Hej!

Marken på vår tomt rör sig och höjer sig långsamt med åren, troligen beroende på att tomten ligger lite i en sluttning bestående av en gammal rullstensås. Detta har gjort att nedersta plankan på baksidan av av den trädgårdsbod som stått sen huset byggdes för snart 50 år sedan är i det närmaste under marknivå samt att ena gaveln nästan står lite i en grop (se första bilden). Vi skulle vilja jämna ut marken närmast gaveln för att ställa en mindre, lös, bod mot den. Ena alternativet skulle ju vara att gräva ut jorden bredvid samt bakom boden, men detta fungerar dåligt eftersom hela den här delen av tomten ligger högre än resten och angränsande grannars tomter är i nivå med högsta delarna.

Därför har jag nu börjat fundera på att lyfta boden istället. Vad jag kan se så är boden uppbyggd från en regelram som endast ligger löst på plintar (se bild 2). Boden har inget uppreglat golv, utan endast sjöstensplattor som ligger direkt på marken. Tanken är att i framtiden regla upp för ett trägolv då sjöstensplattor på mark inte direkt är optimalt, dels för att det är omöjligt att sopa rent men också för att plattorna sätter sig olika vilket gör golvet mycket ojämnt på sina ställen. Jag tänker också att en höjning kommer ge fri luftväxling under boden, vilket ju är att föredra när ett trägolv senare läggs in.

Jag är inte riktigt säker på hur mycket boden måste höjas, men vi pratar ändå några decimeter. Att lyfta kommer inte innebära några problem, jag har lyft bodar förut med vanlig garagedomkraft, men jag känner mig osäker på vad jag ska fylla ut mellanrummet, som blir mellan plintarna och regelramen när boden höjs, med.

Har forumets eminenta medlemmar några bra förslag?


Trädgårdsbod i sluttning med mark som höjer sig över nedersta plankan och en gavel i grop, ojämnt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är mot denna gavel vi vill ställa en lös redskapsbod. Det framgår inte jättebra av bilden, men höjdskillnaden mellan bodens nedersta bräda och tomtgränsen kanske 5-6 meter till höger (utanför bild) är säkert en meter. Det framgår heller inte att marken sluttar hela vägen fram till boden, det ser nästan ut som att det är ett fall ifrån den på bilden. Sanden som ligger där, samt jordhögen med några ormbunkar på är överblivet material från när en plattgång lades om. Vi tänkte använda detta material för att plana ut marken till höger om bodens gavel.





Närbild på trädgårdsbodens regelram som vilar löst på en betongplint, med marknivån nära nedersta plankan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en av plintarna och regelstommen. Vad jag kan se är det inget som förankrar stommen mot plintarna, utan den vilar med största sannolik på dem helt löst. Detta kommer ju visa sig vid första testlyftet med domkraft.

Mvh
Fred
 
Ingen som har några tankar om vad som är lämpligt att stötta upp boden med när den är lyft?
 
M
Ska du bara göra en enkel grund så är väl Leca-block eller betongsten ett alternativ.
Leca är ju inte spec fint så det vill man säkert putsa efteråt.
Betongsten är ju något neutralare till utseendet kan jag tycka.
 
Tanken är att inte göra någon ytterligare grund än de plintar som redan finns. Boden ska alltså bara lyftas så mycket som behövs för att kunna plana ut marken bredvid samt skapa luftspalt för ett framtida uppreglat golv.
 
Du kan ju såga till Leca-block till lagom bitar. Sen om du vill finjustera/rikta boden kan du ju kila och gjuta mellan plint och leca
 
Så Leca är bästa alternativet tycker ni? Jag har aldrig jobbat med sådana, så jag har inte så bra koll på dem.

Annars tänker jag att jag skulle kunna bygga upp höjden med reglar. Antingen att de får "dubbla" hela befintliga stommen, eller bara som klossar vid varje plint. Men det kanske inte är någon bra idé?

Boden är på ca 15 m2 och den står på tio stycken plintar. Tacket är korrugerad plast, så det är inte mycket vikt som ska bäras upp. När golvet läggs tillkommer ju en hel del vikt dock. Nu står ju allt som förvaras i boden i princip på marken, men med ett uppreglat golv hamnar ju även den vikten på plintarna.
 
Hur högt ska du lyfta boden? Jag hade nog riktat upp boden så att den står rakt och sedan sågat till lagom höga L-formade bitar av tryckt stolpe (77 x 75 eller 90 x 90) och lagt syllpapp eller takpapp emellan plint och stolpen. Stolpen kan man sedan skruva fast i syllen.
 
M
Det går säkert fint att göra som pelpet säger också, finns ju ofta många lösningar som ger ett bra resultat.

Fördelen med Leca är att det är stabilt och inte påverkas av väder och vind. Nackdelen är att det är svårt att forma det för att få exakt höjd när man vill jämna ut.
Då är ju trä mycket enklare.

Tryckt stolpe håller ju dessutom länge så du behöver inte göra om lyftet än på 20 år men då är jobbet ändå relativt enkelt när det ska göras.
Syllen bör stå på stolpen och skruvas fast i den, ovan gick att tolka som att syllen skulle skruvas fast horisontellt i stolpen men det blir nog inte så stabilt :)
 
Jag är lite osäker på hur mycket jag måste lyfta boden, gissar på mer än två decimeter men mindre än en halvmeter.

Med L-formade bitar av stolpe, menar du då att man jackar ur dem syllens tjocklek?
 
NTR/A-klassade tryckta stolpar ska klara 20 år under vatten. Du lär inte behöva byta dem innan det är dags att snickra kistan.

Jacka ur sylllens tjocklek så blir det snyggt.
 
Det var en god idé pelpet! (y) Med det sättet kan jag ju också anpassa urjackningen exakt så att boden hamnar helt i våg. Jag tänker mig att på väg upp kan jag ju palla med plankbitar. Jag kommer ju inte kunna lyfta hela rakt upp, utan får lyfta stegvis en sida i taget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.