Hej allvetande omvärld!
Jag är på jakt efter några armaturer lika som den på bilden. Poängen är att den ska vara så smal som möjligt, möjlig att montera med röret hängande under, som på bilden och utan någonting runt röret. Tanken är att sätta dessa jämte varandra ovanför ett akvarium och sedan skjuta in någon form av reflektorplatta ovanför lysrören, under armaturen.
Har köpt några armaturer på biltema/jula vilka är skräp.
Vet någon om man fortfarande kan köpa dessa evighetsfungerande plåtarmaturer eller om det finns något som helt motsvarar?
 
  • Foton-0004#1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T8-röret dom du har där är ju 'utdöende' då T5'orna har kommit.

Att köra på en T5armatur som är smal i sig kommer bygga mindre i höjd, samt att du får mer ljus för mindre watt. :)
 
Jo, skaffade några sådana, men de var av anskrämlig kvalitet. Men om du har tips på vettiga sådana som man kan montera ungefär som den på bilden och få in en reflektor över.. =)
 
Den här monteras inte exakt på samma sätt,men borde funka?
Har T5 eller T8 lysrör, liknande modeller borde du kunna få fram via den vanliga lampaffären eller om du har möjlighet att handla via någon av elgrossisterna.

sset5_asym_150.jpg
 
Mikael_L
Jagarbosse skrev:
T8-röret dom du har där är ju 'utdöende' då T5'orna har kommit.
Vad stöder du det på?

Är även T5-röret utdöende då det finns T4?

Hur länge är det kvar till det dött ut?


Jag bara undrar lite, då jag också ska köpa någon lysrörsarmatur ...
 
T4?? Har jag missat något? När kom det?

Ja, men nog får man väl allt säga att T8 är på väg bort, likt T10. T10 finns väl numera bara i reklamskyltar typ.
T5 kommer mer och mer, så på sikt är det nog få nytillverkade T8-armaturer, även om det kan dröja några år.
Bänkbelysning är T8 fortfarande dominerande.

//Patrik
 
Jo då, T4 har funnits ett tag nu men har inte sett någon större utveckling av den eller så mycket användande heller.

T5-lysrör kommer att ersätta äldre T8 lysrör på lite sikt, men det kommer ta lite tid. T5-tekniken har både högre verkningsgrad och armaturerna har bättre reflektorer än de konventionella lysrören, något som minskar ljusspillet och ger ljus mer där man vill ha det. Så T8 kommer att fasas ut så småningom. I norden säljs det otroligt mycket mer T5 än T8, forskning och utveckling på T8 är nerlagd sedan många år hos Philips, Osram och GE.
 
Vad jag hört fungerar T8 bättre i kalla miljöer så det finns fortfarande skäl att välja T8 framför T5.
 
Jo så är fallet men det finns lösningar på det, temorör m.m. Så råkar ni bo där det kan bli ett antal minusgrader kallt är T5 som inte är väl kapslade så jättehippt. Sen kan ju sägas att lysrör ute överlag inte är det mest effektiva man kan ge sig på. Redan vid +10C omgivningstemperatur runt röret kan effektiviteten ha gått ner med 40-50% även på T8. Så det gäller att ha dem inneslutna så de håller värmen bra. Men det är också därför vi inte ser så mycket lysrör ute nuförtiden. Det finns effektivare lösningar för det.
 
Många har dock ouppvärmda garage! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.