Jag köpte ett antal nya armaturer på blocket av märket Sylvania (tror att det är Osram). De är på 2 x 58w. Kondensatorn säger 13 microfarad.

En god vän som är elektriker hjälpte mig att sätta upp 6 stycken på samma strömbrytare. När jag tänder min nya snickarboa blir det ett kanonbra arbetsljus.

Efter ett tag (5-10 minuter) är hela snickarboa full med rök. Det visade sig att en kondensator fullkomligt smält och droppat svart guck på golvet.

Aj aj, inte bra. Vad hade hänt om jag inte varit där och sett det?

Kopplade bort denna armatur och tände igen under uppsikt. Efter två dagar och ca 5-6 "tändningar" händer samma sak med en annan armatur. Inte nog med detta, det händer också en tredje gång. Den sista gången tog det nog ett 20-tal tändningar. Nu är jag både förbannad och riktigt orolig. Jag kan ju inte behålla dessa och riskera att brinna inne. Samtidigt har jag svårt att inte veta orsaken till detta. Min kompis elektrikern fattar heller ingenting och är lika orolig som jag.

Är det någon som varit med om en liknande händelse eller har en idé om vad det kan vara?

Man känner sig lite rökt ; =
 
Jag tror inte sylvania är samma som osram utan ett lågprismärke från baltstaterna. Har du rätt spänning på armaturerna?
 
Nja Sylvania ingår numera i Osramgruppen så det är sant. Sylvanias lysrörsarmaturer tillverkas till största delen i Frankrike om jag inte minns fel, men mig veteligen marknadsförs dom inte här i Sverige utan det är Sylvanias ljuskällor och interiörbelysning under namnet Lumiance som är det som gäller i Sverige. Då du köpt dom på blocket så vet du ju inget om var dom köpts från början och för vilket land dom tillverkats, kan kanske ha med det att göra, dom kanske är tillverkade för t.ex. något utomeuropeiskt land med annan spänning eller annorlunda inkoppling eller både och.
 
Står det något mer på kondensatorerna? Tänkte närmast på om det står någon spänning på dom.
 
behövs kondingarna då? är dom inte bara för faskompenseringen?
 
Finns det någon produktbenämning på armaturerna eller på ballasten?

Pellefant: Kondensatorerna kan agera filter/faskompensation i vissa konstuktioner. Men, att ta bort dom är ajaj. Tänk CE.
 
Det står följande på kartongerna:

Sylvania SYL-IN 2x58W PC
Paralume Laque
IPC0051472
Customer 51472
IP20 230V 50HZ
Made in France

Det står följande på kondensatorerna:

Prelyo
Serie MKBSF
13 uF +- 10%
Un 250V
50/60 Hz
Un 275V E6

Vad betyder "ballasten"?

Finns det olika sorters lysrör så att jag satt in fel sort?
 
Mikael_L
Nu vet jag inte hur kondensatorn är inkopplad i en lysrörsarmatur, jag googlade lite men hittade olika svar... MEN i vårt 230V-system har vi 325V i toppspänning så en kondensator ska vara på minst 330V om den har nätspänning på sig.
Nu kan det kanske vara så att dina kondingar ligger seriekopplade med nåt, t.ex. reaktorn och då blir det en lägre spänning över dom, så det kan ändå vara OK.
 
Mikael_L
gravedigger skrev:
Happy reading Mikael_L

[länk]
Jo, precis den hittade jag (bl.a), men tyckte inte riktigt att den hjälpte...
Det var ju förbålt många slags kopplingar och olika kondingar här och var, vilken konding är det som motsvarar Ginflyers? :surprised:

edit:
Jag kan också tillägga att jag är inte helt säker på om det finns annat sätt att märka kondensatorer på i andra sammanhang än elektronik. I elektronik är det toppspänningsvärde som gäller, men på kondensastorerna i lysrör kanske det är spänningens effektivvärde som avses...
 
Som en total lekman inom detta område förstår jag iallafall så mycket att lysrör är inte helt enkelt. "Reaktor", "ballaster" etc. :)

Jag kan och ska hänga försäljaren då jag har hans kontaktuppgifter, men det hade varit bra att ha lite kött på benen vid konfrontationen. Det hade varit pinsamt om han sagt att det är något jag gjort som orsakat detta problem.

Frågan kvarstår alltså, är detta något som bara händer eller är det något som är så illa som jag tror.

Är kondensatorn till för att kickstarta röret och sedan vila eller är den "igång" hela tiden det är tänt? Om den är till för att dra igång lysröret och sedan vila, kan det vara att den inte kopplar ifrån som är problemet?

Är det någon som kan förklara hur saker och ting funkar för en okunnig träsnidare? ; )
 
bara_hence skrev:
En enkel beskrivning El, lysrör

På denna sida finns det lite beskrivningar på fler grejer som kan vara roligt att veta :Frågor och svar om teknik, datorer, elektronik, apparatur, industri, byggteknik, fordon
Tack, den var lagom för en lekman. Den sa iof inget om kondensatorer, men förklarade grundläggande hur det funkar.

Vad gör kondensatorn, förutom att brinna och lukta illa? ; )
 
det låter ju lite som att kondingarna i armaturerna inte tål spänningen. är det rätt kopplat så det inte ligger 400 volt över dom? vad står det i armaturerna då?samma som på kartongerna?

som en liten parentes:
jag fick en gång en specialstrålkastare av en elgrossist, den skulle lysa på tapphålet i en masugn men den blev reklamerad eftersom den inte funkade, hos grossisten bytte dom lampa, tänddon o konding utan att den funkade, till slut fick jag den. kopplade in den och lampan bara blinkade men ville inte tända, kollade att det var rätt kopplat enligt schemat i armaturen-det var det. testade att koppla bort kondingen å då tände den och lyste hur länge som helst:)
tydligen så visste inte tillverkaren hur den skulle kopplas:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.