Hejsan

Jag ska sätta upp belysning i ett stort garage.

Alternativen som jag ser det är antingen

1. lysrör i form av armaturer med 2x36w, finns kompletta med lysrör för ca 150:-/st på Hornbach (om inte något ändrat sig sen sist jag såg dem där:) Har en sådan i källaren och den är helt ok.

2. Ledstripes av lämplig modell.

Min fundering är hur "mycket" ledstripes jag behöver för att få motsvarande ljus som med 2x36w lysrör.
Jag har i huvudet att jag läst här på forumet att LED ger motsvarande ljus som lysrör vid samma effekt. Men det skulle i så fall innebära att LED inte innebär något praktisk energibesparing jämfört med lysrör/energilampor. Kan det stämma? Man ska ju inte alltid tro på allt man läser på nätet.... ;)
 
Bra fråga! Också intresserad. Dock skulle jag inte benämna mitt garage som stort.
 
Nu är jag ju inte i närheten av expert på området, men vad jag förstår så ligger effektiviteten i samma spann. Det beror lite på hur kall du låter ledlampan bli (mer effektiv vid kallare sken i allmänhet). Det är ju inte så konstigt att ljusröret är energieffektivt egentligen, då det inte finns "vita" ljusrör, utan frekvensintervallet är alltid begränsat, och beror på vilka excitationsnivåer man använder i vilka ädelgaser. Vad som däremot spelar roll är totalkostnad och investeringskostnad, samt även miljö. Som du säkert gissar så är ljusrör oftast initialt billigare, men mindre hållbart (ur dubbel mening).
 
Ok, då utgår vi från att det är samma total-effekt som behövs.

På Ledbutik.se kostar en stripe som ger 19,2w/m 419:-/m., vilket ger 785,60:-/72w vilket motsvarar en lysrörsarmatur. Därtill kommer sedan kostnad för transformatorer 525:-/150w, vilket motsvarar ca 260:-/72w

Dvs man åker på dryga 1000-lappen för ledstripes jämfört med lysrör 2x36-armatur.
Ska jag ha 20st sådana kostar det mig 3000:-, ska jag ha motsvarande led-stripes kostar det då 20.000

Någon besparing i energi finns inte att räkna hem, utan enbart kostnad för lysrör och tändardon. Jag tror inte jag bemödar mig med att räkna break-even på det.
Det får nog bli lysrör helt enkelt :) Lite tråkigt med LED'arna är helt enkelt ännu inte billiga nog för en sådan här applikation.
 
I praktiken kommer du få svårt att hitta en ledslinga som kan tävla med ett modernt lysrör vad gäller lumen/watt. Jag tror faktiskt inte ens det existerar oavsett färgtemperatur. I labmiljö finns det experiment på led dioder som kommer upp i uppåt 200 lumen/watt, då räknar man dock inte in förluster i den drivelektronik som alltid måste finnas när det matas med 230V AC.

Du kan säkert hitta en ledslinga som ger bortåt 70 lumen/W inräknat förluster. Dock kommer det vara betydligt dyrare och bli ett kallare ljus än med lysrör. Vanliga T8 lysrör i en armatur med instant-on elektronik kommer ge dig en bit över 90 lumen/W med valfri färgtemperatur. Med HE T5 rör kan du komma upp i en bit över 100 lumen per Watt!

Enda nackdelen med lysrör är väl kvicksilvret, särskilt om de skulle råka gå sönder!

Du kan dock inte jämföra riktiga lysrör med kompaktlysrör (sådana med vanlig glödlampsfattning). De är betydligt ineffektivare än lysrör och led!
 
Målsättningen var egentligen inte att hitta en ledstripe som var lika bra eller bättre än lysrör, utan att få en uppfattning om mitt behov av led-stripes baserat på en jämförelse med lysrör, så att jag kunde göra ett överslag på behov och kostnad.

Lysrören jag nämner på hornbach är T8, har jag för mig de heter, något äldre än T5, som väl inte finns i 36w utan då är det 28w om jag minns rätt, antar att de ger samma eller bättre ljus än T8. Kanske ska satsa på sådana istället, om jag hittar några konkurrenskraftiga. Priserna drar iväg ganska snabbt har jag sett och hornbachs 150:- verkar vara ytterst konkurrenskraftigt.
 
Uppdatering, priset på horbach var 249:-/st inte 150 som jag skrev. Men då ingår lysrörer också.
 
Jag vet inte vilka armaturer det är på Hornbach men Bauhaus har ett par 2x36W IP66, Nordlux för 249 inkl lysrör. Är ibland på drive för 199. Dom har rekommenderats på forumet i flertalet trådar. Själv köpte jag dessa förra veckan till min friggebod. Det är instant-on HF drivdon i dessa, således inga glimtändare och flimmerfritt ljus. Dessutom tänder dom direkt.

Normalt set väljer jag dock Hornbach 10 ggr av 10.
 
Vad bra, då ska jag hålla ett öga på dem på Bauhaus.
Jag vet inte om Hornbach höjt priset, eller ändrat sortimentet (det känns som de har färre modeller nu så jag misstänker att det är så) eller om jag bara minns fel. Jag vet dock att när jag kollat tidigare har hornbach varit klart mycket billigare än konkurrensen.

Jag har köpt en sådan från hornbach tidigare och det var inga hf-don i den. Får se om jag orkar rota fram kvittot och kolla priset. Men spelar mindre roll om de ändå inte har kvar dem.

Ja, jag väljer nog hornbach 9 ggr av 10 framför bauhaus. Men bauhaus är bättre på en del grejer ibland, framförallt på verktygssidan tycker jag. Köpte nyligen en verktygsvagn där till bra pris och kvalitet.
 
T5 rör är aningens effektivare men T8 är väldigt nära när dom drivs med moderna drivdon. T8 är optimerade att prestera mest ljus vid 25 graders omgivningstemperatur medans T5 är optade för 35 grader. T8 fungerar således bättre än T5 i ej eller endast delvis uppvärmda lokaler! Temperaturen kring röret beror naturligtvis också en hel del på hur armaturen är utformad.
 
Ok, av vad jag såg på någon hemsida verkar det som T5 och T8 ger väldigt lika ljusflöde/w, vilket innebär att T8 36w ger mer ljus än T5 28w. Å dessa ska ju sitta i garage så allt pekar på T8 då. Lutar åt de där Nordlux med HD-don från Bauhaus helt plötsligt :)
 
Titta på led stripe och transformator på www.aliexpress.com istället, sjukt mycket billigare
 
Ja, det såg ju klart intressant ut.

Vad är tullen på sådana grejer?

40m av 5630 borde ju ge rätt hyfsat med ljus.

Synd bara att det går åt sådana "mängder" med nätaggregat också.
 
thomasx skrev:
Ja, det såg ju klart intressant ut.

Vad är tullen på sådana grejer?

40m av 5630 borde ju ge rätt hyfsat med ljus.

Synd bara att det går åt sådana "mängder" med nätaggregat också.
Jag skulle inte rekommendera det. Har sett båda lösningarna och tycker att ljuset från lysrör blir betydligt behagligare! Men det är ju en smaksak naturligtvis!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.