Hej,
Ska inom kort installer en Mitsubishi WM 112 LVP. Denna ska värma ca 100kvm entreplan med golvvärme och 100kvm källare med radiatorer.

Det verkar vara lite oklart om det krävs en extra cirkulationspump för radiatorerna. Är det någon här som har gjort något liknande och kan ge lite input (eller så klart någon som är tillräckligt kunnig för att ha en känsla för detta).

Om en extra cirkulationspump är nödvändig hade jag uppskattat förslag på modell.

Tack!

/L
 
Det behövs en golvvärmefördelare med shunt och cirkulationspump. Den tar ner framledingstemperaturen från den radiatorerna behöver till den temperatur som ska skickas ut i golven.
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
B
Jepp behövs separat pump och shunt för golvvärmen.

Ofta köper man ju pump och golvvärmefördelare tillsammans, men denna pump sitter i min gv fördelare:
https://www.heiz24.de/Circulation-p...-QRlBbrS82ink8dhjUzUVbh-I7XJWVHhoCRhQQAvD_BwE

Det är långa drifttider på pumpar. Det finns en del att tjäna på att välja en pump med bra energiklass.

Av nån anledning är det rätt bra pris på golvvärmedelar i Tyskland. Jag köpte mina delar från ebay.de.
 
B BSOD skrev:
Jepp behövs separat pump och shunt för golvvärmen.

Ofta köper man ju pump och golvvärmefördelare tillsammans, men denna pump sitter i min gv fördelare:
[länk]

Det är långa drifttider på pumpar. Det finns en del att tjäna på att välja en pump med bra energiklass.

Av nån anledning är det rätt bra pris på golvvärmedelar i Tyskland. Jag köpte mina delar från ebay.de.

Super, tack för svar. Ska kolla lite närmre på detta.
 
@Josth o @BSOD (samt övriga)...

Var bör man egentligen placera shunt o cirkulationspump? Min innedel står i en hörna o fördelarskåpen till radiatorer o golvvärme är på olika väggar, se bild.

Min tanke var att ha shunt o cirkulationspump i fördelarskåpet till golvvärmen, men där finns ingen el... Så antar att det får bli vid värmepumpen.

Ett annat alternativ är att sätta in Mitsubishis 2 zons kit. Kostar visserligen 12000, men tänker det blir färre hantverkartimmar.

Åsikter?

Handritad skiss av värmesystem med markeringar för golvvärme, värmepump och radiatorfördelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
I 9 fall av 10 sitter ju shunt, pump och golvärmefördelare mindre än 1 meter från varandra. Är det väldigt svårt att dra dit el?

Tror termostatbegränsning på framledningen till gv blir bra, komplettera med ställdon /termostater om det blir för varmt i rummen i vissa zoner.
 
B BSOD skrev:
I 9 fall av 10 sitter ju shunt, pump och golvärmefördelare mindre än 1 meter från varandra. Är det väldigt svårt att dra dit el?

Tror termostatbegränsning på framledningen till gv blir bra, komplettera med ställdon /termostater om det blir för varmt i rummen i vissa zoner.
Tack!
Är säkert inte så svårt att dra dit el, men jag skulle gärna undvika fler extrakostnader nu.
 
B
L lantzen skrev:
Tack!
Är säkert inte så svårt att dra dit el, men jag skulle gärna undvika fler extrakostnader nu.
Tror att det blir billigare att koppla in gv-fördelare som folk gör i vanliga fall, när de kombinerar med radiatorer.

Diagram över en golvvärme-fördelarenhet med anslutningsrör, shunt, pump, och ställdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De nedre 2 rören till vänster ansluts till värmesystemet, på samma sätt som en radiator skulle ha anslutits.

Klart man kan bryta isär shunt/pump och fördelaren, men jag ser ingen riktig fördel.

Ska du ha ställdon med termostater till golvvärmen så behövs ju el vid fördelarskåpet i vilket fall.
 
