Surfade in i en alternativ takisolering av märket Maco Dach nyligen och kan också se att det finns lite olika trådar här även om de flesta är ganska gamla.

http://www.maco-takisolering.com/start.htm

Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Jag är ägare av ett Älvsbyhus och har planer på att bygga till några takkupor och inser då att jag troligtvis måste byta den där "plastduken" emot något annat då det känns i princip omöjligt att få den tät om jag börjar skära i den.
Ett alternativ kan då, kanske vara, dessa maco dach plattor direkt på bärläkten och därmed alltså spara råspont mm och samtidigt få lite större/bredare övervåning. Jag tänker mig sedan traditionell isolering mellan takstolar (145mm), plast,spån och gips.
Tacksam för svar!
 
Jag väcker liv i denna för att jag också undrar om någon provat Maco Dach. Erfarenheter någon?
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Jag väcker liv i denna för att jag också undrar om någon provat Maco Dach. Erfarenheter någon?
Vi håller på och lägga Macho Dach isolering på ett 360 kvm tak. Vi har rivit ner till takstolarna för att sedan bygga därifrån. Jag laddar upp lite bilder och kan försöka svara på frågor. Vi är mitt uppe i arbetet så det är för tidigt och säga hur slutresultatet blir.

Arbetare som river takbeklädnad vid renovering av ett 360 kvm stort hustak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbetare som isolerar ett 360 kvm tak på en byggnad med synliga takstolar och byggnadsställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av tak med ny isolering och träreglar synliga, material och verktyg på ställningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak under renovering med Macho Dach isolering synlig, omgivet av byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul projekt!

Kommer ni ha isolering invändigt också? Vad blir kostnaden för isoleringen per kvadratmeter?
 
Vi planerar inte att ha invändig isolering. Utan ha öppet upp i nock med synliga takstolar och råspont.

Priset på isoleringen ligger på 441 kr/kvm med lite rabatt, annars 495.
 
Nästan 500kr /m2, det var allt saftigt... så får man väl räkna på energibesparingen förstås. Vad räknar man med för livslängd?
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Nästan 500kr /m2, det var allt saftigt... så får man väl räkna på energibesparingen förstås. Vad räknar man med för livslängd?
Vi tycker också det är väldigt dyrt. Tittade på andra system från Bauder och något till som jag tyvärr glömt namnet på. De olika systemen kostade ungefär lika mycket.

Maco Dach lämnar en u värde garanti på 30 år, så förhoppningsvis håller isoleringen lika länge som resten av taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.