Har en uppfart som lutar lätt, kanske 5-8 grader nånting uppskattningsvis, inte mycket. Behöver lyfta bilen med domkraft för att göra arbeten med bromsar och bärarmar. Hur gör jag detta på bästa och säkraste vis när bilen står i lutning? Har förstås parkeringsbroms i men kommer även behövs arbeta med P-bromsen urkopplad. Har också tänkt använda stoppklossar från biltema med en metallbygelkonstruktion som ska låsa klossen tydligen. Andra smarta enkla tips?
 
Spännband runt ett stadigt träd så bilen inte kan rulla, eller fäst i huset.

Protte
 
  • Gilla
Putte G... och 3 till
  • Laddar…
Måste du stå i backen, kan du inte rulla ner till plan mark? 🤷‍♂
 
Jag parkerar bilen tvärsöver och byter däcken en sida åt gången.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
En kompis har gjort lite längre träkilar med stopp som han backar upp bilen på för att få den plan, Sedan har han kilar för domkraften också, men jag tyckte det var enklare att stå på tvären...
 
  • Gilla
kurlakarl och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En kompis har gjort lite längre träkilar med stopp som han backar upp bilen på för att få den plan, Sedan har han kilar för domkraften också, men jag tyckte det var enklare att stå på tvären...
Ja, tänkt lite på något sånt också. Då får man ju nästan som en smörjgrop under bilen hehe. Skulle helst ha någon färdig stadig sådan lösning med långa plastkilar typ.
 
T Timmermannen77 skrev:
Måste du stå i backen, kan du inte rulla ner till plan mark? 🤷‍♂
Självfallet, eftersom min uppfart som sagt lutar. Ska jag rulla ner till plan mark så står jag på kommunal väg och blockerar villagatan, inte jättepoppis att byta spindelleder där
 
  • Haha
Gott1
  • Laddar…
Nivåkloss kan du leta efter, används i campingsammanhang för att få husbilar i våg på sluttande parkeringar
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Du ska vara väldigt försiktig när du lyfter bilen på sluttande underlag.
Till och med så att jag avråder till det.......
Men som någon sa, spänn fast bilen med stumma spännband i något träd.
Sluttande plan och mjukt underlag, då får du tänka dig väldigt noga för.
Med tanke på själva frågan så borde du ta hjälp av en kompis med plan garageuppfart.

Var försiktig nu.
/Workingclasshero
 
  • Gilla
  • Wow
Sernando och 7 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Du ska vara väldigt försiktig när du lyfter bilen på sluttande underlag.
Till och med så att jag avråder till det.......
Men som någon sa, spänn fast bilen med stumma spännband i något träd.
Sluttande plan och mjukt underlag, då får du tänka dig väldigt noga för.
Med tanke på själva frågan så borde du ta hjälp av en kompis med plan garageuppfart.

Var försiktig nu.
/Workingclasshero
Mjukt underlag har jag inte? Uppfarten är asfalterad. Har inget träd att sätta fast band i, men skulle kunna dra fast en metallögla med skruv i en betongplatta ovanför uppfarten.
 
Jag har lutande underlag och jag har provat att lyfta och det är jäkligt lätt man får incidenter. Jag ställer mig på enda stället som är plant även om det innebär att jag får rangera runt väldigt mycket.

Chansa inte. Det sker tyvärr ibland allvarliga olyckor på det sättet.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Kunde du ställa bilen på tvären tillfälligt?
 
  • Gilla
kurlakarl
  • Laddar…
Jag "tappade" bilen på backen när jag skulle byta till vinterdäck i höstas och underlaget sluttade...ingen kom till skada men det blev en jäkla krånglig situation att ta sig ur. Rekommenderas inte.
 
J JohanLun skrev:
Jag har lutande underlag och jag har provat att lyfta och det är jäkligt lätt man får incidenter. Jag ställer mig på enda stället som är plant även om det innebär att jag får rangera runt väldigt mycket.

Chansa inte. Det sker tyvärr ibland allvarliga olyckor på det sättet.
Har tyvärr inget plant ALLS. Så skulle verkligen behöva få det att funka på ett säkert sätt. Kommer förstås inte ligga under bilen, men det gör jag aldrig annara heller. Men att låsa bilen med spännband känns som en fungerande idé som föera föreslagit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.