Jag har fjärrvärme i mitt hus som är över hundra år gammalt. När rören är ifrån vet jag inte. Men de är troligtvis återanvänt från när man körde olja i huset för värme.

Hade massa radiatorer under fönstrena men jag blåser hela undervångingen för att göra golvvärme. Kapade av röret som går vidare mot alla radiatorer på undervåningen för att kunna ta bort dem. Kapade röret på ett synligt ställe i källaren så det ska vara lättare att jobba och jag vill undvika skarvar som blir inbyggda i golvet.

Tänkte att jag kunde hitta en ändpropp eller liknande att skriva i närmsta skarven där jag kapat. Men verkar vara någon gammal gänga och jag lyckas inte hitta rätt. Snälla hjälp mig hitta vilken ändpropp jag ska ha på detta.

Jag har fortfarande kvar rör som går till övervåningen och till radiatorer i källaren. Så jag orkar inte ta dän alla gamla rören för att byta till nytt.

Gängan utvändigt är ca 23,4 mm och invändigt ca 22 mm. Se bild. Det är röränden som jag skruvat bort från närmsta koppling från där jag kapat. Jag behöver alltså en han-propp för att plugga igen mitt system.
 
  • Mätningar med skjutmått av diameter på gängad ände av gammalt rör som ska pluggas igen i fjärrvärmesystem för renovering av hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
B buggaren skrev:
Gängan utvändigt är ca 23,4 mm
Nääää, du läser av skjutmåttet på 0-strecket, dvs. det är strax över 26 mm = 3/4"-gänga.
 
Jag tycker att det mer ser ut att vara 26,3-26,4 mm på gängans yttermått. Vilket skulle kunna betyda att det är ett "lock" enligt klippet borde passa.

Produktbild på en metallhylsa från Ezze, modell 08, med specifikationerna artnr 4177 och ett cirkulerat alternativ 4180 i listan nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blev två på den eftersom jag skrev för långsamt. 20R är en nyare beteckning som är lika med 3/4".
 
Rickard.
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nääää, du läser av skjutmåttet på 0-strecket, dvs. det är strax över 26 mm = 3/4"-gänga.
Du har så rätt så.
Jag har ju använt det där skjutmåttet hur mycket som helst innan och läst av på nollan. Fattar inte varför jag fick hjärnsläpp och skulle göra något annat helt plötsligt 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.