Snigla Snigla skrev:
har precis lärt mig att göra ett snabel-a haha..
Största problemen jag hade när jag bytte från PC till Mac var just:

1. Hur får man till ett snabel-a?
2. Hur tar man en skärmdump?
3. Hur raderar man åt höger (vet fortfarande inte efter 8 år)?
4. Var är utforskaren? Macs motsvarighet Finder har jag slutat använda helt och hittar allt numera via Spotlight-sökningen.
5. Hur installerar man ett program?
6. Varför ligger programmenyn inte i anslutning till programmet?
7. Varför ligger programmets stängknapp uppe till vänster istället för till höger?
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
ullberg
3: fn + backspace, på fullstora keyboards har jag för mig att det finns en dedikerad delete. Resten antar jag du löst ut
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
7. Varför ligger programmets stängknapp uppe till vänster istället för till höger?
Det är där den satt från början. Det var Windows som kopierade MacOS från början, så frågan borde vara varför Windows flyttade stängknappen till höger.
 
richardtenggren
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Största problemen jag hade när jag bytte från PC till Mac var just:

2. Hur tar man en skärmdump?

3. Hur raderar man åt höger (vet fortfarande inte efter 8 år)?

4. Var är utforskaren? Macs motsvarighet Finder har jag slutat använda helt och hittar allt numera via Spotlight-sökningen.

5. Hur installerar man ett program?
2. Det är ju såååå mycket bättre än på pc(går ju få till hyffsat med snagit), men Shift-Command (⌘)-3, Shift-Command (⌘)-4 ger dig möjligthet att snappa det du markerar. Shift-Command-4 + space ger dig möjlighet att snappa fönster (tror att detta var annorlunda tidigare).

3. fn+delete(backspace), vilket funkar på macbook också.

4. Tycker finder fungerar bra, men spotlight är underbart! Men det krävs väl lite inlärning kanske, men jag har fått min mor att hantera den ;) Visserligen innehar hon ett "Datorkörkort" ;)

4. Använder du inte app store, så får man hem en skivbild(i dag krävs det att man låser upp i inställningar för att installera från okända källor?). Sen drar du bara ikonen till ditt "app-bibliotek"(mappen med alla program).

Det krångliga kan vara att avinstallera appar, det går ju att bara radera dem i app-biblioteket, men jag kör på AppCleaner, vilket är ett drag-n-drop program som söker reda på filer som ligger utanför app-paketet.
 
ullberg ullberg skrev:
3: fn + backspace, på fullstora keyboards har jag för mig att det finns en dedikerad delete. Resten antar jag du löst ut
Tack ullberg (och rickardtenggren)! Du är dagens hjälte.

Övriga punkter har jag kommit underfund med hur man gör, men man gör bara annorlunda på macen jämfört med på pcn.

Ytterligare vardagsproblem som jag har svårt att komma underfund med på macen är:

8. Hur skriver man hårda parenteser? Jag surfar alltid in på wikipedia eller någon annans sida och klipper och klistrar in vilket känns onödigt omständligt.

9. Samt hur skriver man ett vertikalt streck, en så kallad pipe? Det är svårt att veta när det inte är synligt på tangentbordet.
 
richardtenggren
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Tack ullberg (och rickardtenggren)! Du är dagens hjälte.

Övriga punkter har jag kommit underfund med hur man gör, men man gör bara annorlunda på macen jämfört med på pcn.

Ytterligare vardagsproblem som jag har svårt att komma underfund med på macen är:

8. Hur skriver man hårda parenteser? Jag surfar alltid in på wikipedia eller någon annans sida och klipper och klistrar in vilket känns onödigt omständligt.

9. Samt hur skriver man ett vertikalt streck, en så kallad pipe? Det är svårt att veta när det inte är synligt på tangentbordet.
Jag tror det är såhär, jag sitter ju mer sällan på mac nu mer:
{ } = alt + skift 8/9
[ ] = alt + 8 / 9
| = alt + 7
\ = alt+shift+7

Tror man kan sammanfatta det som att alla paranteser återfinns på 8 & 9, alla "slash" finns på 7
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Tack ullberg (och rickardtenggren)! Du är dagens hjälte.

Övriga punkter har jag kommit underfund med hur man gör, men man gör bara annorlunda på macen jämfört med på pcn.

Ytterligare vardagsproblem som jag har svårt att komma underfund med på macen är:

8. Hur skriver man hårda parenteser? Jag surfar alltid in på wikipedia eller någon annans sida och klipper och klistrar in vilket känns onödigt omständligt.

9. Samt hur skriver man ett vertikalt streck, en så kallad pipe? Det är svårt att veta när det inte är synligt på tangentbordet.
Alt Gr + 8 för [ t.ex.
Ctrl+Alt + 8 ger samma sak men Alt Gr knappen är Ctrl+Alt som "genväg".

Alla symboler som är nere till höger på tangenterna skrivs med Alt Gr, ex. { [ ] } \ ~

Pipe är till vänster om Z (< > | ) Alt Gr + </> ger en Pipe.

Copy n' Paste är ju något MAC människor brukar ha problem med också:

Ctrl+X = Cut
Ctrl+C = Copy
Ctrl+V = Paste

Alla lätt åtkomliga nere till vänster.

Och till alla er som går från MAC till Windows; GLÖM INTE ATT DET FINNS HÖGERKLICK MENY!
 
anders07 anders07 skrev:
Alt Gr + 8 för [ t.ex.
Ctrl+Alt + 8 ger samma sak men Alt Gr knappen är Ctrl+Alt som "genväg".

Alla symboler som är nere till höger på tangenterna skrivs med Alt Gr, ex. { [ ] } \ ~

Pipe är till vänster om Z (< > | ) Alt Gr + </> ger en Pipe.

Copy n' Paste är ju något MAC människor brukar ha problem med också:

Ctrl+X = Cut
Ctrl+C = Copy
Ctrl+V = Paste

Alla lätt åtkomliga nere till vänster.

Och till alla er som går från MAC till Windows; GLÖM INTE ATT DET FINNS HÖGERKLICK MENY!
Några Ctrl, Alt eller Alt Gr finns inte på mitt tangentbord som ser ut så här:

MacBook Pro-tangentbord med control, option och command istället för Ctrl och Alt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Däremot finns det control, option och command. De gör dock inte samma sak som du beskriver.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Några Ctrl, Alt eller Alt Gr finns inte på mitt tangentbord som ser ut så här:

[bild]

Däremot finns det command, option och control. De gör dock inte samma sak som du beskriver.
Sorry, har missförstått då... Trodde du hade en PC...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.