• En rödbrun tegelgaragebyggnad under konstruktion med högt tak, omgiven av träd och med en fyrhjuling framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vad ska du göra i garaget? Bara förvara saker eller meka bil eller liknande?

För mycket ljus kan man egentligen inte ha, inte av någon annan anledning än att det blir dyrt att ha dem tända och dyrt i inköp.

Jag tycker 132000 lumen låter rätt bra för den ytan, gränsar till lite lite om du ska meka med bil eller liknande. Är det bara ett "vanligt" garage så är det onödigt mycket.

I min snickarbod som jag bygger så siktar jag på ca 2000 lux.
 
Jag tror att det blir alldeles utmärkt. Jag själv har 12 st 2x36w lysrörsarmaturer (12x6700lm=80400lm) i mitt garage på 40m². Det ger 2010 lm/m² vilket är riktigt ljust då både tak och väggar är vitmålade. Kanske lite overkill, men å andra sidan så blir det inga skuggor var man än står och jobbar(förutom under bilen...). Riktmärke för köpcenter mm brukar väl vara runt 800 lux om jag inte tar fel.
 
De kommer att användas till mekning, svetsning och allt möjligt. Kanske skulle ha kostat på några armaturer till.?
 
Jag har 4 st sådana i mitt garage på ca 40 m² och strax över 3 m i takhöjd. Och jag tycker att det lyser rejält jämnfört med de 4 stycken lysrörsarmaturer som satt där tidigare med 2*36W i varje armatur.

Dina 30 st ledarmaturer kommer att lysa rejält kanske lite förmycket om nu något kan göra det. Men om du skall sätta upp alla dessa så se till att ha dem sektionerade så att du kan tända kanske 1/4 del eller 1/3 del av armaturerna åt gången. Då kan du "växla" upp ljusmängden allt eftersom. Det blir lite mer kabeldragning och några extra strömbrytare men har du "råd" att sätta upp 30 stycken ledarmaturer så blir det inte så mycket extra för att kunna ändra hur många som skall lysa. Vilket jag skulle vilja kunna välja om jag var dig och fick välja....:cool:
 
Angående "för mycket". Vi pratar om 1000 lux drygt. En solig dag, mitt på dagen utomhus är det mellan 50000 - 100000 lux.
@roli Är di nöjd med ledarmaturerna? Är de exakt de från jula du har? Funderar på dessa själv nämligen, men jag tänker minst 9st, kanske 12 till mina 25 kvadrat. Vitmålat tak och vita väggar.
 
R roli skrev:
Jag har 4 st sådana i mitt garage på ca 40 m² och strax över 3 m i takhöjd. Och jag tycker att det lyser rejält jämnfört med de 4 stycken lysrörsarmaturer som satt där tidigare med 2*36W i varje armatur.

Dina 30 st ledarmaturer kommer att lysa rejält kanske lite förmycket om nu något kan göra det. Men om du skall sätta upp alla dessa så se till att ha dem sektionerade så att du kan tända kanske 1/4 del eller 1/3 del av armaturerna åt gången. Då kan du "växla" upp ljusmängden allt eftersom. Det blir lite mer kabeldragning och några extra strömbrytare men har du "råd" att sätta upp 30 stycken ledarmaturer så blir det inte så mycket extra för att kunna ändra hur många som skall lysa. Vilket jag skulle vilja kunna välja om jag var dig och fick välja....:cool:
Yes, blir självklart uppdelade, känns onödigt att tända allt för att bara köra in bilen eller hämta en skruvmejslel
 
De är köpte på Jula och ser likadana ut men om det är exakt de som länkades till i tråden vet jag inte på rak hand. Men de som jag har har diskuterats här på forumet tidigare när Jula hade kampanj på ledarmaturen. Om någon är villig att söka så kanske vi kan få fram ett artikelnummer och jämföra om det är lika eller annat armatur, men den ser likadan ut till utseendet iallafall. Själv hinner jag inte söka just nu men kan ge det lite tid i kväll om ingen har hunnit före.
Jag skulle köpt hem en armatur och kopplat in innan jag hade köpt på mig "för många" för de lyser som sjutton... 12 st på 25 m² blir väldigt ljust..... det är t.o.m värre än 30 på 100 m². Då får du se ut så här i din verkstad :cool::cool::cool:
 
Hittade tråden nu, det var denna https://www.byggahus.se/forum/threads/jula-led-lysroersarmatur.309792/

Och den armaturen ser precis likadan ut som den som länkades till ovan men det finns en viss skillnad.... Den länkade armaturen är på 4400lm och har art.nr: 006057 medans den som jag har i mitt garage är på 5500lm och har/hade art.nr: 003025. Så de skiljer 1100lm mellan armaturerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.