Hej.
Första inlägget på detta forum så ha överseende med om jag är "off topic" eller om det är besvarat. Jag har letat runt och inte hittat något bra svar.

Har just köpt en gård med en massa byggnader på och ska ge mig på dem en och en med olika projekt.
Så jag kommer nog hänga här en hel del.

Det första projektet är ett gammalt förråd som ska omvandlas till uteligghall för hästar. Det har gjuet golv, bra area men som vanligt lite för lågt tak. Det är fina kraftiga takstolar som ligger skråspikade mot en regel i toppen av väggen.
Ovanpå ligger det gammal plåt så det är inte så tungt heller.

Nu undrar jag ifall det är en dum idé att lyfta taket genom att gå runt med stålstöttor och domkraft och trycka upp takstol för takstol 5cm i taget tills jag fått upp det 25-35cm. På samma gång får jag en luftspalt där jag sätter nät.

Hindra mig annars gör jag det...:)
 
Inga synpunkter?
 
Om du bara ser till att taket inte kan glida iväg åt något håll medan du höjer det, borde det väl fungera.
Kanske får du ta mindre än 5 cm åt gången för att inte riskera att knäcka något, men det märker du nog när du börjar lyfta.
Om det blir bra med en luftspalt där, har jag ingen aning om.
 
Tack för det. Var idag på Ramirent och hittade en s.k. Kärring som gamla rallare använde för att lyfta räls. Den lyfte 7 ton. Jag tänkte med ta 5 cm per stol. Fick tipset att tigersåga bort spiken så att man inte sliter sönder virket då man drar ur spiken.
Luftspalten som uppstår är bara bra enligt Länsstyrelsens förprövning.
 
Lyftet gick utmärkt, men tog sin tid.
 
  • Gilla
MagisterBister
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.