Håller på att måla om köksluckorna, men jag lyckas in få bort märken efter de gamla skruvhålen för handtagen (vi byter från handtag till knoppar).
Luckorna är ek, och de här jäkla ådringarna verkar som man får leva med, men vad behöver jag för spackel för att få bort hålen helt?
Bifogade bilder säger nog mer än tusen ord (det är alltås det övre hålet som ska osynliggöras).

Ny målad kökslucka i ek med synligt skruvhål som behöver spacklas för att döljas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målade köksluckor i ek med synligt övre skruvhål som ska täckas över vid byte från handtag till knoppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spackel krymper när det torkar, du får fortsätta spackla. Vad använder du för spackel?
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Ådringen i träet kan du också få bort. Slipa gradvis med finare och finare papper, sedan en text kvist/spärrgrund och eventuellt en finslipning till
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Jag skulle prova med ett tvåkomponentsspackel som inte sätter sig. Av bilderna att döma har du helt enkelt "för lite" spackel, antagligen för att det krympt när det torkat. Ytterligare en omgång spackel eller två kan säkert också fungera.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Använd gärna träspackel som är lite mjukare och följer med bättre om virket sväller eller krypmper (lite flexibelt).

Annars är det många varv som gäller. Spacklade hål i en fönsterbräda för ett par månader sedan. Jag tror jag var klar efter ca 5-6 spacklingar följda av slipning. Jag brukar ofta måla ett lager efter ett par varv också, det gör att fukten inte går in i det spackel man redan har fått på plats utan att den avdunstar från ytan istället.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Aha, okej. Jag har ju bara spacklat en gång, och använt alldeles för mycket, för att sedan slipa ner det till rätt nivå. Tänkte att jag var smart, men på något magiskt sätt syns det ändå. :p
Men spackla fler gånger alltså.

Har använt Flugger standard "Sandplast" https://www.flugger.se/produkter/sandplast-lh-lätt-medium/

Tack för alla svar!
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Har använt Flugger standard "Sandplast" [länk]
Fast det där är nog mer av ett väggspackel och antagligen inte optimalt för snickerier. Kan säkert fungera men inte vad jag skulle välja.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Ja till dylika hål på luckor måste man ha nåt 2K spackel. Man kan spackla och slipa sig fördärvad annars.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.