Hej!
Jag har en innerdörr som tar i vid stängning. Går knappt att stänga den då den trycks ihop i övre högra hörnet. Försökt justera på alla möjliga sätt men verkar bara bli sämre.
-dragit åt skruvarna i gångjärnen: ingen skillnad
-försökt dra åt karmskruvarna men verktyget tar liksom inte tag, och när jag tror att den gör det händer ändå knappt någonting. Testat mig fram men om något så har det blivit lite sämre.
-Införskaffade en gångjärnsriktare, men jag verkar ha konstiga gångjärn.

Se bilder på gångjärnet här. Är det någon speciell slags typ? Försöker jag med gångjärnsriktare känns det bara som att hela gångjärnet kommer att böjas och gå sönder.

Något annat förslag som jag kan testa? Inte något som kräver dyra apparater eller stort ingrepp, utan något jag kan testa själv innan jag tar in hjälp.

Tack!
 
  • Vit innerdörr med gångjärn på höger sida, går inte att stänga utan att ta i övre högra hörnet. Problem med justering och åtdragning av skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångjärn på en vit innerdörr som beskrivs ta emot vid stängning. Gångjärnet verkar inte justerbart med vanlig gångjärnsriktare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett gångjärn på en vit innerdörr, delvis stängd, med tydliga märken kring gångjärnet som visar tecken på justeringsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Udda. Dörren tar alltså emot i översta hörnet på den sidan som gångjärnen inte är på?

Prova att häng dig lite försiktigt i dörren när den är öppen minsta möjligt. Borde fungera.
 
M Maestrono skrev:
Udda. Dörren tar alltså emot i översta hörnet på den sidan som gångjärnen inte är på?

Prova att häng dig lite försiktigt i dörren när den är öppen minsta möjligt. Borde fungera.
Bilden kanske är missvisande. Stänger jag dörren så slår den i på vänster sida. För att stänga, som på bilden, behöver jag lyfta/trycka upp den sidan. Dvs, dörren hänger nedåt bort från gångjärnen.

Finns det något sätt att justera gångjärnen? Kan köpa nya, men de verkar vara kunna justeras i höjdled, och det borde inte hjälpa antar jag…
 
Jag tycker det ser ut som om karmen ligger lågt i framkant (slutblecks sidostycket).
Har du tröskel?
Om det varit hemma hos mig så hade jag tillverkat en lämplig kil och lyft karmstycket med kilen.
Ibland sitter foder väl spikade och gör så att det inte går att justera med karmskruvarna och då blir det som du beskriver.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Ni tror inte det går att rikta gångjärnen på något sätt? Behöver jag byta ut befintliga isf?
 
Se till att gångjärnet är ordentligt fastskruvat i karmen så det inte glappar. Sen knäcker du det övre gångjärnet.
 
De där gångjärnen går väl inte knäcka/justera.
Vad sitter karmen med för karmskruv? Riktiga som justeras ned vändbar insex -pinne? Eller nya snålskruvar?
Om det är insexpinne så använd sidan med runt hål i mitten.
Karmen ska in vid nedre gångjärnet för att vrida ner dörren något. Man skruvar yttre delen av insexen utåt, vänstervarv för att trycka in karmen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L largab skrev:
De där gångjärnen går väl inte knäcka/justera.
Vad sitter karmen med för karmskruv? Riktiga som justeras ned vändbar insex -pinne? Eller nya snålskruvar?
Om det är insexpinne så använd sidan med runt hål i mitten.
Karmen ska in vid nedre gångjärnet för att vrida ner dörren något. Man skruvar yttre delen av insexen utåt, vänstervarv för att trycka in karmen.
Knäcka går fint. Denna typ av gångjärn hänger lätt i ovankant så att springan på gångjärn sidan blir bredare upptill, detta går inte att komma runt utan att knäcka(böja) järnen något.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Kryssmät och kolla karmen med vattenpass.. sen är det dags att fixa gångjärnen..
 
R RiKr skrev:
Knäcka går fint. Denna typ av gångjärn hänger lätt i ovankant så att springan på gångjärn sidan blir bredare upptill, detta går inte att komma runt utan att knäcka(böja) järnen något.
Dvs ta av dörren och sedan greppa tag med en gångjärnsriktare och böja/knäcka den?
 
ser man på bilden så finns där inget utrymme för att knäcka gångjärnen, det är stängningssidan karmen behövs pressas upp lite

en nödlösning är att knacka ur sprintarna på gångjärnen och ta bort de understa brickorna då sjunker dörren ca 1,5mm
 
T tergo skrev:
ser man på bilden så finns där inget utrymme för att knäcka gångjärnen, det är stängningssidan karmen behövs pressas upp lite

en nödlösning är att knacka ur sprintarna på gångjärnen och ta bort de understa brickorna då sjunker dörren ca 1,5mm
Köpa nya gångjärn som jag kan justera i höjdled, borde det underlätta?
 
L largab skrev:
De där gångjärnen går väl inte knäcka/justera.
Vad sitter karmen med för karmskruv? Riktiga som justeras ned vändbar insex -pinne? Eller nya snålskruvar?
Om det är insexpinne så använd sidan med runt hål i mitten.
Karmen ska in vid nedre gångjärnet för att vrida ner dörren något. Man skruvar yttre delen av insexen utåt, vänstervarv för att trycka in karmen.
Skulle gissa det första, då karmen är nästan 30 år gammal. Tack för svar! Jag har inte testat att försöka justera de nedre karmskruvarna, så förhoppningsvis kanske verktyget biter fast bättre där. Förslagsvis så justerar jag då moturs nedtill på samma sida som gångjärnen sitter?
 
Som jag skrivit många gånger förr. Ta en bild på hela dörren så man ser helheten så får du bättre svar
 
R
F Feskekörka skrev:
Hej!
Jag har en innerdörr som tar i vid stängning. Går knappt att stänga den då den trycks ihop i övre högra hörnet. Försökt justera på alla möjliga sätt men verkar bara bli sämre.
-dragit åt skruvarna i gångjärnen: ingen skillnad
-försökt dra åt karmskruvarna men verktyget tar liksom inte tag, och när jag tror att den gör det händer ändå knappt någonting. Testat mig fram men om något så har det blivit lite sämre.
-Införskaffade en gångjärnsriktare, men jag verkar ha konstiga gångjärn.

Se bilder på gångjärnet här. Är det någon speciell slags typ? Försöker jag med gångjärnsriktare känns det bara som att hela gångjärnet kommer att böjas och gå sönder.

Något annat förslag som jag kan testa? Inte något som kräver dyra apparater eller stort ingrepp, utan något jag kan testa själv innan jag tar in hjälp.

Tack!
Du behöver en gångjärnsriktare lägger med en bild, du har dörren stängd och trär sedan på riktaren över gångjärnet du önskar ändra i ditt fall det övre och sedan kan man vidga eller stänga glipan på gångjärnssidan med den..
 
  • Gångjärnsriktare 13 mm från Teng Tools, ett handverktyg som används för att justera gångjärn på dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.