Vi håller på att planera köket och funderar dels på en så kallad macrougn. Det är en micro med vanlig ugn och varmluftsugn. Är det någon som vet hur bra de är? Vi fattar att de är mindre än en riktig ugn, men vi har insett att vi nästan aldrig använder vår ugn idag och tror att vi skulle klara oss med en mindre.

Dessutom funderar vi på en inbyggd bänkdiskmaskin i arbetshöjd istället för en fullstor diskmaskin.
Typ en sån här.
http://www.onoff.se/online/onoff/grundinfo.nsf/toPage?openform&35753

Det är mest på grund av platsbrist som vi vill ha dessa små vitvaror. (inte på grund av att vi alltid äter på restaurang)
 
danne_08 skrev:
Vi har en sån här ugn
[länk]

Den fungerar mycket bra till mat i halvfabrikat och är väldigt snabb.
Eftersom vår är monterad ganska högt hade det varit en fördel om luckan vore sidohängd.
Hmmm, om man nu vill laga "riktig mat" i den ;) , hur funkar den då? Vi ska ha en riktig ugn samt en "kombiugn" och funderar då på
Siemens HB86K570S eller HB 86Q560. Den förstnämda har inte roterande bottenplatta vilket så klart är bättre om man ska köra klyftpotatisarna där (medan steken står i riktiga ugnen). Men hur bra bli vällingen mikrad i samma ugn, ojämt eftersom den inte snurrar ??? Din ugn däremot har ju snurrande bottenplatta men då får man ju plats med mindre form för potäterna! Ugnaran ligger ju på drygt 9 000:- så man vill ju att de ska vara bra och ge valuta för pengarna.
 
Jag har hört att makrougnarna ska fungera lika bra som en vanlig ugn. Även microfunktionen funkar bra. Däremot har de kanske inte lika många funktioner som vanliga ugnar. Men å andra sidan tycker i alla fall jag att de flesta har onödigt många funktioner (även för en matentusiast).

Jag kommer själv att införskaffa en macro till mitt nya kök. Den största macrougnen som jag sett rymmer 42 l, medan en vanlig ugn tar ungefär 60 l.

Siemens och Bosch har en del att välja bland. De ligger strax under 10 000 kr.

Hoppas ni fick lite klarhet!

/a

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.