Jag är händig o noga och har gjort det mesta själv hemma. Har hittat instruktion om hur man monterar en säkerhetsdörr. Jag bor i brf och jag ansvarar för min lägenhetsdörr. Många har bytt sina dörrar genom åren.
Jag skulle klara av montera en dörr, dock ser jag två problem. Att få upp den för en trappa upp, samt att lyfta den när den ska hakas på hakarna/gångjärnen (det är nog så knepigt med även en lätt dörr)

Vi kommer vara två ganska starka gubbar, men 100kg tror jag vi inte kommer kunna bära upp lätt, och med tanke på säkerheten om den tappas, eller nån snubblar. Jag såg en bild på en montör som drog upp en dörr som var ställt på kant på en pirra(svårt beskriva) Men hur den var fixerad har jag lite svårt att lista ut - kanske nån egen lösning. Spännband absolut, men det krävs mer. Tips? ..kanske den går att ställa upp rakt upp o ned på pirran o spänna fast...ned risk att det blir en stående vinkel på dörren när den ska upp, och att personen högst upp måste gå med dörren på ryggsidan.

Att sen haka på dörren - jag tänker mig att man från pirran lyfter upp dörren på några klossar, utplacerade nära hakarna - i lämplig höjd, så det inte blir så stort lyft när dörren ska "trixas" på plats, som kan bli lite svajigt. Kan det va klokt tro?

Grannen under mig hade en snickare som monterade en säkerhetsdörr helt själv - måste ju va gräsligt stark, eller hade smarta hjälpmedel(?)
 
För att lyfta upp dörren på gångjärnen kan man använda en kofot, med den kan ganska lätt justera höjden och man kan även justera lite i sidled. Annars kan det säkert vara ett bra alternativ att använda luftkuddar.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
S
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Har de bytt endast dörrbladet då? En säkerhetsdörr kan ju inte vara klassad som säker om gamla karmen blir kvar?
 
S Stefan1972 skrev:
Har de bytt endast dörrbladet då? En säkerhetsdörr kan ju inte vara klassad som säker om gamla karmen blir kvar?
Nejdå, karmen är bytt också, skruvad o tätat.
 
Jag har skannat marknaden och googlat o kan se att snickare själv modifierat pirror för att kunna fixera en dörr. Pirrorna i sig har fällbart längre skaft, vilket kommer behövs - dock kommer jag själv göra en annan lösning(svårt beskriva i text)

Det finns också smarta dörrlyftare när dörren skall upp på gångjärnen, det är som en vickbar fotplatta - hur smart som helst. Googla Dörrlyft. Går att göra enkelt själv av träbitar samt en läpp av stålplatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.