Hej!

Fick idag hem ett treglasfönster (höjd 120 cm, bredd 323 cm) och det ska monteras inomhus på en höjd av ca 4 meter. Först var vi tre starka personer som försökte lyfta in det från tomten in i huset. Vi orkade 5 meter men gav upp och därefter var vi fem som bar och du fick vi in det i huset. Någon gissade på 300 kg och det kan säker vara så.

Hade först tänkt lyfta upp det med rep från en befintlig byggställning som står inomhus, men inser att man måste göra lyfter på ett smartare sätt.

Att hyra en material-lyft, typ http://www.cramo.se/Web/Core/Pages/WebDepotProduct.aspx?id=32043&epslanguage=SV , känns inte så bra, då den väger 200 kg och jag har 43 trappsteg in till huset.

Såg att Jula har en handvinsch, http://www.jula.se/handvinsch-334064 , som i första hand ska användas för montering på t.ex. pick-up eller släpkärra. Tror Biltema skriver att man inte bör använda dessa för lyft utan endast för drag. Men BORDE man inte kunna använda två sådana här? En i var ända av fönstret, fastsatt på en regel, som i sin tur sitter fastsatt på byggställningen eller väggen.

En annan idé är att lyfta med en talja, typ http://www.jula.se/talja-334055 , men vad blir utväxlingen här. jag drar med motsv. 1 kg kraft, hur mycket får jag då ut. Lite orolig för denna metod då jag helst vill ha backspärr, som handvinschen har.

Tar tacksamt emot idéer som kan lösa mina problem...

Mvh
/Björn
 
Fönstret väger bara ca 155kg...så speciellt starka var ni inte! 😄
Ibland när jag monterar fönster som av någon anledning inte går att montera inifrån så använder jag mig av en stege med en påmonterad vinsch. Vinschen har jag fastmonterad ca 80cm upp på stegen, vajern går sedan till en talja som jag har fäst i ett järn som sitter fast i två steg ( för att inte belasta ett enda steg) vajern går sedan till ett ok med två sugklockor. Sugklockorna fäster jag i rutan och sedan vinschar jag upp fönstret i fönsterhålet. Man kan behöva hjälp av någon som tar emot fönstret och styr in det i hålet och en somev styr fönstret med ett fastsatt rep så att det inte skavs mot husväggen om det skulle vilja vrida sig lite.
Sök på youtube lite så får du se principen. Sök på "Ladderlifter"
 
Hej och välkommen till forumet!

Jag har lyft upp byggelement med en liknande vinsch. Då var det saker som vägde knappa hundra kilo, men det kändes inte helt stabilt. Ett problem är att fästa vinschen på ett vettigt sätt. Man kan inte bulta den i väggen, för då går det inte att dra runt veven, utan man måste bygga nån ställning att ha de fäst i.

(@verktygsgurun: hur vet du vad TS fönster vägde?)
 
Tack för era spännande svar! Fantastiska bemötanden man får här som nykomling!

Jag tittade på "ladderlifter" på Youtube, men funderar på om det kan fungera med en trailervinsch från Jula (http://www.jula.se/handvinsch-334064) med 10 meter vajer. Man skruvar fast två 50 cm långa reglar (typ 45x195), en på var sida av stegen på en meters höjd. Mellanlägg mellan reglarna som stödjer mot två steg i stegen. Man bultar fast handvinschen längst ut på kanten, så att veven går runt. Vajern får gå hela vägen upp i stegens topp, som är över fönsterhålets högsta punkt, genom en talja, och sedan ner till fönstrets ovankant. Där fäster man kroken i ett spännband som är runt fönstret. MAn gör fast stegarnas nedre ända, så allt står stadigt. Vi har nu två stegar och två vinschar, en i vardera ända och kan börja veva!

När förnster kommit till rätt höjd får man baxa in nederdelen av fönstret, hålla fast övre delen av fönstret (jag har en befintlig 7 meter hög byggställning, som får stå mellan stegarna), släppa spänningen i vajrarna och trycka in överdelen av fönstret. Sedan tar man bara bort spännbandet!!

Funkar detta med Julas vinsch? Kommer det gå lika lätt i verkligheten som i min teoretiska beskrivning?

Vad tror ni?

Mvh
/Björn
 
andersmc skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Jag har lyft upp byggelement med en liknande vinsch. Då var det saker som vägde knappa hundra kilo, men det kändes inte helt stabilt. Ett problem är att fästa vinschen på ett vettigt sätt. Man kan inte bulta den i väggen, för då går det inte att dra runt veven, utan man måste bygga nån ställning att ha de fäst i.

