Det länge uppskjutna stuglyftet är nu i planeringsstadiet. Förhoppningsvis händer det senare i år, eller nästa.

Så här ser det ut nu:
Handritad skiss av en stugas grundplan med mått och positioner för stålbalkar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att göra framtida lyft enklare tänkte jag minska antalet punkter som vilar på marken genom att skjuta under stålbalkar. Så här tänkte jag:

Handritad skiss av stuglyftplan med dimensioner och numrerade stödpunkter på balkstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte att balkarna får vila på de numrerade punkterna.

Så vad ska jag ha för profil? H? I?
Vilken dimension?
Är spännvidden för mittbalken för lång?
 
R
Inget svar
 
Är det omöjligt att lossa altanen och sätta tillbaka den?
 
Nej, det är inte omöjligt att lossa den. Dock tror jag inte det är nödvändigt.

Jag har tänkt om, och kommer lägga totalt fyra bjälkar under stugan, vridna 90 grader jämfört med mina illustrationer i första inlägget. Tre under stugan, och en i framkant av altanen (borde kanske kalla den veranda, den har tak.).

Efter att ha undersökt befintliga dimensioner noggrannare visar det sig att de befintliga bjälkarna av trä har den ungefärliga dimensionen 100x100. Om jag nu använder tryckimpregnerat virke med dimension 125x125, så räcker det rimligen.

Som det verkar nu kommer den huvudsakliga svårigheten vara att få in de nya bjälkarna under stugan. Det är trångt mellan byggnader och terräng.
 
Nu är stugan lyft. Det slutade med att jag använde 95x95, bara för att det var det som gick att få tag på med kort varsel. Det räckte utmärkt. Bifogar bild när stugan är i lyftet.
En stuga som har lyfts från marken och stöttas av orangea pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Brainy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.