Jag har en lysrörsarmatur där det ser ut att gå 5G2.5 FK mellan sockerbitar i vardera ände av armaturen. Själva armaturen är 230 V 1-fas varför finns dessa i den?

Inuti belysningsarmatur, elektroniska komponenter och kablar exponeras, omonterad, vertikal position, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eluttag under installation med synliga elkablar och anslutningsplintar mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserade, osäkrade elkablar, urkopplade, skarvklämmor, potentiell elrisk, behöver fackmannamässig åtgärd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

För att kunna montera ett större antal armaturer efter varandra och t.ex fördela dem på olika faser. Man kan också nyttja detta till att montera uttag och driva annat på ledningen. Armaturerna blir liksom en del av ledningen. Så här såg de flesta gamla armaturer ut. Idag är det annorlunda som denna tråd visar. Lustigt sammanträffande att du visade upp en "riktig" armatur.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Jag hade inte sett något sådant tidigare. Blev rätt förbryllad när jag skulle ta ner armaturen och såg att det såg ut som 3-fas. Jag hade ju bara brutit en enfas-grupp. Men efter att ha studerat kablarna insåg jag att två ledare inte var inkopplade i något.
 
Precis, det är till för just vidarekoppling. Ja, man kan disponera ledarna som man vill. Armaturen blir liksom en skarv på en trefaskabel.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Precis, det är till för just vidarekoppling. Ja, man kan disponera ledarna som man vill. Armaturen blir liksom en skarv på en trefaskabel.
Bör man då alltid dra 5G kabel till dessa armaturer oavsett, eller enbart om man tänkt använda dom?
 
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Bör man då alltid dra 5G kabel till dessa armaturer oavsett, eller enbart om man tänkt använda dom?
Det behövs absolut inte. I de flesta fall räcker en enfas 10A grupp för belysningen men i större industrihallar kan man behöva dela upp det på flera faser.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Man lägger fram kabel efter hur man tänkt använda saker och ting.
I större hallar lägger man lysrörsarmaturer på trefasgrupper och kopplar dem var tredje på samma fas. Detta för att minska flimret.
Vet ej hur man gör med moderna LED-lysen.
 
Nog drar man fortfarande 5-ledare, men idag för dali-styrning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.