Det har börjat dyka upp en del Mac:ar i hemnätverket,och det skulle vara trevligt att kunna backa upp dem automatiskt mot WHS-burken.

MAC-client för WHS lär väl inte existera, men kan man få TimeMachine att fungera mot WHS på ett enkelt sätt?

Jag har hittat en del metoder på internet, men ingen verkar direkt enkel.

EDIT: Det här skulle GIVETVIS ha hamnat i WHS-tråden. Kan någon snäll moderator flytta det?
 
Redigerat:
Du måste först och främst dela ut WHS som AFP (det måste väl gå utan add-in?). Dyker den sedan inte upp automatiskt i inställningarna för TimeMachine, kan du slämga in detta kommando i Terminalen på OS X-maskinen.

- sudo -s
- skriv in lösenordet för admin (första användaren)
- defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1
- logga ut och in igen
Nu bör det funka, d.v.s. AFP-utdelningen på din WHS bör dyka upp som alternativ i TM-inställningen. Tänk på att TM backar ALLT. Det gör att utesluta mycket skit, t.ex. system, program och "material" som man har på annat håll. I princip räcker "Bilder", "Dokument" och ev. "Skrivbord" för dem slarvige.
 
Kan finnas en risk med ovanstående enkla metod och det är om ditt WHS-media blir fullt. TM tar den plats den behöver och har du kört "thin provisioning" (går det på WHS?) är risken att backup fortsätter utan att det egentligen finns plats.
 
Jag tycker väl iofs att kombinationen WHS/Mac förtjänar en egen tråd.

Har funderat på följande. Mac Mini är väl den optimala vardagsrumsdatorn (HTPC). Förutom avsaknad av bluray så är enda nackdelen det dåliga lagringsutrymmet. Och på macsidan finns inga vettiga/rymliga lagringsprodukter till rimliga priser såsom WHS.

Därför: Kan Macmini få åtkomst till filer på en WHS över nätverket, dvs. läsa film/foto/Mp3 - och kan den skriva till shares på en WHS?
 
bjogul skrev:
...
Därför: Kan Macmini få åtkomst till filer på en WHS över nätverket, dvs. läsa film/foto/Mp3 - och kan den skriva till shares på en WHS?
Ja. Utan särskild åtgärd via SMB/CIFS. Mac OS X integrerar helt och hållet i vilket Windows-nätverk som helst. Det gäller bara att du som Windows-admin vet vad du gör.
Annars är det alltid bäst att köra AFP för en Mac-klient.

Det finns ju en uppsjö NAS-produkter som är prisvärda och 100% Mac-kompatibla. FreeNAS är ju kostnadsfritt och en de bästa.

...och bluray kan du glömma för gott. Det har med politik att göra. ;)
 
Nog förtjänar Macen en egen tråd alltid :)
 
Jag kör HP Datavault 510 och den har inbyggt stöd för Mac. Det finns fler HP som har det, men den här hade bättre processor så därför valde jag den.

//mjensen
 
Johan Gunverth skrev:
Ja. Utan särskild åtgärd via SMB/CIFS. Mac OS X integrerar helt och hållet i vilket Windows-nätverk som helst. Det gäller bara att du som Windows-admin vet vad du gör.
Annars är det alltid bäst att köra AFP för en Mac-klient.
AFP för WHS verkar vara tjurigt att hitta.

Följande fungerade inte heller:

Jag skapade en lämplig share på WHS-burken och monterade den på MACen.
Öppnade Terminal och skrev defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

TM visade nu den monterade WHS share:en, MEN kom sedan med följande felmeddelande:

The backup disk image “/Volumes/MAC Backups-1/username MacBook Pro.sparsebundle” could not be created (error 45).

Uppenbarligen är det något som fattas..:S
 
mycke_nu skrev:
AFP för WHS verkar vara tjurigt att hitta.

Följande fungerade inte heller:

Jag skapade en lämplig share på WHS-burken och monterade den på MACen.
Öppnade Terminal och skrev defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

TM visade nu den monterade WHS share:en, MEN kom sedan med följande felmeddelande:

The backup disk image “/Volumes/MAC Backups-1/username MacBook Pro.sparsebundle” could not be created (error 45).

Uppenbarligen är det något som fattas..:S
Lite läsning. Tyvärr lite krångligt.
http://blog.compugeeksoftware.com/blog/general/time-machine-backups-to-whs/

Generellt sett fungerar TM till en SMB-utdelning.
 
Verkar tyvärr inte funka på 10.6.4, TM accepterar inte den förberedda .sparsebundle filen på WHS-burken och misslyckas med att skapa en ny.
 
HP har den senaste AFP-stacken i sina WHS-låddor. Undrar var den kommer ifrån? Knappast något de själva snickrat ihop.

Jag skall kolla med våra konsulter vilka versioner som används OS X där det fungerar.
 
Jag har (tillfälligt) gett upp försöken att köra TimeMachine mot WHS.

Finns det något vettigt third-party backupprogram för OS X som funkar mot en nätverksdisk (WHS-share i det här fallet)?

Jag hittade en handfull på nätet, men inget som jag tycker är bra (typ Cobian för Windows).
 
CrashPlan. Finns från gratisversioner med "kompisbackup" till helt sjukt avancerade system.
Kompisbackupen är rätt smidig, för där kan man sprida backupen mellan kompisar för att skapa redundans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.