B BSOD skrev:
Tror att det blir billigare att koppla in gv-fördelare som folk gör i vanliga fall, när de kombinerar med radiatorer.

[bild]

De nedre 2 rören till vänster ansluts till värmesystemet, på samma sätt som en radiator skulle ha anslutits.

Klart man kan bryta isär shunt/pump och fördelaren, men jag ser ingen riktig fördel.

Ska du ha ställdon med termostater till golvvärmen så behövs ju el vid fördelarskåpet i vilket fall.
Super, tack för att du tog dig tid. Får fundera lite på hur jag ska göra!
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Tror att det blir billigare att koppla in gv-fördelare som folk gör i vanliga fall, när de kombinerar med radiatorer.

[bild]

De nedre 2 rören till vänster ansluts till värmesystemet, på samma sätt som en radiator skulle ha anslutits.

Klart man kan bryta isär shunt/pump och fördelaren, men jag ser ingen riktig fördel.

Ska du ha ställdon med termostater till golvvärmen så behövs ju el vid fördelarskåpet i vilket fall.
Blir skämskudde på mig nu...

Öppnade upp fördelarskåpet och kunde se att det faktiskt var el framdragen så cirkulationspumpen kan placeras där.

Kunde också se att det satt någon slags fördelarventil på returen.

Det är inte så att denna ersätter shunten och att jag bara ska köpa en cirkulationspump?

Öppet fördelarskåp med elinstallationer, cirkulationspump och flera fördelarventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ventilen på returen är en flödesventil, typiskt för att ställa in rätt flöde om man har flera fördelare.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ventilen på returen är en flödesventil, typiskt för att ställa in rätt flöde om man har flera fördelare.
Tack, det borde jag förstått!

Du råkar inte ha ett tips på lämplig cirkulationspump+shunt (till ca 100 kvm golvvärme) från en svensk försäljare?
Fördelarskåpet sitter i källaren och golvvärmen är på entreplan.
 
Jag hade fortsatt med LK som är svenskt men framförallt samma som resten av din GV. Får du plats kan du sätta fördelarshunt VS2 direkt i skåpet men ser kanske lite tight ut.

Värmefördelare med flera anslutningar, shuntgrupp och pump för golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk ritning av en fördelarshunt för golvvärme med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Annars får du sätta den på väggen utanför (där du grenar av för matning till GVn. En fördel med att ha shuntgruppen utanför skåpet är att det är enklar om du någon gång vill bygga ut GVn och sätta en fördelare till, exempelvis för källaren.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag hade fortsatt med LK som är svenskt men framförallt samma som resten av din GV. Får du plats kan du sätta fördelarshunt VS2 direkt i skåpet men ser kanske lite tight ut.

[bild]
[bild]


Annars får du sätta den på väggen utanför (där du grenar av för matning till GVn. En fördel med att ha shuntgruppen utanför skåpet är att det är enklar om du någon gång vill bygga ut GVn och sätta en fördelare till, exempelvis för källaren.
Grymt, tack! Dessvärre är rören dragna inne i väggen så går inte att sätta den utanför. Antar dock att den skulle kunna sättas vid innedelen som står ett par meter bort?

Du råkar inte ha ett budgettips om det nu skulle vara så att jag är lite av en snåljåp...

Källaren har radiatorer och en separat fördelare.
 
L lantzen skrev:
Grymt, tack! Dessvärre är rören dragna inne i väggen så går inte att sätta den utanför. Antar dock att den skulle kunna sättas vid innedelen som står ett par meter bort?

Du råkar inte ha ett budgettips om det nu skulle vara så att jag är lite av en snåljåp...

Källaren har radiatorer och en separat fördelare.
Ja det var typ vid innedelen jag menade om det är trångt i skåpet. Någonstans där skåpets matning kommer ut från väggen.

Har tyvärr inga billigare tips, rörprylar är dyra…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.