Hej! Info: 100 år gammalt hus med torpargund/krypgrund där badrummet renoverades av två ägare innan utan fackmän.

Har nu en spricka rakt över badrumsgolvet så att en platta var lös vid toastolen. Under den hade själva gjutplattan också spruckit. Men helt torrt och inget synligt tätskikt.

Duschar i badkaret men sprickan går förbi golvbrunnen. Jag lyfte på ytterligare en platta vid brunnen och där dök det upp ett tätskikt 🤯 planen var att lägg i ytterligare fog i sprickan sålänge tills att badrummet ska renoveras om ca 2 år.

Vad gör jag nu?
Silikon runt den plattan där tätskiktet antagligen är trasigt för att jag lyft delar av plattan? Eller bara att ringa hantverkare?

Eftersom vi duschar i badkaret och röret går ner i golvbrunnen utsätts inte området för direkt vattnen.
 
  • Närbild på smutsiga kakelplattor och en del av ett silverfärgat föremål med runda former.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på smutsiga vita kakelplattor och en rund metallstruktur vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand lyfter brutet stenmaterial, möjlig skada på konstruktion, närbild, damm och skräp synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal, smutsig kakelgolv nära metallkant, behöver rengöring, med fogmassa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ju ingen större betydelse om ni inte duschar direkt på golvet. Kladda ner lite klinkerfog och limma tillbaka plattan.
 
Se till att vattenlåset alltid är rent så vattnet rinner undan snabbt och inte stiger över skadan. Om du badar så släpp ut vattnet sakta.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.