Har precis installerat en LVP, Toshiba Haori.
Vi har ett 143 kvm stort hus från 1990, välisolerat med öppen planlösning som vi värmer/värmde med luftvärme Bacho ACJ tillsammans med en roterande värmeväxlare Hero 50.
VI kommer säkert att under normala förhållande kunna värma huset med endast den nyinstallerade LVP, undrar om ni har synpunkter på om jag skall stänga av luftvärmen i ACJ helt och hållet eller om jag skall låta fläktarna gå men slå ifrån elvärmen i den.
Tänker främst på om inomhusklimatet blir bra trots att inte fläktarna på ACJ inte går hela tiden.
Tack på förhand för era synpunkter.
/Magnus
 
Jag tror absolut att fläkten i ACJ måste vara på för att få ut tilluften som kommer från FTX-aggregatet. Men stäng av värmeelementet i ACJ för att spara på energi med LLVP i huset. Om värmeelementet i ACJ är på så tar det över uppvärmningen och LLVP kommer mest att stå och småfläkta. Kanske kan ni sätta in några mindre elradiatorer i rum som alltid har stängda dörrar och blir för kalla?
 
Claes Sörmland
Låt fläkten gå på ACJ. Den går på låg ventilationshastighet när värmebatteriet inte värmer. Annars lär det blir fesig distribution av den nya luften som kommer in i huset.
 
Tack för era svar, verkar som jag skall låta ACJ fläkten gå men att värmen skall komma från LVP.
/Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.