Finns det någon som har erfarenhet av eller kunskap om att lyfta taket på ett 1.5 planshus med redan inredd övervåning? Vi funderar på om detta är den bästa lösningen för vårat hus med c:a 90 m2 bottenyta och 2.10 till hanbjälken i övervåningen, men för mycket snedtak uppe.
Undrar om detta måste innebära att man river övervåningen och bygger en ny, högre, eller om det finns metoder att lyfta taket med befintliga takstolar, som förstärks med en lägre placerad hanbjälke. Lämplig höjning skulle vara mellan 50 och 80 cm.
Tack för tips om metoder eller entreprenörer som gör detta.
 
Ingen personlig erfarenhet av det. Men ett par bekanta höjde sitt hus.
Dock så var deras ovanvåning inte inredd innan. Men det kan inte skilja så mycket på det. Det dom gjorde var att det kom en kranbil o lyfta av hela deras tak o sen höjde/reglade dom upp väggarna med x antal cm/m dom ville ha och sen så lyfte kranbilen på taket igen och sen klädde dom o isolerade dom "nya väggarna och gavlarna" och satte in fönster och franska balkongdörrar m.m. Smidigt och billigt tyckte dom att det var och jag måste säga att det såg inte så "svårt" ut faktiskt, om jag nu vågar säger dom orden utan att vara snickare.
 
Vi har gjort en stor om- och tillbyggnad av vårt 1½planshus med boyta 110 m2 på bottenvåningen och inredd övervåning. Vi funderade på möjligheten att göra om huset till två hela plan men avstod från det för att kostnaden skulle bli orimligt stor i förhållande till de extra kvadratmeter som skulle tillkomma. Vi fick det förklarat som att vi i princip skulle behöva riva övervåningen och bygga upp den på nytt. Men om det går att lösa enligt beskrivningen ovan blir kostnaden säkert lägre.... Vi valde en tillbyggnad och takkupor istället vilket också tog bort mycket av snedtaket.
 
Har idag höjt mitt tak 70cm i nock med egenuttänkt konstruktion. Det hela gick väldigt bra. 8st egengjorda domkrafter bestående av 2st rör på 65cm som gick i varandra och en gängad stång i mitten.
 
Jag har resonerat likadant men kommit till slutsatsen att det är enklare att flytta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.