Jag har två st 230V LVI MEC element med elektronisk termostat som har börjat krångla.

De blinkar (felkod antar jag) och ger inte full värme, det ena ger knappt någon värme alls medan det andra ändå faktiskt blir så pass varmt så det är precis så man kan hålla handen på det en längre tid - oavsett så blinkar den och ger för lite värme även om jag ställer upp graderna.

Jag öppnade ena termostaten och ena änden på en kabel var aningen bränd så jag klippte av den brända delen och anslöt den på nytt. Gjorde ingen skillnad.

Någon som kan hjälpa eller är det bara att köpa nya element?
 
Det kan vara elektroniken som är slut. Är elementen gamla (15-20 år) så är det nog inte så mycket att orda om utan det enklaste är att byta dom.
 
Jag vet inte om termostaterna är avancerade nog att kunna ge ifrån sig felkoder. Men i så fall borde du kunna hitta information om koderna. Om jag uppfattat saken rätt så innehåller modellen MEC en processor till skillnad mot tidigare modeller. Så visst är det möjligt. Jag skulle gissa att något glappar. Det kan vara glapp antingen på ingången för temperaturgivaren eller på utgången till triacen. Eller möjligen något med spänningsregleringen som gör att spänningen sjunker när termostaten försöker driva triacen. Ser du några matta och grå lödpunkter? Ser du ställen på mönsterkortet där det ser ut att ha varit varmt?
 
Annars är ett tips att kontrollera x2-konsensatorn. Har nyligen bytt sådan i element som blinkade utan att värma, fungerar nu kanon, gamla kondensatorn var död
 
Det går att köpa nya termostater, enligt den firma jag vände mig till var det "enkelt" att byta själv. Jag provade inte, mest av snålhet, jag har ett vagt minne av att en termostat kostade 750 kr och då tänkte jag att det är billigare att köpa ett begagnat element.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.