Det är lite råttan på repet hos mig just nu. Det började med ett läckage i badrummet på övervåningen, följt av konstaterat läckage i avloppet från badrummet på nedervåningen. Jag misstänker att orsaken (delvis?) till läckaget i det övre badrummet (tätskiktet) är att övervåningen är felbyggd och sviktar (stora rörelser).

Övervåningen är bara halv, dvs. det är en öppen lösning med balkong ner till vardagsrum/hall. Tvärs mellan ytterväggarna har man reglat med 195x45 på en spännvid av ca 7 meter, utan bärande vägg eller balk. Det medför såklart att övervåningen satt sig ordentligt, och sviktar nämnvärt när man går på balkongen. Det har funnits någonstans i mitt huvud att på längre sikt åtgärda detta men i och med detta med badrummet känner jag att det mycket plötsligt har blivit "dags". Det känns klart obra att totalrenovera ett badrum på en övervåning och senare lyfta densamma. Det verkar vara som gjort för att sabba allt vad tätskikt heter.

Så, jag är ju bara en glad amatör, har expertpanelen några tips och trix på hur man gör detta? Eller kanske rentav någon som avråder från att försöka lyfta?

Min tanke är att först måste en eller flera pelare muras i krypgrunden för att stärka upp golvet där jag sedan ska ställa bärande stolpar/reglar inne på nedervåningen. Därpå lyfta övervåningen med domkraft och stämpor (hur???) och sen lägga en limträ- eller stålbalk tvärs under övervåningens bjälklag. Denna balk blir då ca 5 meter, eftersom det är avståndet mellan yttervägg och balkongens räcke. Balken kommer då att vila på reglar i yttervägg respektive precis under balkongräcket. Det är även möjligt att avlasta balken halvvägs eftersom jag där har en idag icke bärande vägg där jag kan förstärka in med en stolpe.

Till saken hör att jag inte kan "fälla" in balken i taket, utan den kommer att behöva bli synlig/byggas in i låda under nedervåningens tak. Med en avlastning/stolpe även på mitten av balken antar jag att man kan gå ner i dimension något?

Det är svårt att förklara så jag bifogar en bild där jag försökt rita in vart jag tänker mig att balken ska vara. Balken är det röda kladdet. Jag har även försökt visa riktningsmässigt hur 195x45 reglarna ligger på övervåningen om det inte framgick ovan, samt med blått markerat var stolpen i balkongkanten ska stå.

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.