Hej!

ska sätta upp ett sågverk och har gjutit en liten platta till det på 1,5x17 meter

planen i framtiden är att smälla upp ett hus över sågen om den vill fungera bra.

huset blir ca 6x20 meter är tanken men det kommer bli lite väggar, kanske bara 1 gavel och eventuellt några meter efter en långsida (så man ska kunna ta in och ut virke)

huset i fantasin kommer likna en carport fast med sadeltakstolar

jag gissar att det kommer stå på 8-10 stolpar.

nu till frågan, hur ska man fästa dessa i marken för en rimlig summa pengar.

det är bara sand i marken om det har nån betydelse
 
ingen som har nån ide hur mycket som krävs för att hålla ett sådant hus på plats mot vinden?=)
 
Spontant så tänker jag att du får gjuta plintar av något slag. Använder du gjutrör och lyfter upp dessa lite när du fyller dem med betong så får du en "fot" som förankrar plinten från att lyftas när du återfyllt med jord/sand. plint.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plintar, aningen gjuta egna eller gräva ner färdiga.
 
plintar är jag inne på...

men frågan är vilken storlek som behövs..
 
Är platsen väldigt utsatt för vind? Kommer ena långsidans pelare förankras i plattan eller ska det vara plintar runtom?
 
Detta går såklart att räkna på, och det finns regler för hur det ska göras om det ska göras by-the-book så att säga. Eurocode och EKS får man titta på då. Vindlast är dock lite krångligt att räkna på. Den beror dels på en referensvindhastighet på platsen, terrängfaktorer, formfaktorer för taket osv.

Här finns ett verktyg för att beräkna vindlast enl. eurocode. Kanske kan ge dig en fingervisning om hur mycket plintar du behöver.

https://skyciv.com/wind-load-calculator/
 
  • Gilla
Tessytontin
  • Laddar…
befintlig platta kommer vara mitt i, så huset kommer inte kunna förankras i den.

platsen är inte särskilt utsatt för vind egentligen, förutom rakt söderifrån, vilket även är åt det hållet största öppna långsidan hamnar åt.

jag provade beräkningslänken men förstod egentligen ingenting :D
 
Ungefär såhär blir ju huset i mina tankar..

men förstår inte alla krumelurer som blir när man klickar på result...
Skärmdump av ett byggprojekt med tredimensionell modell av ett hus med sadeltak och parametrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du bör kunna få ut ett resulterande vindtryck på taket från resultatet. Eventuellt är detta uppdelat i olika zoner.
 
Om vi säger att du får ett negativt vindtryck på 1 kPa mot taket. Taket är ca 120 m2. Det ger då en lyftkraft på 120 kN. Själva byggnaden väger ju en del som motverkar detta men om vi bortser från det och räknar på bara betongen i plintarna. Betong väger 2400 kg/m3 vilket ger en tunghet på 24kN/m3. 120/24=5 m3 betong som du behöver i plintarna. Denna beräkning är dock väldigt förenklad men kan ju ge dig ett liten idé om vad som kan krävas. Jag vet ärligt talat inte riktigt hur man räknar på detta så hör med någon som kan.
 
okay, tack ändå,

hoppas någon annan har denna kunskap och kan bistå med=)

tror snarare taket blir 140 kvadrat med takfoten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.