Hej,

Vill ha en lyktstolpe som lyser upp infarten. Det bästa hade varit att dra 230V dit och använda t.ex. timer eller ljuskälla med sensor. Men... orken att gräva det (ska under singelgång, genom ett antal rabatter och under en stenlagd uppfart) och beställa och hantera hantverkare finns inte riktigt för tillfället så jag letar efter alternativ - men hittar inte något så jag frågar här.

Vi har mycket belysning i trädgården och uppfarten med 12V system från LightsOn som vi är nöjda med. De har dock ingen lyktstolpe 12V. Kan man på något sätt immitera en lyktstople med 12V system?
Eller är lyktstolpe med sollceller något att tänka på? (jag tror inte det själv dock).
Några andra alternativ?

Tack på förhand för förslag!
 
Du kn ta vilken 230V stolpe som helst och koppla in på 12 volten, bara att den klarar en ljuskälla till. Det blir att köpa en 12 volts lampa LED med stor gänga, finns i många olika effekter
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du kn ta vilken 230V stolpe som helst och koppla in på 12 volten, bara att den klarar en ljuskälla till. Det blir att köpa en 12 volts lampa LED med stor gänga, finns i många olika effekter
Är det verkligen enligt elsäkerhetsreglerna?
 
Kör du den på 12V och under 200 W ( lite förenklat) så finns inga regler att bryta mot.
Du måste givetvis fortfarande göra bra kopplingar med ändamålsmässiga prylar. Så det inte blir varmgång.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Kör du den på 12V och under 200 W ( lite förenklat) så finns inga regler att bryta mot.
Du måste givetvis fortfarande göra bra kopplingar med ändamålsmässiga prylar. Så det inte blir varmgång.
Precis, 12V betyder mer ström som går genom ledningarna, så se till att ha grov nog sladd till sockeln. Söker du på "12v e27" eller "lågvolt e27" så får du hur många lampor som helst som träffar.
 
Du förväxlar ström och spänning nu va?

Edit: Föregående inlägg är ändrat utan någon marketing att så är fallet. :mad:
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Du förväxlar ström och spänning nu va?
Ja :) (fixat ovan om ni läser detta senare och inte hänger med)
 
Det heter klenspänning, inte lågvolt...
 
useless useless skrev:
Det heter klenspänning, inte lågvolt...
Visst, men många produkter där ute som tycker att det heter lågvolt (200 gånger fler träffar på Google)...
 
S sjoelund skrev:
Precis, 12V betyder mer spänning som går genom ledningarna
Nu hade du nog lite otur når du tänkte.:thinking:
Det är strömmen som ökar lika många gånger som spänningen minskar. Effekt i Watt = spänning (Volt) X Ström (Ampere):geek:
 
Lösningen med e27-ljuskällor i 12-24 V-utförande är enligt mig en bra lösning.
Du kan själv installera grejorna och det blir bra ljus med låg effektförbrukning.

Avråder från solcellsdrivna grejor, det blir en kompromiss som under vinterhalvåret kan ha svårt att funka bra.
 
  • Gilla
Olle61 och 4 till
  • Laddar…
Jag vill ju koppla på mitt befintliga 12v system som redan har rätt många ljuskällor. Måste bara kolla så jag inte överbelastar
 
Hur blir det med jordningen och elsäkerheten i detta fall? Man kopplar ju bara på fas och n.
 
Bara koppla in och tänk inte så mycket, det är klenspänning det är frågan om, stolpen ska inte jordas. Det med någon farlighet är nys, slicka på fingrarna och sätt ett finger på varje pol på ett bilbatteri, kommer du att känna något NEJ. Det som är viktigt är att det avsäkras på rätt sätt och storlek beror på vad allt drar i amp. Upp till10 amp för 1,5 mm2, rekommenderar 2,5 mm2 för just klenspänning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.