Vi har en gammal IVT-värmepump, som nu pumpar ut värme i radiatorerna trots att det är 25-27 grader ute. Instruktionsboken nämner ingenting om att stänga av värmen, utan bara att pumpen slår av värmen automatiskt när utetemperaturen stiger över +17, vilket alltså inte skett. I övrigt har både jag och maken försökt med allt, försöka sänka värmekurvan och nu senast med att slå av ”värme”, till ingen nytta. Instruktionsboken är rörig och obegriplig, åtminstone för oss.

Vi tar tacksamt emot tips, men åtgärder måste göras en och en och systemet måste få anpassa sig, för att vi ska veta vad som funkat.


Vit och svart IVT-värmepump i ett hem; hyllor synliga; element för uppvärmning; teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollpanel och instruktionsbok för värmesystem på svenska, med knappar, skärmar och en fjärrkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter som att det kan vara växelventilen som är trasig, den växlar mellan att värma radiatorvattnet och varmvattenberedaren, och fastnar den i radiatorläge och samtidigt försöker göra varmvatten så blir det varmt i elementen.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 7 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Låter som att det kan vara växelventilen som är trasig, den växlar mellan att värma radiatorvattnet och varmvattenberedaren, och fastnar den i radiatorläge och samtidigt försöker göra varmvatten så blir det varmt i elementen.
Tack! Är det något man kan fixa själv (maken är händig) eller bör vi ringa rörmokare, tror du?
 
Ser ut som en ganska gammal modell. Vad heter den? När man slår av värmen med knappen "Värme från" så ska cirkulationspumpen stanna. Brukar gå att känna med handen/fingrarna om pumpen går eller står stilla. Brukar också sitta ett skruvlock i mitten på pumpen man kan skruva bort och se om motoraxeln rör sig. Står pumpen stilla kan det inte komma ut värme i radiatorerna.
 
  • Haha
Finnpucko
  • Laddar…
CecBT CecBT skrev:
Tack! Är det något man kan fixa själv (maken är händig) eller bör vi ringa rörmokare, tror du?
Jag vet inte vilken pump ni har och hur den ser ut.
På min IVT bergvärmepump från 2004 så har jag bytt själv (och jag anar att den redan var bytt en gång tidigare)
Uppvärmningssystem med tank, rör, kontrollpanel, brandsläckare, i ett förrådsutrymme med leksaker i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd är ställdonet och Gul själva ventilen. Er kan se lite annorlunda ut.
 
  • Gilla
CecBT
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ser ut som en ganska gammal modell. Vad heter den? När man slår av värmen med knappen "Värme från" så ska cirkulationspumpen stanna. Brukar gå att känna med handen/fingrarna om pumpen går eller står stilla. Brukar också sitta ett skruvlock i mitten på pumpen man kan skruva bort och se om motoraxeln rör sig. Står pumpen stilla kan det inte komma ut värme i radiatorerna.
Inte om den försöker göra varmvatten väl? :thinking:
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ser ut som en ganska gammal modell. Vad heter den? När man slår av värmen med knappen "Värme från" så ska cirkulationspumpen stanna. Brukar gå att känna med handen/fingrarna om pumpen går eller står stilla. Brukar också sitta ett skruvlock i mitten på pumpen man kan skruva bort och se om motoraxeln rör sig. Står pumpen stilla kan det inte komma ut värme i radiatorerna.
Ja, den är från sent 1990-tal. Jag ser inget modellnamn förutom "IVT Electro Standard". På instruktionsboken står det också "9516054".
 
Beror på vilken modell av värmepump det är. Utan modellbeteckning är man egentligen helt vilse.
 
CecBT CecBT skrev:
Ja, den är från sent 1990-tal. Jag ser inget modellnamn förutom "IVT Electro Standard". På instruktionsboken står det också "9516054".
Frågan är som sagt vilken IVT det är? Finns många att välja på.

Numret 9516054 är Elektro Standards interna produktnummer som förmodligen enbart vissa av de som jobbade på fabriken förstod vilken modell det var.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Frågan är som sagt vilken IVT det är? Finns många att välja på.

Numret 9516054 är Elektro Standards interna produktnummer som förmodligen enbart vissa av de som jobbade på fabriken förstod vilken modell det var.

Nu har det klarnat, modellen är 380/480, enligt instruktionsboken. Det borde betyda att vår pump är en av de modellerna, men att boken gäller lika för båda.
 
Hittade en bild på nätet.
Skulle tippa på att det är denna i så fall, placerad längst ner.

index.php
 
  • Gilla
CecBT
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hittade en bild på nätet.
Skulle tippa på att det är denna i så fall, placerad längst ner.

[bild]
Den i mitten, av mässing?
 
CecBT CecBT skrev:
Den i mitten, av mässing?
Titta först att värmepumpen står i läge auto annars fungera inte värmestoppet.
 
Elektrisk ställdon monterat på mässingsventil med kablar, vit och grå, för uppvärmnings- och kylsystemreglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.