var "öppen för förslag" men det slutade med att jag accepterade 2,5% i fast arvode. Jag visste att våran villa var värd runt 3 miljoner så det blev inge direkt förvåning där.

I de Kungliga Hufudstaden är det däremot annorlunda, jag vet att ESNY använder sig av ett annat upplägg:

Dom har ett grundpåslag och sen frågar dom kunden vad dom förväntar sig få ut av försäljningen, tex 8,000,000:-. Allt över det priset tar dom sen själva själva.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Och i nuläget med en lite seg marknad, tror jag att 90 000 i arvode kan vara ganska rimligt. De flesta objekt säljs inte på en kafferast dessa dagar.
 
T
Det som jag tycker blir lite konstigt i sammanhanget är själva procendelen. Det är ju samma jobb för mäklaren att sälja en 6 miljoners villa som en 10 miljoners villa. Men då ska han ha 60.000kr för det jobbet och 90.000kr för vårt jobb. Känns lite orimligt.

Jag hade accepterat det om det rörde sig om tex ett svårare jobb, medförde merarbete, ingick andra saker i priset m.m. Men nu är det ju exakt samma insats för mäklare.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag förstår precis vad du menar.
Har du tagit in några fler mäklare och frågat hur just dom skulle sälja ditt boende om dom fick uppdraget?

Jag tog in tre olika bolag, en privat och två större kända bolag.
Alla hade sin "pitch" och jag körde på den som kändes minst sämst.
(Slemmiga mäklare kan inte leverera på en standard som är "bra" enligt mig tråkigt nog) och det säger jag av erfarenhet.

Dessutom är det bekräftat igen nu när vi är spekulanter på nytt köp av villa. Suck!

:thumbdown::thumbdown:

Det slutade med att jag hets-renoverade köket på någon månad hösten 2020 (IKEA).

För det var just det som var en snigel i ögat för mitt objekt, allt för att maximera försäljningspriset. Men det blev sjukt bra när detta var klart. Vi bestämde att blåsa ut köket en torsdag och hämtade allt på IKEA samma vecka på söndagen, även vitvarorna. Då hade vi även bokat i en digital konsultation med IKEA:s säljare i Malmö (som hade ledig tid) på lördag morgon 08,30!

Lätt värt pengarna såhär efteråt.

Dessutom var det gratis avgift för "click and collect" under pandemin.

:p:p(y):cool::cool:

Men jag fick åka med släpkärra till både Örebro/hem och Västerås/hem för att få allt levererat samma dag.
 
Redigerat:
T
Har använt den här killen tidigare. Just för att han inte är så slemmig som många är. Men då hade han fast pris plus provision. Kan ju självklart fråga honom om det nu med.
Ville mest ta reda på hur det ser ut nu för tiden. Om det här var vanligt.
 
Krilleman
Du har ju absolut inget alls att förlora.

Fråga honom om han vill ha objektet eller inte efter dina premisser. Du köper hans tjänst inte tvärt om.

Hävda med en vit lögn att du har annan mäklare på G som bara tar fast provision på X antal procent eller X antal kronor. Du bör ju veta ungefär vad ett likvärdigt objekt som ditt går för.

Säger han att han inte vill ha ditt uppdrag så står du knappast naken utan hjälp då mäklarfirmorna som är sugna efter dina surt förvärvade slantar är många.

Det jag vill komma fram till är att du har en chans att diktera villkoren här. Kanske inte helt 100% efter vad du tycker, men du ska inte lägga dig platt och bara säga ja till en random mäklare på deras villkor.

Allabolag.se är en bra sida att kika på procenten i vinst ett specifikt bolag gör i vinst.
Offentlig handling, precis som alla privatpersoners inkomst.

Beställ din taxeringskalender hos kalenderförlaget.se
Jag har prenumererat på den i massor med år för mitt län (D).

Statistik från Taxeringskalendern för Södermanlands län med kolumnrubriker och data.

https://taxeringskalendern.se/

Det gäller att vara lite proaktiv när man ska köpa tjänster av folk med provision.

Eller är det bara jag som tänker så?! :thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fairlane
Vi sålde hus för 4 år sen i Stockholm. Vi pratade med olika mäklare och fick erbjudande om fast pris, procentuellt och olika varianter med trappa. Jag har sett det flera gånger, även vid lägenhetsförsäljningar och beroende på vad huset/lägenheten beräknad gå för så sätter de olika procentsats. Så att du får 0,9% för ett objekt som beräknas säljas för 10 miljoner innebär inte att samma mäklare erbjuder någon med ett hus som beräknas gå för 6 miljoner samma procentsats. Den som ska sälja ett hus för 6 miljoner kommer erbjudas en procentsats på 1,5%.
 
  • Gilla
Nillea och 2 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Det var ett tag sedan som jag sålde hus. Men då hade mäklaren ett fast pris samt provision på summan över ett visst belopp.

Nu ska vi sälja igen och mäklaren vi träffat vill ha 0.9% av slutpriset. Då vi förväntar oss runt 10 miljoner så blir det ca 90.000kr i arvode.
Detta gäller Stockholm.

Är det vanligt nu för tiden att de tar en procenthalt? Tänker att dom gör ju samma jobb om de säljer en villa för 6 miljoner som en för 10 miljoner. Men arvodet skiljer en hel del.
Sälja? Men alla verktygen då?
Skämt åsido. I dessa tider är det viktigare att få en bra mäklare än en billig. En billig kanske inte orkar jaga in kunderna för att få ert bästa pris. Och nu måste de jobba som bara den för att ens få in folk på visningar

När jag köpte betalade säljaren 1,5% i arvode…
 
Krilleman
Appendix Appendix skrev:
När jag köpte betalade säljaren 1,5% i arvode…
Vilket år var detta och i vilken del av Svea Rike?
 
Norrköping försäljning av BRF 3 miljoner - 1.75%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.