(@verktygsgurun: hur vet du vad TS fönster vägde?)
Treglasfönster med 4mm glas väger ca 40kg/kvm.
 
mdfbjorn skrev:
Tack för era spännande svar! Fantastiska bemötanden man får här som nykomling!

Jag tittade på "ladderlifter" på Youtube, men funderar på om det kan fungera med en trailervinsch från Jula ([länk]) med 10 meter vajer. Man skruvar fast två 50 cm långa reglar (typ 45x195), en på var sida av stegen på en meters höjd. Mellanlägg mellan reglarna som stödjer mot två steg i stegen. Man bultar fast handvinschen längst ut på kanten, så att veven går runt. Vajern får gå hela vägen upp i stegens topp, som är över fönsterhålets högsta punkt, genom en talja, och sedan ner till fönstrets ovankant. Där fäster man kroken i ett spännband som är runt fönstret. MAn gör fast stegarnas nedre ända, så allt står stadigt. Vi har nu två stegar och två vinschar, en i vardera ända och kan börja veva!

När förnster kommit till rätt höjd får man baxa in nederdelen av fönstret, hålla fast övre delen av fönstret (jag har en befintlig 7 meter hög byggställning, som får stå mellan stegarna), släppa spänningen i vajrarna och trycka in överdelen av fönstret. Sedan tar man bara bort spännbandet!!

Funkar detta med Julas vinsch? Kommer det gå lika lätt i verkligheten som i min teoretiska beskrivning?

Vad tror ni?

Mvh
/Björn
Precis så får man göra..lyft upp, baxa in botten på fönstret och sänk sakta, vik sedan in resten av fönstret och lossa spännbanden.
 
Och det här med att de på Biltema varnar för att båttrailer-vinschen bara ska användas "endast för drag" och "ej för lyft" - hur ska man tolka det? Fungerar vinschen för lyft, så som jag beskriver det?

/Björn
 
Det fungear, men är är väl en disclamer för att folk inte ska använda dom till dumma saker.
 
Jag skulle tro att om man ska sälja vinchen som lyfthjälpmedel så bör den genomgå vissa tester, något som biltema inte gjort med denna, därför friskriver de sig på detta sätt.
Det kommer säkert att fungera, men se till att konsekvenserna inte blir katastrofala om en vinch skulle paja.

Ang utväxlingen på taljan du länkade till så är det svårt att se hur många "rullar" den har.

Enkelt uttryckt så kan du ta antalet gånger som repet vänder så har du utväxlingsförhållandet.
Enkelt rep: 1X
Repet vänder via hjul vid det du ska lyfta: 2X
Repet vänder ytterligare en gång upptill och sitter vid det du ska lyfta: 3X
Osv...
 
Redigerat:
mdfbjorn skrev:
Och det här med att de på Biltema varnar för att båttrailer-vinschen bara ska användas "endast för drag" och "ej för lyft" - hur ska man tolka det? Fungerar vinschen för lyft, så som jag beskriver det?

/Björn
Om vajern går via en talja så blir det inget lyft. Man får styra vajern lite så den rullar upp sig snyggt när man vevar in, annars är det lätt hänt att vajern samlar sig och lägger sig uppepå istället för bredvid. Kan bli obehagliga ryck när vajern hoppar.
 
Förmodligen ställs det lite större krav på säkerhet om man ska lyfta än om man ska dra upp en båt på en trailer.

Sannolikheten att båten klarar en sjösättning är nog större än att fönstret överlever om vinschen havererar
 
Går det inte att bygga en ställning i två plan? Ett på två meter ett på fyra meter? Då går det iprincip att "rulla" upp fönstret......

Oavsett hur du gör vill vi se bilder och film på resultatet. Antingen som avskräckande exempel i byggblooperstråden, eller här som undervisande material...
 
  • Gilla
Håkan Aronsson
  • Laddar…
Tack allihopa! Nu har jag varit på Jula och införskaffat två handvinschar, två kastblock, två öglebultar mm

Ska nu ut och montera upp det hela och provlyfta någon 45x195-regel på prov och se att jag når upp ordentligt mm

Ska bli spännande, men någon live-sändning tänker jag INTE bjuda på MathiasS!! ;) Men går det bra, så blir det kanske något foto. Om det går dåligt... nä, det får bara inte gå dåligt!!

Mvh
/Björn
 
Jomenduvet det är höga krav på återrapporteringen här på forumet. Och det finns som sagt trådar för sådant som inte gick så bra, och andra trådar för det som gick lite bättre.... Lyck till..!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.