Jag köpte några superbillaga spotar på Byggmax (https://www.byggmax.se/el-och-belys...ysning/inbyggd-spotlight-sandra-silver-p29344), och dessa funkar perfekt bortsett från en sak: Jag lyckas inte spänna fast själva lampramen i innertaket...!

Nu har Byggmax stängt, och jag vill gärna få upp dessa ikväll, därför kollar jag här! :)

Hyfsat svårt att förklara, så jag bifogar några bilder.
Det sitter alltså en fjäder som är tänkt att spänna upp armatur-ramen mot innertaket. Det går inte, hur jag än vrider och vänder på det. Någon som har en lösning...?
 
  • IMG_3634.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3635.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3636.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3637.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
angelikaj
  • Laddar…
Förtydligande: Det blir alltså ingen spänst i fjädern Den är helt slapp, vilket känns jäkligt fel.
 
Jag tror den lilla ska sitta innanför hållet. Då spänns det fast.
 
Dra isär fjädern, ställ den lilla delen innanför och hängt upp den på krokar.
 
Tack för svaret, ett hopp i mörkret!

Det skulle kunna funka, problemet är två:
"Hålet" är en axel som håller fast delen där själva lampan sitter, så att man kan vinkla den lite fram och tillbaka.
Den lilla fjädern är för stor. Det gör att lampan inte för plats sen...

Bifogar bild.

Jag håller på att bli tokig!! Hur f*n kan man sälja sån här skit!? Skriv i så fall på paketet "Billigt för att det inte går att montera" eller nåt...
 
  • IMG_3638.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns en pinne under lilla delen. Försök få in den percis under pinnen. Det ska funka.
 
Tack för din hjälp, men det går inte. Bygeln är för lång. (Förstorar man bilden ovan så ser man tydligt detta, bygeln ligger alltså mot stålet och är därmed minst en halv cm nedanför pinne.)

Däremot så funkar det om man nyper av bygeln. Konstruktionen blir lite ostadigare, men den spänner fast som den ska. Sugigt, men det är så man får göra om man inte orkar vänta på svar från affären.
 
Konstigt, mina spottar har en precis lika dan konstruktion och dom har suttit på plats i snart 8 år.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MattiasT och 1 till
  • Laddar…
Hmm, så kan det alltså vara. Nu ska jag springa och testa!
 
TACK TACK TACK Peter!

Som jag har slitit! Och jag anser mig ändå rätt van vid tekniska lösningar... Pinsamt. :surprised:

Ha en go kväll nu allihop!
 
  • Gilla
ClaptonDog och 1 till
  • Laddar…
PS. Med detta sagt så måste jag nog säga att detta 3-pack från Byggmax är fantastiskt prisvärd!

- GU10-sockel, kommer med halogen men går ju att byta till LED.
- Går direkt på 230 V så man slipper transformator-träsket.
- Har man rätt lampa (alla halogen tror jag) så funkar ju "vilken dimmer som helst" dessutom.

DS.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Konstigt, mina spottar har en precis lika dan konstruktion och dom har suttit på plats i snart 8 år.

[bild]
Väcker liv i denna tråd.
Min fjäder ser likt ut men Men jag får inte den att fjädra tillbaka när jag skjuter upp den i hålet.
 
Spotlight fjäderring och fästklämma på vit bakgrund, komponenter för infällda armaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsblad för montering av infälld belysning, visar fjäderfäste och rekommenderat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takspott med fjädringsklämma på vitt bord, fråga om installation mot gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Peter2400 Peter2400 skrev:
Konstigt, mina spottar har en precis lika dan konstruktion och dom har suttit på plats i snart 8 år.

[bild]
Hålls den på plats genom att den lilla delen av fjädern trycks mot gipsplattan? Jag har en liknande modell från Philips men förstår verkligen inte.
 
Det här var längesen och jag minns verkligen inte hur det löste sig till slut, mer än att det var "konstigt"...

Hur som helst, Peters bild i inlägg 8 visar hur det ska vara, och då är det bara att trycka upp sockeln så fäster den s a s.
 
  • Gilla
ClaptonDog
  • Laddar…
Jag har köpt samma skit. Omöjligt att få dit, löste det sig för dig @Alexander Hackman
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.