Vi velar fram och tillbaka angående vad vi ska satsa på i det nya köket och vad som vi känner att vi kan prioritera bort. Som kontrast vore det roligt att höra vad ni ser som riktiga LYXKÖK. Alltså inte vad man själv är nöjd med utan vad som är riktigt lyxigt, all out.
 
I vårt kök som nu är ett halft år har vi följande som käns lyxigt men som vi nu inte vill avstå ifrån: induktionshäll som känner av storleken på grytor/pannor, kyl och frys med ismaskin och kolsyrat/vanligt vatten, diskmaskin med 2 lådor i stället för en lucka, kan alltså diska en halv maskin, granitbänkskivor, stora lådor i alla bänkskåp (ej hörnskåp), massiva ekluckor, stavmosaik ovan bänkskivor och klinker på golvet.
Det vi saknar med känner att vi kan avstå ifrån är inbyggd kaffemaskin och kökstv.
 
A
Bror skrev:
I vårt kök som nu är ett halft år har vi följande som käns lyxigt men som vi nu inte vill avstå ifrån: induktionshäll som känner av storleken på grytor/pannor, kyl och frys med ismaskin och kolsyrat/vanligt vatten, diskmaskin med 2 lådor i stället för en lucka, kan alltså diska en halv maskin, granitbänkskivor, stora lådor i alla bänkskåp (ej hörnskåp), massiva ekluckor, stavmosaik ovan bänkskivor och klinker på golvet.
Det vi saknar med känner att vi kan avstå ifrån är inbyggd kaffemaskin och kökstv.
Du har inte lust att lägga in en bild?? Blev speciellt nyfiken på diskmaskinen? Var hittar men en sån?
 
Oooo vilken lyxig diskmaskin! En sån skulle jag vilja ha. Det finns också frysar som ser ut på samma sätt, det verkar både praktiskt och snyggt.

På min lyxlista står även ett stort (svalt) walk in-skafferi, en extern (dvs. inte inbyggd i frysen) ismaskin med bubbelvatten, vinkyl, ångugn, grill och läcker konst på väggarna.

Sen kan jag inte riktigt bestämma mig vilken bänkskiva som känns lyxigast - betong, komposit eller granit?

Egentligen också utgång från köket till en stor balkong med havsutsikt... Det vore nåt det!
 
Jag föreställer mig köket som stället där man lagar mat, och då måste man finna inspiration till den goda maten.

Yta och plats är lyx. Att ha 5-6m2 bänkyta att laga maten på är underbart. Tänk att ha plats för att baka brödet till trerättersmiddagen samtidigt som man lagar till maten. Tänk att ha plats att blanda salladen man gör direkt på bänken varefter grönsakerna skärs upp, och sedan ned i salladsskålen. Inga krossade grönsaker från när man försökt blanda salladen i skålen. Hemligheten med matlagning är yta och storlek. En känd kock sade till mig en gång: "Om man nu skall servera mästerligt tillagad mat på en liten assiet där primörer, sås, kött och potatis skall blandas i en stor hög, kan man lika gärna göra en puré av allt på en gång".

Det räcker inte med arbetsytor. Det måste också finnas gott om plats för köksredskapen, som skall vara av högsta klass. Det är roligare att laga mat i riktiga kastruller, i en riktig stekpanna, skära kött med en riktig kniv etc.

Även matens förvaring skall vara rikligt tilltagen. Kanske skall man ha två kylskåp, en stor frys + ett stort kallskafferi.

Viktigt är att det också finns rikligt med kryddor i köket, och det får gärna finnas utgång till en liten kryddgård där man kan skära en kvist basilika och sedan krydda med vid spisen.

Till god mat skall man ha goda drycker, och det får gärna från köket finnas en trapp ned i källaren där man inrymmer vinkällare, ett bra utbud av öl, men också vatten. Det är skillnad på mineralvatten och mineralvatten upptäcker man, om man tar sig tid att jämföra.

God mat skall serveras på stort porslin av hög kvalitet, och vin skall inte drickas i glas som är billigare än vinet man dricker. Bestick i rätt storlek, med rätt tyngd är också viktigt, liksom att maten serveras i en miljö där man vill vistas.

Den största lyxen är plats och utrymme för att laga mat som man kan sitta och njuta av i timmar. Sedan är materialval och färg på vitvarorna av underordnad betydelse.
 
Bänkskivor ska tveklöst vara granit. Gärna i kombination med heltäckande diskbänk.
Antal meter bänkyta kan inte bli för mycket. (själv har jag ~6m. i en etta. halva lägenheten är kök!)

