Hej.
Ska byta oljepannan mot en vedpanna och har rivit ut tank m.m
Nu ska alltså gamla pannan ut och hur lyfter jag min rörskorsten????
Den är av gjutjärn och c:a 6 meter lång...
 
sår den direkt på pannan så brukar röris svetsa på en klack på röret en bit över pannan och sedan sätter dom ett 1tums rör( som är gängat i båda ändarna o försedda med muffar) mellan klacke o golvet sedan är det bara att lyfta pipan genom att gänga ut muffarna
 
sår den direkt på pannan så brukar röris svetsa på en klack på röret en bit över pannan och sedan sätter dom ett 1tums rör( som är gängat i båda ändarna o försedda med muffar) mellan klacke o golvet sedan är det bara att lyfta pipan genom att gänga ut muffarna
Verkar smart på något vis, tyvärr fattar inte jag hur du menar? Normalt lyfter man skorsten en bit, tar bort pannan, sänker ner skorsten till golvet och kapar vid taket, detta håller man på med till skorstenen är borta. Eller hyr man en mobilkran, fäster i toppen och lyfter ut/upp.
Den är av gjutjärn och c:a 6 meter lång...
Har aldrig sett en skorsten av gjutjärn, men någon gång ska vara den första. Normalt är de gjorda av kortenplåt eller syra/rostfri plåt.
Rogge
 
Jag ska inte riva skorstenen, jag ska "bara" byta panna.
Hur får man den att hänga kvar sen då??

I byggbeskrivningen står det gjutjärn.........
 
Jag ska inte riva skorstenen, jag ska "bara" byta panna. Hur får man den att hänga kvar sen då??
Där ser man hur man läser :-[
Mickes lösning var nog inte så dum iaf.
står den direkt på pannan så brukar röris svetsa på en klack på röret en bit över pannan och sedan sätter dom ett 1tums rör( som är gängat i båda ändarna o försedda med muffar) mellan klacke o golvet sedan är det bara att lyfta pipan genom att gänga ut muffarna
Annars får du upp på taket, en talja och hissa.
Rogge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.