hej
Har en sommarstuga, typ 60m2 på plintgrund. Byggt på 60-talet. Ena hörnet har på senare år sjunkit några cm så jag vill lyfta och kila ovanpå plinten. Problemet är att det hörnet är på ca 1,5m plintar, så att få in en domkraft är lite lurigt (vad skall den stå på). Skulle det funka att skruva upp med vanliga stämp? Eller har ni andra idéer?
 
Förmodligen inte. Bygg upp något (betongplattor, stockar etc) så domkraften kan lyfta och sätt stämp sedan för att säkra upp.
 
Ställ domkraften stadigt på marken, och sedan en regel eller stäm på den. Vanliga stäm är väl inte riktigt tänkta för att lyfta med va? Men det kanske går det med.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Jo men 1,5m är ganska högt. Svårt att palla upp så mycket. En "pinne" på domkraften känns rätt vingligt, kanske skulle funka på en garagedomkraft. Hade jag enkelt fått upp en domkraft på ett stadigt underlag hade det ju inte varit några problem.
 
  • Gilla
Jansing
  • Laddar…
Jag har lyft min övervåning en aning så när jag renoverade en murken vägg. Det funkar.
 
Domkraft och regel funkar kanon, du höjer ju bara några centimeter åt gången, och pallar sedan med lämpligt föremål.
 
  • Gilla
Larsa och 1 till
  • Laddar…
Ok, då får jag testa det. Tack för info
 
Jag lyften ena gaveln på vår lada då grunden hade vitrat sönder och trycket på väggen gjorde att den helt trillade av grunden. Lyfte säkert 15 cm. Använde 20 tons domkrafter från Biltema och använde en gammal flaggstång som stämp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.