Hejsan,
En fundering och fråga, vi funderar på att försöka använda en domkraft att trycka upp vissa "nedsjunkna" delar av vårt golv från källaren.. så att vi kan stödregla imellan (verkar vara ganska långt mellan reglarna och nu har det sjunkit imellan någon cm här och där).

Någon som gett sig på ett liknande projekt? Tips och trix? Kan man hyra en domkraft för ändamålet och isf vad kan det kosta?

Vi vill alltså inte lyfta hela huset, utan bara någon cm mellan två golvbjälkar.. och så ta steg för steg..

Kan man göra så eller är det bättre att ta sig an problemet ovanifrån? dvs riva ut golv och innergolv/spån.. regla och försöka jämna till lite.. och sedan lägga nya spånskivor plus golv..?

Vad skulle ni gjort..

MVH Sandra
 
Jag har gjort nåt liknande. Köpte två st (4-tons) domkrafter på Biltema (inte bildomkrafter utan den cylindriska typen med fast fot) och använde kraftiga reglar som stag mellan domkraften och bjälkarna. Funkar klockrent, man gör de justeringar som behövs släpper domkraften och kör på nästa ställe. Ibland satte jag en brädstump högst upp så att det blir ett T för fördela trycket.
 
Precis, Biltemas domkrafter kostar nästan gratis. Du får en som lyfter 20 ton för 350 spänn.
4 ton kostar 149:- och en sådan använde jag för att lyfta altanen och lägga till en extra bärlina för att få bort svaj och nerböjning.
 
  • Gilla
Fredhult
  • Laddar…
Hur vet man hur mycket vikt som egentligen kommer ligga på just domkraften då? Så man vet vilken man ska köpa? Som sagt är det ju bara ytan mellan två reglar som ska lyftas någon cm (jag antar att det bara är ena halvan av huset.. för jag förutsätter att det måste gå någon mittbalk nånstans..om inte annat så är det en betongkällarvägg på mitten)..

Vi hade tänk lägga något (tex långt vattenpass.. iaf något som är spikrakt) från den ena bjälken till den andra (dvs på de höga topparna).. och pressa lite uppåt mittimellan med domkraften tills de är på "jämnhöjd" på det där vattenpasset på övervåningen (eller vad vi nu ska använda).. är det rätt strategi?

Kan man "trycka upp" golvet med den bjälken man tänkt sätta fast? (kan ju vara en bra fråga, skulle iaf underlätta arbetet)

Något annat man ska tänka på?

Tack för svaren!!
MVH Sandra
 
Ja du kan trycka på den bjälken du ska justera. Tänk bara på att du måste lyfta den lite högre än den nivån du vill ha den på eftersom den sjunker lite efter justering.
 
sixten88:

Tack för svaret, om det nu är som vi tror.. så saknas det en bjälke där (det verkar vara väldigt långt mellan bjälkarna i vårt golv.. vi har "toppar" på ca 120 cm avstånd..) .. så tanken var att vi skulle köpa en ny bjälke och fästa (ev lite "kortlingar/kryss" också).. och då är frågan... kan man trycka upp den "nya" lösa bjälken med domkraften för att sen fästa den..?

Tack på förhand,
MVH Sandra
 
Ja, det borde gå om inte bjälken vippar allt för mycke. Men du kan skruva den i golvet innan du lyfter den
 
sixten88:

Så det är iaf inga problem med att arbeta på det sättet..? om man nu får bjälken att ligga kvar så att säga..

Ska man göra samma sak som du tipsade om ovan.. även nu när det gäller en helt ny golvbjälke... dvs trycka upp den lite högre innan man spikar ? (eller är det annorlunda när det är e n helt ny..?)

MVH Sandra
 
ja de tycker jag du ska göra dock bara 1-2mm
 
Hydrauliska domkrafter bör inte lämnas obevakade, dvs de sjunker ihop om du lämnar den över natten...

Pumpa upp och dit med din avlastning.

/ATW
 
ArneTW:

Hade inga planer på att lämna den obevakad (då skulle jag bli paranoid...!!). Vi tänkte ta regel för regel och sätta fast dem vartefter.. det är ju inte så att huset måste ha stöd av domkraften.. det är bara att vi vill släta till golvet (som det är nu är det nedsjunket mellan varje regel.. därför vi vill sätta upp extra)

MVH Sandra
 
Hur blev resultatet? Funkade de som du hade tänkt.
 
sixten88:

Vet ej än hehe, har inte hunnit praktisera mina "kunskaper" än. Vi måste köpa lite "regelverk" också nämligen.. dvs vi behöver vänta tills någon bekant med drag kommer och hälsar på (har ej drag på våran bil och så har vi precis flyttat 100 mil så vi känner ingen här typ) så vi kan hyra en kärra och åka och hämta lite saker..

Tack och lov har vi inte bråttom, får gärna bli några grader varmare ute innan vi börjar stöka för mycket!

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.