Vi har äntligen blivit med hus, efter många om och men fick vi det huset vi förälskat oss i - alla fel och brister kom med på köpet :) Huset är köpt med friskrivningsklausul och dåligt underhållet de senaste åren, vi har rivit ut ALLT och skall nu börja bygga i skalet. :wow:

Ni som byggt nytt eller gjort en omfattande renovering har ni några tips? Har ni gjort något misstag där ni kunde tänkt annorlunda och vad i huset har blivit riktigt lyckat och kan rekomenderas?

Känner vissa stunder att jag drunknar i beslut och försöker styra upp det så gott det går, en slimmad organisation utan beslutångest blir mest kostnadseffektivt inbillar jag mig!
 
Det bästa om det går är att bara bo där i ett år för att "bo in sig". Man kan lätt ångra sig senare,här ville frun ha moderna möbler i ett 30-tals hus beläget på landet men nu är det chubby chick som gäller
 
Elen, elen, elen....glöm inte elen. Var är behoven av uttagen osv, fäll in så mycket som möjligt i väggarna osv.
 
Kloge skrev:
Det bästa om det går är att bara bo där i ett år för att "bo in sig". Man kan lätt ångra sig senare,här ville frun ha moderna möbler i ett 30-tals hus beläget på landet men nu är det chubby chick som gäller
Jo i den bästa av världar :) Men nu behövde allt rivas ut innertak, golv, tapeter, badrum, kök mm pga ålder och dålig lukt pga rökning inomhus och annat. Så nu är det nu, men det gör det extra svårt att allt skall väljas samtidigt. (tillåt mig att smila åt din felskrivning, är den medveten?) d^_^b
 
Glufsglufs skrev:
Elen, elen, elen....glöm inte elen. Var är behoven av uttagen osv, fäll in så mycket som möjligt i väggarna osv.
Japp japp japp, elektrikerna har redan dragit om det mesta av elen, jord i hela huset och infällda uttag och så har vi fått uttag överallt där vi vill, toppen :)
 
Bästa felskrivningen ever, oavsett om den är medveten eller omedveten *asg*
 
Off topic:
Felskrivning trodde jag syftade på "jord i hela huset" men sen såg jag d^_^b

On topic:
Jag och min sambo är mitt uppe i samma sak. Köpte ett 1,5-planshus med källare från -56 och river ut allt. Vi ångrar oss inte, även om det kan vara motigt ett par dagar ibland. Mina tips är nog att göra en grov plan på vad som ska göras i vilken ordning. Inte bra att börja med allt överallt, även om man såklart inte stenhårt gör rum för rum. Vi började med nedervåningen för att få klart kök, vardagsrum och hall. Vi bodde inte i huset i början och kunde härja fritt. Men när det började närma sig inflyttning så fixade vi ett rum på övervåningen helt klart så vi hade någonstans att sova. Sen får man försöka koncentrera sig på ett moment i taget. Dels blir det enklare att bara ha ett rum i huvudet och risken minskar att man köper på sig saker som inte kommer att användas på ett halvår kanske (binder upp kapital). Det är riktigt gött att få rum HELT färdiga också, då menar jag med lister, dörrfoder, snygga kabelinstallationer osv. Saker som man "kan göra sen", men som inte blir av på lång tid om man inte gör dem direkt. Hellre två helt klara rum än tre nästan helt klara rum.
Annars då? Jo tid, allt tar lång tid. Den gamla klyschan att allt tar dubbelt så lång tid som man tror stämmer inte, det tar ännu längre tid. Så är det bara, inget att hymla med. Dessutom kostar allt mer än vad man tror. Märkligt att allt man vill ha är det dyraste... Tapeten som var så fin kostade visst 1500:- rullen. Ohh, den blandaren var snygg! Jaså 4000:-? Ja, du fattar.
Sist men inte minst ett stort lycka till. Kolla gärna http://paronprojektet.blogspot.com/ för inspiration. Det är kul när man går tillbaka lite och ser hur j-vligt det såg ut för ett tag sedan...
Samma hörna
DSC07088.JPG
DSC07937.JPG
 
Det viktigaste är väl att inte göra några generaltabbar typ:

1. Missa bygglov / tillstånd
2. Glömma ångspärr eller takventilation
3. Riva i asbest
4. Missa fukt eller radonproblem
5. Göra försvagande ingrepp i den bärande konstruktionen

.. eller något liknande som är relativt lätt fixat under byggprocessen, men näst intill omöjligt att rätta till efteråt.
 
mycke_nu skrev:
Det viktigaste är väl att inte göra några generaltabbar typ:

1. Missa bygglov / tillstånd
2. Glömma ångspärr eller takventilation
3. Riva i asbest
4. Missa fukt eller radonproblem
5. Göra försvagande ingrepp i den bärande konstruktionen