Tillräckligt stor dockho för att få ner en ugnsplåt.

Gärna en liten extra diskho någonannanstans i köket, tillexempel nära spisen.

Diskho och spis i köksön; vända Ut mot rummet!

Gasol!

"Walk-in"-skafferi och hörnkylskåp.

Smart placering av vägguttag; synliga sladdar är en Synd.
 
Anna_Robban skrev:
Du har inte lust att lägga in en bild?? Blev speciellt nyfiken på diskmaskinen? Var hittar men en sån?
Här kommer ett par bilder. Ja, Buuzzz du har hittat rätt maskin, en DD603S är det vi har.
 
  • Kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök 062.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cessa skrev:
Vi velar fram och tillbaka angående vad vi ska satsa på i det nya köket och vad som vi känner att vi kan prioritera bort.
Väldigt svårt att svara på utan mer information om vad ni har tänkt och vad ni funderar på att välja bort osv.

För oss (barnfamilj) handlar det om att ha ett lättskött kök framför allt. Ismaskiner och dylikt är för mig bara extra prylar som toppar listan över det som går sönder först.

Det som nämnts som lyx i tråden känns överdrivet för oss och inget som jag skulle fundera på att lägga pengar på. Men här kan man fråga sig om det är det sita köket man tänker bygga eller om det är ett på vägen - svaret kan förstås har stor påverkan på alla dessa val.

Vi la klinker på golvet och är nöjda med det. Ett slitstarkt och lättskött golv. Av samma anledning blev det laminat som bänkskivor. Här är förstås granit en fördel men då håller inte budget. Induktion är kanon, ett garanterat val. Lådor istället för luckor i bänkskåpen....

Nej, jag tycker att frågan är för öppet ställd. Det handlar mer om behov, syfte, budget, familj, och så vidare.

Jag tror på vassare tips om man frågar efter vad de som byggt nytt kök 1) är mest nöjda med och 2) ångrar/är missnöjd med.
 
Jag skulle vilja påstå att designen av köket och planlösningen kan få ett kök att framstå som lyxigt. Man kan spendera hur mycket som helst på köksmöbler och vitvaror men om man inte har spenderat tid och pengar på hur det skall se ut kan de lyxiga vitvarorna och köksmöblerna inte komma till sin rätt.
 
Lyx för mig är som nummer ett att ha ett kök som man trivs att vara i, och det innebär med största sannolikhet att state-of-the-art köksutrustning spelar mycket liten roll. Ett litet kök kan vara trivsamt, likaså ett stort kök, det som avgör är antagligen planlösning, möblering, värme, dofter etc. Lyx för lyxens skull med dyra lösningar känns inte ok för mig åtminstonde. Att kosta på sig funktionell utrustning, spis, kyl/frys etc som motsvarar de behov man anser sig ha är nummer två i min "lyxskala", då kommer funktion före utseende.
 
ginnfilt skrev:
Väldigt svårt att svara på utan mer information om vad ni har tänkt och vad ni funderar på att välja bort osv. [...] Nej, jag tycker att frågan är för öppet ställd. Det handlar mer om behov, syfte, budget, familj, och så vidare. Jag tror på vassare tips om man frågar efter vad de som byggt nytt kök 1) är mest nöjda med och 2) ångrar/är missnöjd med.

Självklart är det så! Men nu handlade frågan inte om vad vi ska välja, det blir varken köksö, havsutsikt, walk in-skafferi eller vinkyl i vårt lilla lägenhetskök. Jag kommer att bli nöjd i alla fall. Jag är bara nyfiken på vad ni andra ser som LYX, det är kul att spåna tillsammans utan att behöva tänka på de begränsningar som man sedan har i de faktiska val som man gör.
 
lyxkök som jag drömmer om - ett funktionell kök utrustad med en hushållerska som handlar in, lagar god mat och tar hand om disken ;).
gaia
 
A
Bror skrev:
Här kommer ett par bilder. Ja, Buuzzz du har hittat rätt maskin, en DD603S är det vi har.
JA vill åsså ha en sån!! Hur fukar dom i energisynpunkt osv i förhållande till "vanliga" diskmaskiner i liknande prisklass? Är det värt det, förutom att man kan diska 2 olika diskar och att den e j..ligt snygg? Vad e + och - ?
 
Bror skrev:
Här kommer ett par bilder. Ja, Buuzzz du har hittat rätt maskin, en DD603S är det vi har.
Ser otroligt bra ut ! Snyggt kök. Samma kyl/frys/ugn som vi har stående i rummet just nu.... (skruvade golvgipset idag)

Avundsjuk på diskamskinen :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.