Blir det någon värmeförlust per extra meter som skiljer inne och utedelen? Eller är den försumbar?

Har köpt ett hus på 85 kvm som är uppvärmt enbart med elradiatorer och kamin. Tänkte sätta in en Panasonic HZ9RKE-1 efter att ha googlat runt lite. Någon som har erfarenhet av en sådan och kan ge omdöme? Eller någon som kan rekommendera en annan pump som skulle passa min planritning bättre?

Planritning av ett hus med markerade platser för installation av en värmepump, en vid vardagsrummet och en under terrassen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderade även på bästa position, antingen vid grön eller blå markering hade jag tänkt. Någon som kan kommentera med för och nackdelar? Har läst att över entredörren kan vara en bra plats med då det är centralt. Men jag vill ju ha lite kallare i sovrummen än i vardagsrum/kök så ratade det förslaget.
 
Värmeförlusten är nog försumbar om man är noga med rörisoleringen. Kolla i installationsanvisningarna om man uppger någon maxlängd mellan ute och innedel. Man brukar få fylla på extra köldmedie över en viss längd.

Hur mycket plats är det under terassen? Det är viktigt att luftflödet blir tillräckligt, så att inte fläkten suger in redan kyld luft (eller värmd vid kyldrift).
 
Huset står i en slänt så det är ca 1.5m ifrån marken till undersidan av terrassen.

Sätter man utedelen där under så slipper man se den i alla fall. Men om effekten blir sämre pga utrymmet så känns det som en dålig ide.
 
  • Gilla
Enar23
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Huset står i en slänt så det är ca 1.5m ifrån marken till undersidan av terrassen.

Sätter man utedelen där under så slipper man se den i alla fall. Men om effekten blir sämre pga utrymmet så känns det som en dålig ide.
Det borde funka förutsatt att det är öppet under terassen. Kanske blir lite trångt för service och underhåll iofs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.