Hejsan!
Har ett hus som är byggt 1930 och inte är timrat utan reglat, tänkte höra vad ni tycker om min ide!
Jag behöver lyfta huset några centimetrar runt om då det har satt sig sedan min morfar en gång grävde ut källare under huset!
Jag kommer nu att fylla igen källaren med makadam till våren och räta upp väggar som håller på och ge sig in under!
Lyften jag tänkte göra blir bara längs med ytterväggarna då murstock och hela systemet med eldstäderna fortfarande står stadigt på rätt höjd som de en gång byggdes på!

Det lutar m.a.o. lite utåt från mitten räknat och utåt, jag tänkte då jag fyllt igen källaren att köpa in och lyfta med ett antal domkrafter från Swedol som klarar 20-30 ton styck och som ligger runt 1-2.000:-/st!

Sätter sedan 10 m.m. tjocka järnplattor ca: 20-30 centimetrar långa och 15 cm breda just på lyftpunkterna och fyra domkrafter fördelade på en längd av 6-8 meter!

Lyftet blr någonstans mellan 3-4 centimetrar på sin höjd, enligt min mening så borde det gå utan större problem att göra själv samtidigt som man väger av invändigt med vattenpass och den klassiska "rullande kulan".
Tänkte ta en sida i taget, och domkrafterna bör ju knappast ha något problem med vikten, huset är ju bara av trä och lite takplåt! :)
Synpunkter..?
 
  • Gilla
Kaptenlundback
  • Laddar…
Jag lyfte hela sommarstugan med 11 vanliga garagedomkrafter, såna där 2-tons som ser exakt likadana ut oavsett om man köper dem på Biltema, Rusta, eller Jula. Jag köpte mina på Rusta för 129 spänn stycket. :)

Nu vet jag ju inte hur din stuga ser ut men jag har svårt att tro att du behöver 80 tons lyftkapacitet för en sida i taget. Min stuga är ca 45 kvm och var vid tillfället iofs ett skal av väggreglar, ytterpanel, takstolar/reglar med plåttak, fast jag lyfte ju å andra sidan hela rasket på en gång.

Hursom, jag tror det funkar alldeles utmärkt, däremot bör du räkna med att om du lyfter exempelvis en långsida kommer den ju dra med sig kortsidorna också och dem bör du i alla fall lyfta med lite grann....

Btw, behöver du domkrafter har jag elva lätt begagnade och en ouppackad. ;)
 
  • Gilla
Kaptenlundback och 2 till
  • Laddar…
Ta inte hela lyftet för en sida direkt, utan lyft en del på en sida och sedan nästa, nästa, nästa osv runt om några varv.
Det gör att det inte blir så stora spänningar på sidoväggarna av den sida du lyfter så att fönsterrutor spricker. 20-30 ton per domkraft låter väldigt mycket, men jag vet ju inte hur stort huset är. Har du flera domkrafter så borde flera 5-10-tons domkrafter klara det galant. Men som sagt, det beror ju på husets storlek.
 
Så här ser huset ut. tänkte även regla så att sidorna inte tar för mycket stryk utan lyfts samtidigt i hörnen, föredrar nog att lyfta en hel sida i taget eftersom huset kommer flexa en hel del... Mer än jag tänker lyfta!

18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här såg den värsta sidan ut 2005, idag har det kanske rört sig ytterligare ett par centimetrar in! Så just nu så ligger källarväggen på tvärbalkarna under huset vilket inte är bra, och det är därför jag tänker fylla igen källaren med kapilärbrytande makadam för att stoppa ev. fortsatt rörelse in!
Nu har dessutom större delen av jorden som låg mot väggen försvunnit, så trycket är inte samma längre, men jag vill ha det fixat under våren/sommaren som kommer!

DSC00896.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
kul projekt! Jag tror inte heller att huset kommer att bli väldigt tungt. Vårt nybyggda modulhus (200kvm) transporterades på 3 lastbilar (framförallt pga volymen och inte vikten). Om en vanlig garagedomkraft funkar vet jag inte, men det är bara att testa.

Du behöver inte heller köpa en domkraft till alla lyftpunkter. Det går att lyfta en liten bit. Fylla utrymmet med en spacer av något slag (plywood?) och flytta domkraften till nästa lyftpunkt och då gå runt några varv, tills du är nöjd.

Följ gärna upp projektet här på forumet
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Stackars morfar.. :(
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Vi lyfte vårt hus för några veckor sedan utan problem och iom att du inte behöver lyfta i mitten så är ditt projekt en enklare övning. Här kan du kolla hur vi gjorde. https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/257560-rata-upp-hus-som-har-satt-sig.html

Tror att du kanske behöver förstärka en längre sträcka än 20-30 cm. Jag rekommenderar dig att sätta reglar längs hela husväggen och skruva fast tätt. Nu är jag lite osäker på vad för typ av domkraft du tänker köpa. Smidigast är vevdomkrafter (http://g1maskinuthyrning.se/webshop...ia/pictures/webshop/1303/1727.png&w=800&h=600) för jobbet och någon enstaka hydraulisk domkraft om du behöver hjälpa till i lyftet på någon punkt som inte hänger med. Lycka till!
 
