Bor i ett område där tomterna (radhuslänga från 50 talet) på baksidan av husen är små, smala och kompakta (6-8m x 15 m). Full insyn över tomtgränserna vilket i sig är trevligt.
En av våra grannar bygger och anlägger konstant på sin tomt, en del med och en del utan bygglov. Vi orkar inte bry oss längre utan blundar för allt elände.

Tyvärr har han nu krönt sitt "verk" med en stor svart smides lykstolpe MITT på sin tomt, ca 4 m från vår. Stolpen är oerhört iögonfallande och har drastiskt förändrat helhetsintrycket av trädgårdsidan. Stolpen skulle göra sig bra på en herrgård eller liknande. Ljuskällor är trevligt och vackert men denna är så odiskret felplacerad som det bara går.


Läste i PBL:

8 kap
Särskilda bestämmelser för områden med detaljplan

3 § I områden med detaljplan krävs, utöver vad som föreskrivs i 1 och 2 §§, bygglov för att

2. sätta upp eller väsentligt ändra skyltar eller ljusanordningar,


Hur tolkar man den punkten? Likställs lyktstolpe och ljusanordning?

Stadsbyggnadskontoret går på halvfart under sommaren och tråka dem med sånt här nu känns onödigt!

Själv har vi tre markspottar i vår gång som lyser ganska starkt men det syns ju endast när de är tända.


//Ante
 
antelund skrev:
Bor i ett område där tomterna (radhuslänga från 50 talet) på baksidan av husen är små, smala och kompakta (6-8m x 15 m). Full insyn över tomtgränserna vilket i sig är trevligt.
En av våra grannar bygger och anlägger konstant på sin tomt, en del med och en del utan bygglov. Vi orkar inte bry oss längre utan blundar för allt elände.

Tyvärr har han nu krönt sitt "verk" med en stor svart smides lykstolpe MITT på sin tomt, ca 4 m från vår. Stolpen är oerhört iögonfallande och har drastiskt förändrat helhetsintrycket av trädgårdsidan. Stolpen skulle göra sig bra på en herrgård eller liknande. Ljuskällor är trevligt och vackert men denna är så odiskret felplacerad som det bara går.


Läste i PBL:

8 kap
Särskilda bestämmelser för områden med detaljplan

3 § I områden med detaljplan krävs, utöver vad som föreskrivs i 1 och 2 §§, bygglov för att

2. sätta upp eller väsentligt ändra skyltar eller ljusanordningar,


Hur tolkar man den punkten? Likställs lyktstolpe och ljusanordning?

Stadsbyggnadskontoret går på halvfart under sommaren och tråka dem med sånt här nu känns onödigt!

Själv har vi tre markspottar i vår gång som lyser ganska starkt men det syns ju endast när de är tända.


//Ante
Jag tyckte det lät snyggt - kan du ta ett foto kanske ? :)

Annars får du väl pratat med grannen och ventilera dina åsikter. Ring kommunen också - att "ödsl2 deras tid med en enkel fråga måste du ju få göra, även om det är sommar...

/K
 
Jag tycker det låter fruktansvärt... Utan att ha sett det känns det spontant som att en lyktstolpe mitt på en tomt blir väldigt oestetiskt, om än praktiskt.

Hur som helst, jag tycker inte det går att tolka på mer än ett sätt. En lyktstolpe är ju definitivt en ljusanordning.

Tråkigt att grannen inte verkar kolla av sina grannar alls innan han gör något. Men så är det ju ibland. Försök tala med honom (vilket ju i sig är tråkigt för alla, just för att han redan gjort jobbet, inkl. inköp och så, men ändå nödvändigt). Kolla innan med kommunen, så att du har argument och svar på tal.

En sak som slår mig är det faktum att ni bor i ett radhusområde. Det brukar finnas någon form av förening i såna områden, ibland en brf, ibland "bara" en samfällighet för att ta vara på gemensamma ytor osv. Om det finns en sån förening hos er, borde man kunna låta en representant (ordförande, t.ex.) få framföra synpunkterna till grannen. Det blir inte lika personligt då. Dessutom kanske det vore bra att ta upp frågan på ett årsmöte, och stävja sånt här innan det gått för långt... Om det nu finns en förening, alltså.

Lycka till!
 
Tack för svaren.

Lyktstolpen i sig är helt ok men stilen passar absolut inte in i resten av vad han
byggt. Det är "camping varning" på hela utförandet. Dessutom är placeringen mitt på tomten så oestetiskt som det bara går.

Någon brf eller liknande finns inte och syftet är inte att riva den, snarare veta om han har gjort ett ytterliggare lagligt övertramp. Anledningen till det är en lång och tråkig historia men ett gott exempel på hur illa människor kan fungera i sociala sammanhang! Har inga problem med att konfrontera honom men det tjänar inget till i detta fallet. Blir bara mer trist stämning.

Tack!

//A
 
ang, skyltar och ljusanordning som nämns i PBL, är mer avsedd för reklamskyltar och blinkande ljusskyltar som kan störa boende i området. En trädgårdlampa är tillåtet att sätta upp utan bygglov. Vad gäller företagens reklamskyltar, ofta på annan mark än den egna, så skall detta innehav även anmälas till Skatteverket.
( för att beskattas)
Vad gäller lyktstolpen, har kanske denna blivit placerad mitt mellan granntomterna, för att inte störa någon där. Bor man tätt upp till andra, får man räkna med att det mesta man gör, inte faller alla på läppen. Byter man bil, kan man räkna med att någon bakom gardinen i grannfastigheten, skall mumla något om val av bil, färg, storlek, och naturligtvis,- hur fan har han råd till det-.
 
Saturnus, jag håller helt och hållet med dig att val av bostadsområde får styra ens tålamod med grannarna. Om du bara visste hälften av vad vi och övriga grannar
stått ut med de senaste sju åren så skulle du nog anse oss vara lite väl tålmodiga.

Det är väl snarare val och placering, inte lykststolpen i sig. Var går gränsen för smak och tycke? Skulle det vara ok om jag köpte en gammal väglyktstolpe och ställde på min tomt? Tror inte det.

Den svenska avundsjukan är inget som besitter min kropp, snarare tvärtom.

Tack för svaren. Får helt enkelt acceptera att grannen är som han är!

//A
 
antelund skrev:
Var går gränsen för smak och tycke? Skulle det vara ok om jag köpte en gammal väglyktstolpe och ställde på min tomt? Tror inte det.

//A
Tror inte att din granne skulle ha något emot det eftersom han själv tycker det är snyggt.
Människor har olika gränser för smak och tycke och det är positivt att du kan acceptera det.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.