Hej, har någon erfarenhet av lyxfönster? Jag har bekanta som är nöjda med dem.

Jag avser särtta laminerat och härdat glas i väggen som vätter mot skogen (ingen insyn, tjuvar kan jobba ostört) men i kontakter med en del fönstertillverkare har de menat att detta är helt onödigt, en tjuv lyfter ut glaskasetten istället för att förstöra den, de menar att för inbrottssäkerhet gäller det snarare att ha en ram som är svår att öppna utifrån istället för att ha själva glaset laminerat.

Då undrar jag förståss
1. Stämmer ovan, handlar säkerhet främst om att ha en ram som är svår att få loss kasetten ur?
2. Vet någon hur lyxfönsters ram står sig mot ex Morups (som hävdar att deras fönster tar en halvtime att lyfta ut kasetten från)?
 
  • Gilla
JJL - Ljungen 4
  • Laddar…
Köp polska fönster i stället!
I dem är treglas-kasetten insatt från insidan, och kan alltså inte enkelt lyftas ut utifrån.
http://okna.swiebodzin.pl/en/thermo_comfort_92

Utmärkt kvalitet!
Vi hade 15 st fönster och fönsterdörrar därifrån i huset vi byggde 2010,
och de var som nya när vi flyttade därifrån i februari i år.
 
  • Gilla
JJL - Ljungen 4
  • Laddar…
2. Vet någon hur lyxfönsters ram står sig mot ex Morups (som hävdar att deras fönster tar en halvtime att lyfta ut kasetten från)?[/QUOTE]

Vad är det för superfönster Morup har? Vad jag vet har de bara RC2-klassade fönster och ett sånt står emot ett angrepp av enkla verktyg i 3 minuter.
 
  • Gilla
Mwelander
  • Laddar…
M Mwelander skrev:
Hej, har någon erfarenhet av lyxfönster? Jag har bekanta som är nöjda med dem.

Jag avser särtta laminerat och härdat glas i väggen som vätter mot skogen (ingen insyn, tjuvar kan jobba ostört) men i kontakter med en del fönstertillverkare har de menat att detta är helt onödigt, en tjuv lyfter ut glaskasetten istället för att förstöra den, de menar att för inbrottssäkerhet gäller det snarare att ha en ram som är svår att öppna utifrån istället för att ha själva glaset laminerat.

Då undrar jag förståss
1. Stämmer ovan, handlar säkerhet främst om att ha en ram som är svår att få loss kasetten ur?
2. Vet någon hur lyxfönsters ram står sig mot ex Morups (som hävdar att deras fönster tar en halvtime att lyfta ut kasetten från)?
1 har tyvärr haft flera inbrott och sista gången har de försökt slå sönder ett 3-glas fönster men lyckades inte. De slog då sönder glaslistarna och bröt loss rutan.
2 en halv timme lär det ta när det finns silikon mellan rutan och karmen.
Ring och fråga?
Har köpt mina fönster hos lyxfönster i ek och de är väldigt bra!
 
C
M Mwelander skrev:
1. Stämmer ovan, handlar säkerhet främst om att ha en ram som är svår att få loss kasetten ur?
Har också erfarenhet av inbrott där hela kassetten brutits loss. Givetvis är inte kedjan starkare än svagaste länken, så att stoppa in laminerat glas i en random båge tror jag inte heller på.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Köp polska fönster i stället!
I dem är treglas-kasetten insatt från insidan, och kan alltså inte enkelt lyftas ut utifrån.
[länk]

Utmärkt kvalitet!
Vi hade 15 st fönster och fönsterdörrar därifrån i huset vi byggde 2010,
och de var som nya när vi flyttade därifrån i februari i år.
Intressant, är på jakt efter ett gäng fönster till ett nybygge och letar leverantör, länken går en webb och söker man på Okna då dyker en annan webb upp? Men kanske finns flera Okna, eller uppdaterar sin sidan kanske...
 
J JJL - Ljungen 4 skrev:
Intressant, är på jakt efter ett gäng fönster till ett nybygge och letar leverantör, länken går en webb och söker man på Okna då dyker en annan webb upp? Men kanske finns flera Okna, eller uppdaterar sin sidan kanske...
”Okna” betyder ”fönster” på polska, så du får säkert många träffar om du söker på det.
 
