Jag har skrivit en del i en annan tråd men tänkte fråga mer specifikt om en sak här. Jag håller på med en sommarstuga där jag försöker bättra på grunden som har varit lite eftersatt. Ena hörnet på huset har en liten tillbyggnad med en separettoalett i sig. Den tillbyggnaden står på en väldigt dåligt murad/gjuten betong/plintmur. Muren suger rätt mycket fukt och allt detta står på en spånskiva och sedan ligger syllen som just nu är ganska blöt. Jag vill kunna få bort den spånskivan och ersätta med något som är mer fuktsäkert så att syllen åtminstone slutar suga fukt (den är inte i superbra skick nu men det är nog inte värt att åtgärda då det är en ganska liten del).

Jag måste alltså lyfta den här tillbyggnaden några centimeter, lyckas få bort spånskivan och sedan ersätta den med något i motsvarande tjocklek som också står emot mycket bättre mot vatten.

Går detta att göra med 2 vanliga bildomkrafter? Det är ju ganska lågt jag ska lyfta och tillbyggnaden är ju säkert inte speciellt tung.

Se bilder, jag skulle gärna få lite tips och råd!

IMG_0545.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0546.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0578.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0586.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hissade upp min timrade västerbottensgård från källaren med en 10 tons domkraft för att lägga in en HEA-balk över en dörrpost, så nog borde du klara dig med två hyfsat rejäla bildomkrafter. Väldigt nervöst projekt måste jag tillägga, det knäppte och knakade i hela huset...
 
Hur många ton är domkrafterna på?
Det räcker med en vanlig 2 tons utan problem. Tom 1 ton kommer att räcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.