.. eller något liknande som är relativt lätt fixat under byggprocessen, men näst intill omöjligt att rätta till efteråt.
Vi har allt det under kontroll förutom att taket inte är ventlierat men vi har inte riktigt rett ut hur vi skall göra med det ännu, bra synpunkter :)
 
xl15 skrev:
Off topic:
Felskrivning trodde jag syftade på "jord i hela huset" men sen såg jag d^_^b

On topic:
Jag och min sambo är mitt uppe i samma sak. Köpte ett 1,5-planshus med källare från -56 och river ut allt.
Vårt hur är byggt 1970 och vi river också allt på samma gång, vi behöver tack och lov inte bo i byggröran utan hoppas på att övervåningen med sovrum och badrum samt bottenvåning med kök, vardagsrum och toalett skall vara klart innan vi flyttar in. Källaren frå vänta till sist, där river vi det som skall ut men lämnar övrigt till sist. Vi har några dagars rivning kvar men nya relgar och nytt gips i taken är på väg upp :)

Vilken fin blogg, jättefin magnoliatapet! Jag förstår vad du menar med att man hittar så mycket fina saker som är mycket dyrare än vad man först hade tänkt sig.
 
Tack, tyvärr är den fortfarande lite flammig efter en vecka, vet inte varför.

Måste bara fråga vad ni har för tidsplan. Ungefär när tänkte ni flytta in?
 
xl15 skrev:
Tack, tyvärr är den fortfarande lite flammig efter en vecka, vet inte varför.

Måste bara fråga vad ni har för tidsplan. Ungefär när tänkte ni flytta in?

Vi har varit igång i fyra veckor nu och måste flytta in innan den 1/9 eftersom att hyreskontraktet på vårt nuvarande boende går ut då. Så vi hoppas på att ha alla sovrum, badrum kök o v-rum klara tills dess. Vi kommer att få jobba ihjäl oss tror jag men det är det värt :D

Hur länge har ni hållit på, jag antar att ni redan flyttat in?
 
Sofie_A skrev:
Vi har varit igång i fyra veckor nu och måste flytta in innan den 1/9 eftersom att hyreskontraktet på vårt nuvarande boende går ut då. Så vi hoppas på att ha alla sovrum, badrum kök o v-rum klara tills dess. Vi kommer att få jobba ihjäl oss tror jag men det är det värt :D

Hur länge har ni hållit på, jag antar att ni redan flyttat in?
Jag säger bara en sak, se verkligen till att lister och annat småskit blir gjort på en gång innan inflytt i rummen. Tänker man att "det där kan vi göra sen" så kan du ge dig på att det aldrig händer. Jag har saker kvar sen 2004 som jag inte fått arslet ur vagnen att fixa än. :S
 
Köket revs den 13:e oktober, så det är ganska exakt 8 månader sedan. Sedan dess har vi hunnit med att färdigställa kök, vardagsrum, hall och två rum på övervåningen. Vi har dock inte lagt någon semester på att revovera utan bara helger och kvällar efter jobbet. Sen har vi gjort en del större saker som bytt alla fönster, dragit om vatten och avlopp, el m.m.
Vi flyttade in efter 3 månader, då var köket funktionsdugligt, men inte klart.
Sen beror det på hur snabb, noggrann och intensiv man är. Vi träffar kompisar, åker iväg på weekends, lever helt enkelt. Dessutom är jag väldigt noga, spacklar gärna en fönstersmyghörna en fjärde eller femte gång för att få den perfekt. De tre första månaderan vi jobbade med huset (fram till inflyttningen) så hade man ett helt annat tempo än nu 5 månader senare, man orkar inte att köra 120 % konstant.
 
xl15 skrev:
Köket revs den 13:e oktober, så det är ganska exakt 8 månader sedan. Sedan dess har vi hunnit med att färdigställa kök, vardagsrum, hall och två rum på övervåningen. Vi har dock inte lagt någon semester på att revovera utan bara helger och kvällar efter jobbet. Sen har vi gjort en del större saker som bytt alla fönster, dragit om vatten och avlopp, el m.m.
Vi flyttade in efter 3 månader, då var köket funktionsdugligt, men inte klart.
Sen beror det på hur snabb, noggrann och intensiv man är. Vi träffar kompisar, åker iväg på weekends, lever helt enkelt. Dessutom är jag väldigt noga, spacklar gärna en fönstersmyghörna en fjärde eller femte gång för att få den perfekt. De tre första månaderan vi jobbade med huset (fram till inflyttningen) så hade man ett helt annat tempo än nu 5 månader senare, man orkar inte att köra 120 % konstant.
Nä....man hamnar väl på ca 20% istället :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.