Hallo där!

Jag tänker ta bort en glödlampsarmatur av porslin i källaren och ersätta den med två lysrörsarmaturer.

Kan man koppla in lysrörsarmatur även om det inte finns skyddsjord i dosan?

/Pär
 
Om lysrörsaramturen (vilket är mycket troligt) har anslutning för jord SKA den också vara ansluten. Det finns också dubbelisolerade armaturer (symbol med två fyrkanter) som är alternativet om jord ej är framdragen.

//Janne
 
Nu är det kanske lite mer komplicerat. Om rummet i övrigt inte har jordade uttag så skall inte armaturen heller vara jordad. Nu är ju källare oftast jordade även i äldre hus.
 
Ponera att det är helt ojordat i det utrymmet, är det då okej att sätta upp en armatur som har jordanslutning och bara ansluta med fas o nolla?

En fundering....

//Janne
 
hmm.. det är i en hall som armaturen skall sitta och i denna finns inga jordade uttag men i alla angrändande rum är det jordat... Hur blir det då...?

//Pär
 
x man skrev:
Ponera att det är helt ojordat i det utrymmet, är det då okej att sätta upp en armatur som har jordanslutning och bara ansluta med fas o nolla?

En fundering....

//Janne
Ja, man får INTE blanda olika skyddsmetoder. Ojordade utrymme använder isolerad miljö som en skyddsmetod, medans skyddsjordning är en helt annan. Jordar du en armatur i ett ojordat utrymme drar du in jordpotential och miljön är inte längre isolerad = livsfara då du direkt åsidosätter skyddsmetoden. Jordar du en sak ska allt jordas!
 
Sverre: Tolkar det som att Pär kan köpa en armatur och inte ansluta jord till den även om inkoppling finns i armaturen eftersom inget annat är jordat i hans hall.

Rätt?

//Janne
 
x man skrev:
Sverre: Tolkar det som att Pär kan köpa en armatur och inte ansluta jord till den även om inkoppling finns i armaturen eftersom inget annat är jordat i hans hall.

Rätt?

//Janne
Japp, det är rätt, för i fallet utan jord så är det just det som är själva skyddsmetoden, blir höljet spänningsförande ska det inte finnas någon jordpotential att ta i och därmed inte kunna bli utsatt för en strömgenomgång.

Nackdelarna med denna skyddsmetod (därför som den försvann vid nyinstallationer) är ju att ett fel kan ligga latent, dvs att man får ett fel i en armatur t.ex., men inget händer, felet kvarstår samt att det är väldigt svårt att hålla en miljö helt potentialfri.
 
Då är det bara att köpa och koppla :)

Tack för svaren!

/Pär
 
Men du skriver att det inte finns något jordat uttag. Men finns det något ojordat då?
 
farbrorBlaa skrev:
Då är det bara att köpa och koppla :)

Tack för svaren!

/Pär
Du SKA jorda din armatur i källaren!
 
Sawsaw skrev:
Du SKA jorda din armatur i källaren!
Det beror väl på om det finns uttag och om dom är jordade eller ej annars faller ju "sverres" resonemang. Om jag har fattat det hela:

Inga uttag överhuvudtaget=jorda armaturen om jordansl. finns i armaturen.
Uttag finns men är ojordade=uteslut jorden till armaturen.
Uttag finns och dessa är jordade= jorda armaturen om jordansl. finns i armaturen.

//Janne
 
Sverre har helt rätt men jag garanterar dig att du i nästan alla fall har någonting som kan likställas med jordpotential i en källare och i hela mitt yrkesliv har jag aldrig sett en källare med ojordade metallkapslingar!

/Elinstallatör
 
När vi tittade på hus för många år sedan så såg jag ett källarrum med ojordade kontakter, det var en gillestuga, med trägolv fast som sagt i en djup källare, bara små gluggar uppe vid taket som fönster. I ett tidigt 70- talshus.

Nu kan man ju iofs inte veta om det var ett hempuleri, men det såg OK ut (bortsett från den saknade jorden, som jag var lite undrande över).
 
Frågeställaren får ju givetvis precisera om det nu skulle vara en gillestuga! Skrivs det källare så tar jag det för det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.