Kommer presenterera vart efter det går framåt, i år så blir det inte så mycket gjort! Däremot till våren börjar jag med att fylla upp källaren med makadam!
Efter det så vågar jag mig på att lyfta huset då den källarväggen som är på väg in under huset inte kan komma längre in!
Tänkte då jag lyft även dra den ut så den hamnar på sin rätta plats igen!
Eftersom källarväggarna går så långt ned i marken och står stadigt annars , så ska de bara förstärkas upp och det räcker med att lyfta huset så man kan få in impregnerade reglar som distanser för att höja samt breda teflonband som förhindrar ev. fuktvandring från betongväggarna upp i huset!

Kommer senare att hyra en minigrävare för att gräva runt om huset och förstärka upp ytterligare, man kan ej få för säkert hus!
För transporten av makadamen så hade jag lite ågren, va min väg tillräckligt bred för att de skulle vilja köra och transportera till mig..? (De kräver att den är minst 3 meter från kant till kant)
Jodå..! Efter mätande längs hela vägen så konstaterar jag att så är fallet, det blir till att beställa hemkörning till våren!
Börjar med 10 ton så får vi se om jag behöver mer, troligen inte....!
Ska lägga upp på en hemsida där den som vill följa kan gå in, det är det akutaste och närmsta projekt som har högsta prio just nu!
Senare kommer projektet med att få upp en riktigt vattenspolande förbränningstoalett samt dusch, sedan ska ett nytt garage upp och min gamla lada ska rivas och återuppbyggas på nytt i samma utseende (bortsett från att den inte ska se fallfärdig ut).
 
  • Gilla
tessan_81
  • Laddar…
Som väl är så är det bara i ytterväggarna som huset behöver lyftas, så jag är inte så orolig för det!
Som väl är så är mitten av huset där alla eldstäderna står rejält stabiliserat och kan inte hända något med!
Som tur är så har jag både en lagom släpvagn och för att göra lite tyngre arbeten en gammal millitär Volvo Valp som slitvarg till tyngre jobb som att dra källarväggen rak igen! :)
 
Suss62 skrev:
Hejsan!
Jag kommer nu att fylla igen källaren med makadam till våren och räta upp väggar som håller på och ge sig in under!
Lyften jag tänkte göra blir bara längs med ytterväggarna då murstock och hela systemet med eldstäderna fortfarande står stadigt på rätt höjd som de en gång byggdes på!
Det är mer eller mindre standard på gamla hus att de sjunkit i ytterkant medans murstocken i mitten inte rört sig (fast jag förstår att problemet är värre för TS). Resultatet är att bjälklagen lutar utåt. Egentligen ska ju murstocken stå fritt men oftast hakar den upp sig såhär på bjälklaget. Jag skulle inte alls se det som så självklart att det bara är att lyfta runt om utan att något händer med murstocken. Känns som att risken är ganska stor att huset har satt sig så att lyftet kommer lyfta upp och dra isär murstocken också.

Du har inga andra installationer att ta hänsyn till?
- El
- Avlopp
- Vattenledningar
Risken är ju annars att du drar sönder dessa...

Själv får jag inte alldeles ihop problemet. Å ena sidan verkar det som problemet är ganska illa och det sjunkit ordentligt, då skulle väl inte 3-4 cm lyft räcka så långt. Å andra sidan, om det verkligen bara är så att det handlar om 3-4 cm som det sjunkit, då tycker jag inte att det är värt besväret att lyfta och riskerna för murstock, konstruktion mm.. Var och varannat hur med några decennier på nacken lutar så, många mycket mer. Men jag kanske missförstår något...

Redigering: Inser av de senaste svaren att det är en lutande källarvägg som är problemet...
 
Redigerat:
Finns inga andra hinder i vägen, och det är inte så att källarväggarna har sjunkit, utan att de håller på och tryckas in under huset. Ena väggen ligger redan under tvärbalkarna och inte under ytterväggen som den ska, därav har golvet istället sjunkit i ytterkanterna!
 
Det var en liten källare. 3 kvm? 10 ton är runt 7 kubik. Räkna med att makadam väger ca 1,6 ton per kbm. Undrar om du inte skulle ha ett transportband utifrån och in till källartrappan och därifrån en rutschkana. För du hade väl inget källarfönster att ta in det via? Spännande projekt i övrigt.
 
Redigerat:
Ja..! Källaren är inte stor, min morfar grävde aldrig ur hela utan ungefär 1 meter in från kanterna, och jag är inte ens säker på att han gjorde det hela vägen runt!
Verkar inte så....
DSC00905.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant!
Men varför inte bara stämpa källarväggen innan du fyller med makadam (om det ens behövs isf) och sedan använda domkraft för att räta upp den horisontellt?

PS Var med o lyfte ToRys stuga o det var inga problem :)
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.