A andersmc skrev:
”Okna” betyder ”fönster” på polska, så du får säkert många träffar om du söker på det.
Jaha ja, det förklarar ju saken:)(y)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Här är nog det ställe jag köpte från:
[länk]
[länk]
Va bra tack, är i kontakt med dom nu:)(y)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
J JJL - Ljungen 4 skrev:
Va bra tack, är i kontakt med dom nu:)(y)
Jag gillade Dreh-Kipp systemet!
Enkelt att ställa upp vädringsläge, där det inte kan regna in, och fint att kunna öppna fönstret helt, om man behöver hoppa ut.
Och till skillnad från svenska fönster, så sitter listerna som håller glaskasetterna på plats på insidan, vilket gör inbrott besvärligare.
På svenska fönster behöver tjuven bara bända bort listerna, så kan glasen enkelt lyftas ut.
 
  • Gilla
JJL - Ljungen 4
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag gillade Dreh-Kipp systemet!
Enkelt att ställa upp vädringsläge, där det inte kan regna in, och fint att kunna öppna fönstret helt, om man behöver hoppa ut.
Och till skillnad från svenska fönster, så sitter listerna som håller glaskasetterna på plats på insidan, vilket gör inbrott besvärligare.
På svenska fönster behöver tjuven bara bända bort listerna, så kan glasen enkelt lyftas ut.
Ok intressant, det låter ju bra! Får se vad offerten landar på och om vi ska vidare med dom. Det som gör en lite osäker på beställa utomlands från en firma som inte är så etablerad i Sverige är iaf man har oturen att det kommer behövas reklameras något men allt har ett pris så klart.:)
 
J JJL - Ljungen 4 skrev:
Ok intressant, det låter ju bra! Får se vad offerten landar på och om vi ska vidare med dom. Det som gör en lite osäker på beställa utomlands från en firma som inte är så etablerad i Sverige är iaf man har oturen att det kommer behövas reklameras något men allt har ett pris så klart.:)
En annan sak:
När vi köpte våra fönster och fönsterdörrar (12 fönster och 3 dörrar) krävde de en viss förskottsbetalning.
Dvs de ville ha en delbetalning, minns inte om det var 25%, 30% eller något annat, 8 veckor innan bestämd leverans. Dvs innan de startade produktionen, då allt var special och inte lagervaror.
Det var inte jag själv som beställde och köpte, utan en liten byggfirma som jag anlitat.
Men jag kollade med mitt företags ekonomi-kunniga, och de sa att detta polska företag var solitt och utan anmärkningar.
Så min byggare skickade in förskottsbetalningen, och efter 8 veckor kom perfekta fönster och dörrar inrullande på lastbil från Polen.
Perfekta varor och inget att klaga på, tvärt om.
(Har tyvärr sålt huset och flyttat för ett år sedan pga att vi börjar bli för gamla för mycket marker, höns, kossor mm)
 
  • Gilla
JJL - Ljungen 4
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En annan sak:
När vi köpte våra fönster och fönsterdörrar (12 fönster och 3 dörrar) krävde de en viss förskottsbetalning.
Dvs de ville ha en delbetalning, minns inte om det var 25%, 30% eller något annat, 8 veckor innan bestämd leverans. Dvs innan de startade produktionen, då allt var special och inte lagervaror.
Det var inte jag själv som beställde och köpte, utan en liten byggfirma som jag anlitat.
Men jag kollade med mitt företags ekonomi-kunniga, och de sa att detta polska företag var solitt och utan anmärkningar.
Så min byggare skickade in förskottsbetalningen, och efter 8 veckor kom perfekta fönster och dörrar inrullande på lastbil från Polen.
Perfekta varor och inget att klaga på, tvärt om.
(Har tyvärr sålt huset och flyttat för ett år sedan pga att vi börjar bli för gamla för mycket marker, höns, kossor mm)
Ok, kan tänkas att dom flesta vill ha en del i förskott men det låter betryggande att allt gick bra, bra info! Ja låter som en del jobb, hoppas ändå kan trivas i det nya boendet!:)
 
Jag har köpt från lyxfönster vid två tillfällen. Båda gångerna med kraftiga förseningar. Just nu sitter jag och väntar på att fönstrena ska dyka upp. Det går inte att nå lyxfönster på deras telefonnummer längre, det är avvaktiverat. Jag har sporadisk mailkontakt med en kvinna som jobbar där. Jag kommer inte beställa från dem mer med förskottsbetalning utan enbart när fönstrena är levererade kommer jag betala. De känns oseriösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.